18 תושבים חולצו על ידי לוחמי האש, נזק נגרם לכ-30 בתים ולעשרות מכוניות שנאמד במיליוני שקלים, וחילופי האשמות בין ראשי ערים. זה הסיכום הלא-סופי של ההצפות בנס ציונה שהצטרפה לרשימת יישובים שנפגעו בסוף השבוע הסוער.
לינוי רווח חזרה בתחילתו של סוף השבוע לבית הוריה מחופשה, וראתה את מה שנותר מהבית. "אין לאן לחזור. אין לנו מיטה ואין לנו מכוניות, אין לנו מוצרי חשמל ורהיטים. הלך לנו הבית", סיפרה בסערת רגשות. ראש העיר שמואל בוקסר שהגיע לאזור ההצפות התנער מאחריות והאשים את הערים הסמוכות שלא טיפלו בתשתיות - אך ראשי הערים השכנות הופתעו מהטענות שאותן שמעו לדבריהם לראשונה אתמול (שבת).
7 צפייה בגלריה
ההצפות והנזקים בנס ציונה
ההצפות והנזקים בנס ציונה
(צילום: לינוי רווח, תמיר פרוקס)
לדברי רווח, היא ובני משפחתה התקשרו למוקד העירוני, אך לא זכו למענה ראוי: "בשיחה הראשונה אמרו לנו שזה בטיפול ובשיחה השנייה האישה במוקד אמרה שאין מכונות ניקוז ואין להם איך לעזור. איזה מן דבר זה? אלה לא התשובות שאת מצפה לקבל מהעירייה. בחיים לא קיבלתי תשובות כאלה הזויות".
זו לא הפעם הראשונה שרחוב העצמאות בנס ציונה מוצף. משפחת רווח מתגוררת באותו הבית כבר 25 שנה וספגה מהלומה לפני שבע שנים. "כל הבית שלנו הלך בהצפה ובחמש השנים האחרונות היו כאן כבר שלושה מקרי הצפות כבדים בחורף. מה שקרה הלילה זה ביזיון, אנחנו בהלם שאנחנו נמצאים בסרט הזה עוד פעם, את משלמת ארנונה ומצפה שידאגו לך, לא ביקשנו מעבר - רק שישמרו לנו על הבית. נסעתי לחופשה, חזרתי ואין לי בית", טענה רווח והוסיפה כי משפחתה נאלצה לנטוש את הבית: "אפילו לא הציעו לנו מקום חלופי לישון בו".

תושבי רחוב העצמאות מתוסכלים מההצפות החוזרות מדי חורף וקוראים לעירייה לטפל בבעיות הניקוז לפני שיהיה מאוחר מדי. "הגיעו נציגים של העירייה רק ב-09:00 בבוקר, שש שעות שבהן הרחוב מוצף. למזלנו, לא היו נפגעים אבל בפעם הבאה זה ייגמר באסון. ראינו מה קרה בתל אביב, ההצפות האלה מסוכנות ואנחנו מפחדים על ההורים שלנו", סיפר אלי אבי יחזקאל שביתו נהרס. "אמרו שזה אסון טבע, שזו מערכת גשם קיצונית, אבל משהו קיצוני זה לא משהו שקורה כל חורף. העירייה צריכה לפתור את זה ולא לספר לנו סיפורים, 'זה לא מים שלנו, זה מים של ראשון, זה מים של רחובות'. אותי לא מעניין, אני משלם ארנונה לעירייה, שהעירייה תסדר את התשתיות".
הוריו של יחזקאל מתגוררים ברחוב העצמאות כבר 40 שנה. מאז שהיה צעיר הוא זוכר את ההתמודדות עם ההצפות בחורף. "אנשים כאן לא ישנים בלילה כשיש גשם", טען יחזקאל. "זו שכונה של אנשים שכולם בני יותר מ-60, אנשים מבוגרים שעבדו בשביל הפנסיה שלהם וכל חורף כשיש הצפה, הם מנקים, מתקנים ומשלמים את הנזק. התושבים האלה שותקים ושתקו והם ימשיכו לשתוק, אם אנחנו לא נגיד 'חאלס, עד פה'".
7 צפייה בגלריה
קשישים מפונים מביתם המוצף
קשישים מפונים מביתם המוצף
קשישים פונו מביתם המוצף
(צילום: דוברות כבאות והצלה)
7 צפייה בגלריה
נזקי ההצפות בנס ציונה
נזקי ההצפות בנס ציונה
נזק כבד נגרם לבתים ברחוב העצמאות
(צילום: לינוי רווח)
7 צפייה בגלריה
נזקי ההצפות בנס ציונה
נזקי ההצפות בנס ציונה
הייתה מכונית. נזקי ההצפות בנס ציונה
(צילום: לינוי רווח)
בעיריית נס ציונה טענו כי האגף לשיפור פני העיר ועובדי העירייה עמלו בשבועות האחרונים להכנת תשתיות העיר באופן מיטבי לקליטת הגשמים. אתמול טענו כי כמויות הגשם החריגות שירדו בלילה בתוך זמן קצר, בשילוב מיקומה הטופוגרפי של העיר והבנייה המאסיבית של הערים השכנות ש"לא נתנו מענה ניקוזי ראוי בעירם", גרמו להצטברות כמויות חריגות של גשם שהופנו לרחובות נמוכים בעיר.

החזון: אגם תיירותי; המציאות: חילופי האשמות מרות

ברשות נחל וניקוז שורק לכיש, האחראית על הניקוז בנס ציונה, קיים כבר שבע שנים תכנון כללי ומפורט לנחל נס ציונה, ממוצא הנחל לשטחים הפתוחים, ועד לכביש 4 – ותכנון לרמת הכרזה מכביש 42 ועד חיבור הנחל לנחל שורק. רק בשנה שעברה פורסם מכרז למימוש התוכנית ומאז לא נרשמה התקדמות בעניין. בתיאור הפרויקט נכתב כי נחל נס ציונה עבר הסדרות והסטות עם השנים. הנחל מציף קטעים נרחבים בסביבתו. אל הקטע מתנקזים כ-37 קמ"ר של שטח עירוני, מאגן ההיקוות של ראשון לציון, נס ציונה ובאר יעקב. עוד נכתב כי בקטע מתוכנן בעתיד אזור נופש מטרופוליני של נס ציונה, ובמסגרתו אגם ויסות שישמש גם לתיירות.
7 צפייה בגלריה
תושבי השכונה הניזוקה בנס ציונה מתעמתים עם ראש העיר
תושבי השכונה הניזוקה בנס ציונה מתעמתים עם ראש העיר
"בערים מסביב בונים והמים לא מחלחלים לאדמה". ראש העיר בוקסר באזור שהוצף
(באדיבות נס ציונה בחדשות)
7 צפייה בגלריה
תושבי השכונה הניזוקה בנס ציונה מתעמתים עם ראש העיר
תושבי השכונה הניזוקה בנס ציונה מתעמתים עם ראש העיר
תושבים זועמים מתעמתים עם ראש העיר
(באדיבות נס ציונה בחדשות)
7 צפייה בגלריה
תושבי השכונה הניזוקה בנס ציונה מתעמתים עם ראש העיר
תושבי השכונה הניזוקה בנס ציונה מתעמתים עם ראש העיר
תושבי השכונה הניזוקה בנס ציונה מתעמתים עם ראש העיר
(באדיבות נס ציונה בחדשות)
ראש העיר שמואל בוקסר, שהגיע לאזור ההצפות, נתקל בתושבים הזועמים והפנה את האש לערים השכנות. "כשעל עיר אחת נוחתים מאה מילימטרים של מים בשעה אחת, זה חריג, כך אפילו אמרו לנו בשירות המטאורולוגי. מלבד זאת, כן, בערים מסביב בונים וכשבונים אז יש עוד ועוד בטון והמים לא מחלחלים לאדמה, והם זורמים לעיר". תחנת המדידה הקרובה ביותר של השירות המטאורולוגי לנס ציונה ממוקמת בבית דגן, ולפיה ירדו שם 104 מ"מ מתחילת המערכת אתמול. בעקבות דבריו של בוקסר נקבעה פגישת עבודה בינו לבין ראש העיר ראשון לציון רז קינסטליך בבוקר. בישיבה ישתתפו גם מהנדסי העיר של שתי הערים.
עד לישיבה זו, בעיריית ראשון לציון הגיבו לדבריו של בוקסר בציניות. "האשמות כלפי עיריות אחרות אפילו לא ראויות להתייחסות. אמנם אנחנו לפני חג החנוכה, אך עדיין נשאל מה נשתנה השנה הזו מהשנה שעברה? האם בנינו כל כך הרבה יחידות דיור השנה? לצערנו לא. לו עיריית נס ציונה הייתה בטוחה שהבעיה בראשון לציון, היכן הייתה בשנתיים האחרונות שבהן לא באו והתריעו? לא הגיעה תלונה. לאחר ששמענו באמצעי התקשורת שראש העיר נס ציונה רוצה לחפור אצלנו, אנחנו נמצא בחיוב לאפשר לו לחפור וחבל שהוא מציע את זה שנתיים לאחר שהוא נכנס לתפקיד", נמסר מהעירייה.
בעיריית רחובות ביקשו שלא להגיב באופן רשמי להאשמות, אך גורם בעירייה מסר כי מדובר בטענות מופרכות לחלוטין. "מה להצפות בעיר אחת ולעיר הסמוכה אליה?", אמר הגורם, "האזור שהוצף בנס ציונה סמוך לראשון לציון ולבאר יעקב, כך שברור שאין כל קשר לרחובות".
מעיריית נס ציונה נמסר כי "העירייה משקיעה בשנים האחרונות רבות בתחזוק ובשיפור אזורי הניקוז בעיר. העבודות כללו בין היתר בניית מובלי בטון, פתיחת קידוחי ניקוז, הרחבת תעלות עפר, חיזוק סוללת עפר ופעולות נוספות ברחבי העיר, למען התושבים. בימים האחרונים פעלה העירייה בכוחות מתוגברים על מנת לפתוח ולנקות את כל פתחי הניקוז והתעלות הפתוחות, לרבות ביצוע בדיקה תת-קרקעית באמצעות רובוט חדשני".
פורסם לראשונה: 22:28, 21.11.20