יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אישר היום (ראשון) כי ימליץ לנשיא המדינה להטיל את הרכבת הממשלה על יו"ר יש עתיד יאיר לפיד. "כפי שהודענו, אנו נמליץ על יו"ר המפלגה מגוש השינוי שתקבל את מספר המנדטים הגבוה ביותר כמועמד להרכבת הממשלה. כל מי שינסה להכשיל את המהלך ויעמיד את האגו שלו מעל האינטרס הלאומי יישא באחריות לבחירות 5", הבהיר.
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן + יאיר לפיד
אביגדור ליברמן + יאיר לפיד
ליברמן ולפיד. "צריך פתרונות יצירתיים"
(צילום: הדר יואביאן, קובי קואנקס)
את החלטתו נימק ליברמן בכתבי האישום נגד בנימין נתניהו. "המצב הפוליטי המורכב בו אנו נמצאים היום הוא תוצאה ישירה של תוכנית ההישרדות הפוליטית והאישית של איש אחד, שנכשל כבר בפעם הרביעית להקים ממשלה יציבה ומתפקדת. כל בן אדם אחר שטובת המדינה נמצאת לנגד עיניו, היה מסיק מסקנות ברורות כבר מזמן ומעביר את המושכות למישהו אחר", הוא אמר.
יו"ר ישראל ביתנו הבטיח שמפלגתו תגיש עם השבעת הכנסת ה-24 שתי הצעות חוק - האחת שתגביל כהונת ראש ממשלה לשתי קדנציות, והשנייה שתחייב התפטרות ראש ממשלה עקב הגשת כתב אישום. הוא גם הזכיר שהצעה כזו עברה ב-2008 בתמיכת הליכוד, כולל נתניהו. "יציאה מהפלונטר הפוליטי מחייבת את כל המפלגות למצוא פתרונות יצירתיים מחוץ לקופסה", סיכם ליברמן את דבריו.
בתוך כך, אחרי נתק ארוך, לפיד צפוי להיפגש הערב עם שותפו לשעבר, יו"ר כחול לבן בני גנץ. מטעמם של השניים נמסר כי הם ידונו "בדרכים להרכבת ממשלה ולהחלפת נתניהו".
מוקדם יותר היום נפגש לפיד עם יו"ר רע"ם מנסור עבאס. השניים שוחחו בפעם הראשונה קצת לפני פרסום תוצאות האמת, כשהתברר שעבאס עובר את אחוז החסימה.
גורם פוליטי ששוחח עם ynet אמר כי רע"ם הציגה ללפיד את דרישותיה בתמורה לתמיכה בו, בהן חופש הצבעה בענייני להט"ב, הכרה בכפרים לא מוכרים בנגב, והקפאה של חוק קמיניץ וחוק הלאום לצד תוכנית מעשית למיגור הפשיעה בחברה הערבית. "עד כה לא הייתה התקדמות במגעים עם הליכוד, ולעבאס יהיה קשה מאוד להגיע להסכמים עם נתניהו בגלל מפלגות שמתנגדות לממשלה עם רע"מ", אמר הגורם.
3 צפייה בגלריה
גדעון סער בנימין נתניהו
גדעון סער בנימין נתניהו
סער ונתניהו. "שיזוז הצידה"
(צילום: AP, AFP)
עם היוודע תוצאות המדגמים, שוחח לפיד גם עם יו"ר תקווה חדשה גדעון סער וסיכם עמו על שיתוף פעולה. ביום שישי צייץ סער בטוויטר: "בפעם הרביעית תוך שנתיים כשל נתניהו ולא הצליח להשיג רוב פרלמנטרי של 61. ללא נתניהו - ניתן להקים ממשלה יציבה בקלות ובמהירות. אם ישראל חשובה לנתניהו יותר מהמשך היאחזותו בשלטון - עליו להסיק סוף סוף את המסקנה הפטריוטית המתבקשת. אני קורא לנתניהו: זוז הצידה, שחרר את ישראל ואפשר לה להתקדם". לפיד צייץ מחדש את האמירה של סער, והוסיף: "הקשיבו לגדעון".
בגוש שמבקש להחליף את נתניהו ומונה רוב של 61 מנדטים עדיין שוברים את הראש בניסיון למצוא את ההרכב הפוליטי שיאפשר הקמת ממשלה בלעדיו. זה הסיבוב השלישי שבו לגוש הנגדי יש רוב אולם הוא לא מצליח לממש אותו לכדי ממשלה שתביא לחילופי שלטון.
ביום חמישי האחרון החלו הפגישות הרשמיות הראשונות בגוש הזה. לפיד נפגש עם יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי ויחד הם דנו באפשרויות שעל הפרק. ביום שישי נפגש עם ליברמן, שכאמור החליט להמליץ עליו לנשיא המדינה.

ההתייעצויות אצל הנשיא: רק אחרי פסח

בשבוע שעבר החליט נשיא המדינה ראובן ריבלין לדחות את ההתייעצויות בבית הנשיא לקראת הטלת מלאכת הרכבת הממשלה עד לאחר פסח – יום שני 5 באפריל, מועד פתיחת שלב ההוכחות במשפט נתניהו.
הנשיא רוצה להטיל את הרכבת הממשלה על בעל הסיכויים הגבוהים ביותר, ואפשר להניח שהדחייה לאחר פסח תדרוש ממייצגי המפלגות להגיע מגובשים אל הנשיא. אף שיכול היה להתחיל בהתייעצויות כבר ביום רביעי, עם קבלת התוצאות הרשמיות, הוא החליט להעניק לראשי המפלגות זמן נוסף – וידרוש מהם לענות לכלל התרחישים – לא רק מי הדמות שעליה הם ממליצים, אלא גם עם מי יסכימו לשבת ועם מי לא.
3 צפייה בגלריה
לו"ז פוליטי בחירות התייעצויות נשיא ראובן ריבלין
לו"ז פוליטי בחירות התייעצויות נשיא ראובן ריבלין
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)
כדי למנוע טענות נגד הנשיא כמו שנשמעו בעבר על מזימות וקונספירציות, כל תהליך ההתייעצויות יהיה פתוח לתקשורת בשידור חי ושקוף לגמרי. למעשה, זו תהיה הפעם הראשונה זה שנה שבית הנשיא ייפתח לכניסת עיתונאים. על נשיא המדינה להטיל על אחד המועמדים בתוך שבעה ימים מיום קבלת התוצאות את הרכבת הממשלה – משמע עד 7 באפריל. לרשות חבר הכנסת שיקבל את המנדט מהנשיא יעמדו 28 ימים להרכבת הממשלה.