יום אחרי פתיחת מרכזי הקניות והתורים הארוכים שנצפו מחוץ לחנויות שניסו לעמוד בתנאי התו הסגול, משרד הבריאות ימליץ לקבינט הקורונה להתחשב בשטחי החנויות כדי שבעסקים גדולים יותר ניתן יהיה להכניס יותר לקוחות. ההמלצה תוגש בעקבות דרישתו של יו"ר ועדת החוקה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) שניהל על כך דיון הבוקר (רביעי).
מוקדם יותר פנה ח"כ אשר לראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, ודרש כי יישקל "מדרג פתיחת חנויות לפיו חנויות של עד 50 מ"ר יישארו על 4 קונים ומעל 50 מ"ר עם מספר יותר סביר. כשרואים את התורים בחוץ של מאות אנשים ושומר שצריך לבדוק שבחוץ לא יריבו - אולי צריך לחשוב על תיקון גם בנושא הזה".
"עכשיו, כשהקבינט החליט על פתיחת ה'ביגים', יש מקום לחשוב על מדרג", הדגישה אלרעי פרייס. "המסחר אמור היה להיפתח רק בשלב השלישי כי הרעיון האפידמיולוגי שעומד מאחורי זה הוא שבשלב השני ייפתחו עסקים עם כמות קטנה ומתחלפת של אנשים. מרגע שאמרו שרוצים לפתוח את חנויות הרחוב משיקולים כלכליים - הוחלט שיש לנסות לשמר את אותו עיקרון אפידמיולוגי".
ד"ר אלרעי פרייס אמרה עוד כי "משרד הבריאות עובד על פיתוח סריקת ברקוד (QR) שיוצב בכניסה לחנויות ויאפשר קבלת מידע על הנכנסים כדי לקטוע שרשראות הדבקה ולפתוח חנויות לכמות יותר גדולה של לקוחות".
3 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס
שרון אלרעי פרייס
ד"ר שרון אלרעי פרייס
( צילום: אבי חי )

"משל הספארי" של ח"כ מיקי לוי

במהלך הדיון התייחס ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) לפתיחת גני החיות והספארי באופן מבודח: "שיפתחו את גני החיות ואת הספארי. פותחים גנים לאומיים ואת זה לא. אני צועק על זה חודש ימים. החיות צועקות, באמת. החיות קיימו דיון בעניין הזה, אדוני. אמרה הג'ירפה עם אוזניה הגדולות – 'שמעתי שמקצצים לנו באוכל'. התכנסו החיות לדיון. אמר האריה, אמר הנמר, אמר הדב: "בוא'נה, גם אני מרגיש שקיצצו באוכל, אני רעב". אמרה הדובה: "אני רגילה לקבל שירותי וטרינר 24/7, אני בשמירת הריון, היה לי תור השבוע, דחו לי את התור בחודש ימים. אמרו לי, שלושה וטרינרים נמצאים בחל"ת, נשאר וטרינר אחד.
3 צפייה בגלריה
דב בספארי. גם הוא הוזכר בנאום של ח"כ לוי
דב בספארי. גם הוא הוזכר בנאום של ח"כ לוי
דב בספארי. גם הוא הוזכר בנאום של ח"כ לוי
(צילום: AP)
"התכנסו החיות והזמינו את מנהל הספארי, שאלו אותו לפשר העניין, אמר – אני לא מקבל אפילו תמיכה של שקל אחד מהממשלה ואין לי ברירה - אין מבקרים אז יש לנו בעיה כספית קשה, וזה אמיתי. הממשלה לא תומכת לא בספארי ולא בגני החיות, אפילו לא בשקל. גם לא הרשויות המקומיות. גירדו החיות בפדחתם ואמרו, מה לעשות?
"אמרו: נשלח נציג לרה"מ, להציג את הבעיות שלנו. אמר האריה: 'אני מלך החיות. אתן שאגה אחת גדולה, אופיע בפני רה"מ ובטוח הוא יאשר'. אמרו לו, 'לא, אתה תפחיד אותו'. אמר הנמר: 'אני אסרק את שערי היפה, בטוח אמצא חן בעיני ראש הממשלה'. גם הוא נפסל בגלל השיניים הגדולות שלו; וככה עברו חיה-חיה. וכולן נפסלו אחת אחרי השנייה. לפתע נשמע ציוץ קטן. השפן הקטן אמר: 'אני, אני קטנצ'יק, אני אופיע בפני רה"מ'. אמרו לשפן הקטן: 'ראוי שאתה תופיע'. והמבין יבין".

מצוקת הסוחרים בשוק הכרמל: "חייבים להתפרנס"

בזמן שהתורים במרכזי הביג שנפתחו אתמול הלכו והתארכו, עשרות סוחרים משוק הכרמל בתל אביב הפגינו נגד הממשלה שעדיין לא מאשרת להם לחזור לעבודה. כמה מהם פתחו את הדוכנים למורת רוחם של פקחי העירייה שרשמו דו"ח לאחד מהם. בעלי העסקים נשאו שלטים שבהם נכתב "תנו לנשום באוויר הפתוח", "פתוח=בטוח" ו"מתי פותחים כי אין חיים".


אבנר מזרחי, בעל דוכן ירקות בשוק הכרמל, סיפר מוקדם יותר בריאיון לאולפן ynet כי הדוכן שלו סגור כבר חודשיים וחצי – והוא לא פותח אותו בגלל הקנס הצפוי בסך 5,000 שקלים. "אני פשוט לא מבין למה בשוק הכרמל אסור לפתוח ובשוק התקווה מותר", אמר ותקף את ראש העיר רון חולדאי – שאותו הוא רואה בתור האחראי למצב: "אני לא מבין אותו, אם הוא מתכוון להרוס את השוק, אז קדימה, שיבוא, שיהרוס את השוק, ישלם לנו ונלך".
עוד הוא סיפר על המצוקה: מבחינה כלכלית, מבחינה בריאותית, מבחינה נפשית, אי אפשר יותר. אנחנו רוצים קצת להתאושש".
רפי מזרחי, סוחר בשוק, סיפר על עשרות הדו"חות שחולקו אתמול לבעלי הדוכנים בידי השוטרים. גם הוא תקף את חולדאי: "אשפה של ראש עיר, הוא פותח איפה שנוח לו. שוק הכרמל לא מעניין אותו, רק נדל"ן מעניין אותו. הוא נוקם בנו על השיפוץ שרצה לעשות כאן, שוק ברצלונה הוא רצה. זה לא יעזור לו – הוא ילך ויבואו אחריו עוד 100 והשוק הזה יישאר כמו שהוא. כל עוד אני חי, לא יזיזו מפה אבן".

תורים במתחמי "ביג": "כועסים עלינו כאילו שהמצאנו את החוק"

תורי הענק מחוץ לחנויות מתחמי מרכזי הקניות הפתוחים ממשיכים גם היום. אילנה מקובסקי, זכיינית רשת "גלי" בביג קסטינה, סיפרה ל-ynet: "אתמול היה בלגן, בכל החנויות. אנחנו מכניסים ארבעה אנשים לחנות, ובחוץ מתחילים לריב. מאוד קשה לעבוד באווירה כזאת. זה גם לא הגיוני כי יש חנויות בגדלים שונים. באים פקחים וזה גם מאוד מלחיץ, בכל פעם אני צריכה לשמור שאף אחד לא ייכנס, אני מרגישה כמו שוטרת. במקום להתעסק במכירות ובעסק שלי, אני צריכה להעיר ולעצור כניסה.
"ממש כועסים עלינו, רבים איתנו, ולא נעים להסביר ללקוחות", הוסיפה מקובסקי, "כאילו שאנחנו המצאנו את החוקים האלה. ארבעה אנשים בחנות זה מספר לא הגיוני - כשיצאנו מהסגר הראשון, לפי גודל החנות מותר היה ל-17 אנשים להיכנס. אז זה היה בסדר. תחשבו - משפחה של אמא, אבא ושני ילדים תופסים לי את כל החנות. בסופרים מפוצץ, כאן ארבעה אנשים - והם אלה שיכולים לבוא משם ולהדביק כאן. זה לא הגיוני".
פורסם לראשונה: 11:56, 18.11.20