4 צפייה בגלריה
רוסיה מוסקבה נגיף קורונה
רוסיה מוסקבה נגיף קורונה
מוסקבה בזמן הקורונה
(צילום: EPA)
בחודש מאי, רוסיה ואוקראינה הוכנסו לרשימת ה"מדינות ברמת סיכון מרבית" מבחינת מצב מגפת הקורונה. המשמעות - ישראלים לא יכולים לטוס למדינות אלו, ולשבים מהן קיימת חובת בידוד 14 יום - גם למחוסנים ומחלימים. לצד זאת, חל איסור על כניסת תיירים ממדינות אלו ארצה. החל מהשבוע תצא אוקראינה מהרשימה, אך אין חדש בנוגע לרוסיה.
אלקס ריף, מנכ"לית לובי המיליון, אומרת כי החלטה זו פוגעת במאות אלפי ישראלים דוברי רוסית להם יש משפחות במדינות אלה, וכן אחרים שמחויבים בטיסות אליהן לטובת עבודה וקשרי מסחר. "לפי נתוני משרד הבריאות, בחודש שעבר נכנסו 79 חולים לישראל, מתוכם 8 מרוסיה ו-7 מאוקראינה. לשם השוואה, בתקופה זו הגיעו ארצה מארה"ב 11 חולים אך היא לא הוכנסה לרשימה השחורה", אומרת ריף.
4 צפייה בגלריה
אלקס ריף
אלקס ריף
אלקס ריף
(צילום: טל שחר)

לדבריה, "לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי התפרצות הקורונה נבלמה באוקראינה בתקופה האחרונה, כאשר ברוסיה המצב בסך הכל יציב ובימים אלה מתקיימת בה אליפות אירופה בכדורגל ולאחרונה התקיים פורום כלכלי בינלאומי גדול, דבר שמעיד על המצב היציב והיעדר התפרצות. לצד זאת, מרבית תושבי ישראל אינם בסיכון למחלה בהיותם מחוסנים ומחלימים, ולכן, החלטה זו ובפרט דרישת בידוד למחוסנים היא אבסורדית ומפלה".
ריף פנתה למשרד הבריאות ולמשרד החוץ לקבל הבהרות ביחס למדיניות הננקטת. "אנחנו דורשים שקיפות מלאה ולהבין מהו הבסיס להישארותה של רוסיה ברשימה או הוצאתה של אוקראינה כפי שהוחלט לאחרונה".
נטליה ובן זוגה, להם ילד משותף, תכננו להתחתן במהלך חודש יולי ברוסיה. איסור הטיסות לרוסיה הרס להם את התכניות, "אנחנו לא יכולים להתחתן בארץ, וחיכינו להזדמנות לטוס לחו"ל וסוף סוף להתחתן. עד שתכננו אירוע עכשיו מתברר שלא ניתן לטוס. תחושה קשה מאוד".

"החלטה עיוורת וחסרת בסיס של משרד הבריאות"

אלכס יופית, נדרש לטיפול ניתוחי שנקבע מראש במסגרת הטיפול הרפואי שהוא עובר ברוסיה, "מועד הטיפול הניתוחי נקבע בהתאם לצרכים רפואיים במהלך החודש, אך כעת אני עלול להיקלע למצב שלא אוכל לבצע את הטיפול בהתאם ללו"ז שקבעו רופאיי, דבר שעלול לגרום לי לנזק בלתי הפיך".
4 צפייה בגלריה
אלכס יופית
אלכס יופית
הטיפול עלול להתבטל. אלכס יופית


4 צפייה בגלריה
מיכאל קיכל וזוגתו
מיכאל קיכל וזוגתו
"לא ציפינו להמשך המגבלות הדרסטיות". מיכאל קיכל וזוגתו
עו"ד מיכאל קיכל נשא לאשה אזרחית רוסיה לפני כשבעה חודשים. רק בסוף חודש מרץ זכה לראות את אשתו אחרי חודשים שנתב"ג היה סגור. וכעת שוב, משרד הבריאות החליט לאסור טיסות לרוסיה, ובכך שוב נמנע ממנו לראות את אשתו. לכן החליט קיכל לפעול יחד עם לובי המיליון, לשינוי ההחלטה. "רק בסוף חודש מרץ זכיתי לפגוש את אשתי לאחר חודשים שנתב"ג היה סגור. וכעת, משרד הבריאות בהחלטה חסרת בסיס החליט לאסור טיסות לרוסיה ושוב אנחנו לא יכולים להיפגש", סיפר.
"אשתי מתכננת להעביר את מרכז חייה לישראל במהלך הסתיו, ידענו שיהיה קשה לתחזק זוגיות מרחוק אבל לא ציפינו להמשך המגבלות הדרסטיות הללו ושלא נוכל להיפגש כלל - בייחוד שאני מחוסן ואשתי החלימה מקורונה. ההחלטה של משרד הבריאות חסרת בסיס ועיוורת כלפי מאות אלפי ישראלים שנמצאים בקשר רציף עם המדינות הללו".
איליה קופרמן ממודיעין עובד בישראל ובמוסקבה, וטס מדי חודש בין המדינות. למרות שהוא ומשפחתו החלימו מקורונה, לפי מדיניות זו כל זמן שיהיה בישראל יצטרך לשהות בבידוד. הוא ומשפחתו נסעו בחודש שעבר לביקור קצר, ותכננו לשוב לרוסיה במהלך הקיץ לאחר סיום שנת הלימודים בבתי הספר. "במהלך הביקור ברוסיה, הבנו למעשה שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לשוב הביתה לישראל. כל זמן שאהיה בארץ, אצטרך להיות בבידוד, ולפי המדיניות החדשה לא ברור אם נצליח לטוס שוב במהלך הקיץ לבקר את המשפחה שלנו ברוסיה. הילדים לא חזרו למסגרות ולא יצליחו לסיים את שנת הלימודים בישראל".
החל מיום שני השבוע, בהתאם להחלטת הממשלה, הוסרו אוקראינה, אתיופיה וטורקיה מרשימת המדינות ברמת סיכון מרבי. החל מיום 14.06.21 רשימה זו כוללת את ארגנטינה, ברזיל, דרום אפריקה, הודו, מקסיקו ורוסיה. על פי התקנות אסורה יציאת אזרחים ותושבים ישראלים (למעט חריגים אשר אושרו על ידי ועדת חריגים) למדינות ברמת סיכון מרבי, ובנוסף, כלל הנכנסים לישראל ממדינות אלו, כולל מחלימים ומחוסנים, מחויבים בבידוד על פי נהלי משרד הבריאות. זאת בתוקף עד 27.06.21 ויוארך על פי הצורך בהתאם לרמת התחלואה בכל אחת מהמדינות.
ממשרד הבריאות נמסר כי בניגוד לטענות, בחודש האחרון מתוך 4,839 נוסעים מרוסיה נכנסו 27 חולים (0.56%). בארה"ב מ-38,923 נוסעים, 14 מאומתים (0.04%) שיעור התחלואה הנכנסת מרוסיה גדול פי יותר מ-10 מזו מארה"ב ולכן מוגדרת בסיכון מירבי.