יו"ר ישראל ביתנו, חבר הכנסת אביגדור ליברמן, המשיך היום (ראשון) בריאיון באולפן ynet לתקוף את המפלגות החרדיות - וחזר על התנאי שלו שלפיו ייכנס רק לממשלה שבה הן לא נמצאות. חבר הכנסת יעקב אשר מיהדות התורה, מנגד, טען באולפן: "ביום שראש הממשלה בנימין נתניהו יעזוב - ליברמן יחזור לשבת איתנו".
5 צפייה בגלריה
יעקב אשר ואביגדור ליברמן באולפן ynet
יעקב אשר ואביגדור ליברמן באולפן ynet
הבעיה היא נתניהו? יעקב אשר ואביגדור ליברמן באולפן ynet
(צילום: יריב כץ)
בתחילת הריאיון תקף ליברמן את יאיר לפיד, גדעון סער ונפתלי בנט, וטען: "הם נוקטים באסטרטגיה שגויה. יורים בתוך הנגמ"ש ומנהלים אחד מול השני מלחמה למי יש יותר גדול. כדי לנצח את נתניהו צריך לוותר על האגו ולהסכים על שני עקרונות בסיסיים - מי שיביא הכי הרבה מנדטים הוא המועמד לראשות הממשלה, ושבשום תנאי או נסיבות לא מסכימים לקואליציה עם ש"ס או יהדות התורה".
לטענת ליברמן, "מי ששולט במדינה הם אריה דרעי, יעקב ליצמן ומשה גפני. נתניהו רק מוציא לפועל. הוא לא מסוגל לקבל שום החלטה בניגוד לרצונם. הם קובעים הכול, היינו בסגר כללי כי הם לא הסכימו לסגר דיפרנציאלי. גם בערים עם אחוז תחלואה נמוך מוסדות החינוך היו סגורים".
ליברמן המשיך לתקוף: "יש אכיפה בררנית, וזה נובע מזה שנתניהו משועבד לחרדים. הוא צריך פרטנרים לחוק הצרפתי ולפסקת ההתגברות, והם היחידים שהוא סומך עליהם בנושא הזה". הוא התחייב גם שלא ימליץ לראשות הממשלה על מועמד שלא יתחייב שלא לשבת עם המפלגות החרדיות. לדבריו, "מדינת ישראל זקוקה לממשלה ציונית וליברלית. דווקא היום, 125 שנה לספר מדינת היהודים. אפשר לראות בכל סקר שממרצ עד ימינה, תמיד יש יותר משישים מנדטים".
5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
יישב בקואליציה עם מרצ? נפתלי בנט
(צילום: הדר יואביאן )
אתה חושב שלבנט יהיה אומץ להרכיב קואליציה כזו? "זה מה שהמדינה זקוקה לו. האינטרס הלאומי הוא ממשלה כזו".
ליברמן הדגיש בריאיון: "כשאני אומר להחליף את השלטון אני לא אומר להחליף את נתניהו - אלא את השלטון. לא להחליף פלוני באלמוני כשגפני ממשיך לשבת על הברז. כל עוד גפני, דרעי וליצמן הם לשון המאזניים - הם ימשיכו לקבל החלטות וימשיכו לנהל את מדינת ישראל. אי אפשר כשיש מדינה בתוך מדינה, ולא מעניין את הציבור החרדי הציבור הכללי או המדינה. אנחנו רואים את ההלוויות של האלפים, החתונות והטישים".
"המפלגות החרדיות שולטות כיום בוועדת הכספים, בוועדת הכלכלה, בוועדת חוק, חוקה ומשפט, במשרד השיכון, במינהל מקרקעי ישראל, במשרד הפנים ובוועדות התכנון והבנייה", טען. "זה דבר בלתי אפשרי. אי אפשר להעביר שום החלטה כלכלית בלי הסכמתם".
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ובנימין נתניהו
ג'ו ביידן ובנימין נתניהו
"כישלון במדיניות החוץ". נתניהו וביידן
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
לאחר שנשאל על כך שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לא מתקשר לנתניהו, ליברמן תקף את ראש הממשלה גם על מדיניות החוץ שלו, וטען: "הוא קרא לעצמו ליגה אחרת, אבל הוא ליגה למקומות עבודה". לדבריו, "גם בנאום מדיניות החוץ ביידן לא הזכיר בכלל את ישראל. בית הדין הבינלאומי החליט שניתן לחקור את ישראל על פשעי מלחמה. אמ"ן הודיע שאיראן קרובה לנשק גרעיני כמו שלא הייתה אף פעם, ונסראללה עצמו אמר שבשנה האחרונה הוא הכפיל את כמות הטילים המדויקים שלו. ראינו גם ירי של טיל קרקע-אוויר על כטב"מ. נתניהו נכשל כישלון חרוץ במדיניות חוץ וביטחון".
לדברי ליברמן, "בדרך כלל מקימים אצלנו ועדות חקירה אחרי אסון. הפעם, לאור האווירה בין הצמרת הביטחונית לצמרת המדינית, זה גרוע יותר מלפני מלחמת יום הכיפורים. כדאי שיקימו ועדת אגרנט כבר עכשיו, לפני האסון. לא צריך לחכות".

"לפיד התבגר, אבל אנחנו עם נתניהו"

חבר הכנסת יעקב אשר התייחס היום באולפן תחילה לנתוני התחלואה המעודדים מהמגזר החרדי ואמר כי "יש עליות ומורדות, אני חושב שעוד יהיו מחקרים שיתנו הסברים על תקופות מסוימות. רוב הציבור שומר על ההנחיות". לאחר מכן, כשהשם ליברמן עלה בשאלה, הפטיר ח"כ אשר: "אוי נו באמת".

"ליברמן לא עשה עוד כלום", אמר ח"כ אשר. "אתה רוצה שאספר את מערכת הקשרים שלנו עם ליברמן במשך עשרים שנה? ביום שבנימין נתניהו לא יהיה מועמד לראשות הממשלה, ליברמן יישב איתנו. הוא יישב עם כל מי שאתה רוצה".
הוא אומר שלא יישב איתכם. "עם מרצ הוא כבר יושב, אז איתנו לא?".
הוא אמר שאם סער יילך עם החרדים - הוא לא יהיה. "אני לא מכיר שום רפורמה שקרויה על השם של ליברמן או משהו שהוא עשה ב-25 שנים שבהן היה בפרונט של החלק הממשלתי-הביצועי. הוא היה שר בכל המשרדים הכי חשובים. לכן יש לו רק דבר אחד להגיד בתעמולת בחירות - לא חרדים. אני לא יכול לקנות את הפסילה הזו שלו. אתה יודע כמה שעות ליברמן יש לי?".
ח"כ אשר: "אנחנו חברים. מה שקורה כאן זה בחירות. אם קירות האולפן הזה יכלו לדבר הם היו מספרים כמה בשנה וחצי האחרונות ישבו כאן אנשים ואמרו שהם לא יישבו עם מפלגה כזו או אחרת. כל עוד נתניהו נמצא על הפודיום, וכל עוד ליברמן מבין שאנחנו חלק מהקואליציה של אותו נתניהו, הוא יעשה כל דרך כדי להפיל אותו באמצעותנו".
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"אנחנו בקשר מצוין עם חברי יש עתיד". לפיד
(צילום: אבי מועלם)
5 צפייה בגלריה
 הלוויה בירושלים
 הלוויה בירושלים
"בסך הכל שלוש הלוויות". ההלוויה ההמונית בירושלים
(צילום: AFP)
לדברי ח"כ אשר, יהדות התורה מעדיפה ללכת עם הליכוד מכיוון שהוא "ההשתקפות של העם המסורתי". עם זאת, הוא התייחס ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד וטען: "אני חושב שהבחור התבגר פוליטית, לא רק בגיל. אני לא יודע אם הוא השתנה וחזר בתשובה, אני לא חושב, ואני גם לא מבקש את זה ממנו. אבל אני חושב שהוא כן הבין שאי אפשר לבוא ולבטל חלק כל כך גדול מהעם, כי מה לעשות - אנחנו פה ביחד כולנו".
"אני רוצה לגלות לך סוד - אנחנו בקשר מצוין עם חברי יש עתיד", הוסיף אשר. "מיקי לוי הוא אחד האנשים שעובדים עם גפני בשיתוף פעולה בוועדת הספים, ואצלי בוועדה (חוקה ומשפט, א"ש) יש את יואב סגלוביץ' וקארין אלהרר. אנחנו עובדים בהרמוניה מלאה גם עם חילוקי דעות".
אתה רואה מצב שבו אתם יושבים בממשלת לפיד? "זה מדע בדיוני. אנחנו כרגע לפני בחירות, הכול יכול להיות. אם אתה שואל מה אני רוצה - אני רוצה ממשלת ימין. לעומת אחרים אנחנו מאוד יציבים - אנחנו הולכים עם הליכוד. אמרנו את זה. אנחנו לא צריכים לתרץ לאף אחד שום דבר".
אפשר לאחות את הקרע בין החרדים לשאר הציבור? "חייבים לאחות את הקרע הזה. אני חושב שהוא מגיע מאי הבנה ומחוסר הכרה והיכרות. אנחנו מההתחלה אמרנו שהדבר הראשון בסדר העדיפויות לדעתנו הוא החינוך. נכון שהיו הפרות, אבל היו הפרות גם בדברים אחרים. בסך הכל הציבור הישראלי הוא לא הציבור הכי דייקן כשיש תקנות. ההפרות שהיו הגיעו מתוך מצוקה, ביקשנו פתרונות. הרבנים ביקשו פתרונות לפני חודשים וביקשו לקיים לימודים באזורים פתוחים, להגיע לאיזשהם הסדרים. אצלנו אין יפה בן דויד".
לטענת ח"כ אשר, "לוקחים סיפור של שלוש הלוויות שהתקיימו במשך שנה, של אנשים שהם באמת היו מנהיגים. אי אפשר לעצור את הציבור בדבר כזה, צריך להבין. להפוך את זה להפרה ולצפצוף על ההנחיות? נו באמת".