גבר תיעד עצמו שלשום (חמישי) מפיל את החנוכייה שהוצבה על ידי הקהילה היהודית בכיכר קונטרקטובה שבמרכז האזור ההיסטורי של קייב, בירת אוקראינה. הוא סיים את הסרטון במילים: "אוקראינים, אנחנו כוח. היהודים לקבר".
האחראי למעשה הוא אנדריי רצ'וק, שעל פי הקהילה היהודית המקומית מוכר כבר מפרסומים אנטישמיים קודמים. הוא שידר את המעשה בשידור חי בפייסבוק, ובתחילת הסרטון הוא אומר כי ברצונו "להראות לכולם איך יש לנהוג כלפי זרים שכובשים ומשתלטים על המדינה".
4 צפייה בגלריה
אנדריי רצ'וק מפיל חנוכיה באזור פודול בקייב
אנדריי רצ'וק מפיל חנוכיה באזור פודול בקייב
"כך יש לנהוג כלפי זרים". תיעוד הפלת החנוכייה
(מתוך הפייסבוק של אנדריי רצ'וק)
4 צפייה בגלריה
תיעוד המעשה בפייסבוק
תיעוד המעשה בפייסבוק
הקהילה היהודית קוראת לחקור את התקרית כפשע גזעני. הפלת החנוכייה בכיכר קונטרקטובה
4 צפייה בגלריה
תיעוד המעשה בפייסבוק
תיעוד המעשה בפייסבוק
המעשה הועבר בשידור חי בפייסבוק
לדברי חברים בקהילה היהודית, רצ'וק הפיץ את הסרטון גם בוואטסאפ ואף ניסה להפיל שוב את החנוכייה אתמול, אבל הפעם היא הייתה מרותכת לקרקע. בארגון "הקהילה היהודית המאוחדת של אוקראינה" קראו לרשויות החוק לחקור את התקרית כפשע גזעני.
בתוך כך, אלמונים חיללו שלשום את האנדרטה לזכרה של אנה פרנק בבויסי, בירת מדינת איידהו בארצות הברית - והדביקו על פסל הברונזה בדמותה כרזה עם צלב קרס לצד הכיתוב: "אנחנו בכל מקום". הכרזה הודבקה על היומן שאוחזת דמותה המפוסלת של פרנק.
4 צפייה בגלריה
אנדרטת אנה פרנק באיידהו ארה"ב הושחתה
אנדרטת אנה פרנק באיידהו ארה"ב הושחתה
"מיקום הכרזה הופך את התקרית לעצובה במיוחד". פסל אנה פרנק באיידהו
(צילום: Wassmuth Center for Human Rights via AP)
מנכ"ל המרכז החינוכי לזכויות אדם באיידהו, דן פרינזינג, אמר לסוכנות הידיעות האמריקנית AP כי "מה שהופך את התקרית הזו לעצובה אפילו יותר זה האופן שבו מיקמו את הכרזה והמסר שביקשו להעביר דרכה".
אין זו הפעם הראשונה שפעילים ניאו נאצים משחיתים את האנדרטה בבויסי. במאי 2007 נעקר ממקומו הכיסא שעליו עומדת דמותה של הנערה ההולנדית שנספתה בשואה - וכתוצאה מכך הפסל שמשקלו 226 קילוגרם התמוטט וניזוק.