נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו הושבע לכהונה שישית, למרות שבועות של מחאה נגד "הרודן האחרון באירופה" ששולט במדינה 26 שנה והדרישה שיתפטר. ההודעה פורסמה היום (ד') במפתיע על ידי סוכנות הידיעות הרשמית של בלארוס בלטה אחרי ההשבעה.
6 צפייה בגלריה
התחייב להגן על זכויות אדם. לוקשנקו בהשבעה הסודית
התחייב להגן על זכויות אדם. לוקשנקו בהשבעה הסודית
התחייב להגן על זכויות אדם. לוקשנקו בהשבעה הסודית
(צילום: AP)
טקסי ההשבעה הקודמים של לוקשנקו היו אירועים ממלכתיים גדולים ופרטים עליהם מפורסמים בדרך כלל מראש. לפי הדיווח בבלטה, טקס ההשבעה התקיים בבירה מינסק בהשתתפות כמה מאות בכירי ממשל, מחוקקים, נציגי ארגוני תקשורת ואישים בולטים אחרים.
בלטה פרסמה גם תמונות מהטקס שנערך בארמון העצמאות במינסק. לפני הטקס נפוצו שמועות כי לוקשנקו מתכנן לקיים טקס בזק לאחר ששיירת מכוניות עברה במרכז בירת בלארוס.
לוקשנקו בן ה-66 נשבע על עותק של החוקה הבלארוסית, וראש ועדת הבחירות המרכזית במדינה העביר לו את תעודת הזהות הרשמית של נשיא בלארוס. "זהו יום ניצחון", אמר לוקשנקו בטקס ההשבעה לחמש שנים נוספות כנשיא. "לא בחרנו רק את נשיא המדינה - אלא הגנו על ערכינו, על חיינו השלווים, על הריבונות ועל עצמאותנו".

6 צפייה בגלריה
"פגישת גנבים סודית". טקס ההשבעה במינסק
"פגישת גנבים סודית". טקס ההשבעה במינסק
"פגישת גנבים סודית". טקס ההשבעה במינסק
(צילום: EPA)
הוא הוסיף כי המדינה זקוקה לביטחון על רקע "המשבר העולמי" בהתייחסו למגפת הקורונה. "אני לא יכול, אין לי זכות לנטוש את הבלארוסים", אמר לוקשנקו והבטיח "לשרת נאמנה את אזרחי המדינה, לכבד ולהגן על זכויות וחירויות האדם והאזרח".
האופוזיציה, שטוענת כי תוצאות הבחירות זויפו, קראה למרד אחרי הדיווח על טקס הבזק הסודי. פאבל לטושקו, חבר מועצת התיאום של האופוזיציה, אמר ברשתות החברתיות כי הוא ובעלי בריתו לעולם לא יקבלו את ניצחונו של לוקשנקו במרמה ודרש לקיים בחירות חדשות לנשיאות. "אנו קוראים לכולם להתחיל מיד בקמפיין של מרי אזרחי", הוא אמר
לטושקו לעג להשבעתו בחשאי של לוקשנקו שלפי תוצאות הבחירות זכה ב-80% מהקולות. "ההשבעה התקיימה כמו פגישת גנבים סודית", אמר לטושקו. "איפה האזרחים הצוהלים? איפה הסגל הדיפלומטי? זה ברור שלוקשנקו הוא רק הנשיא של המשטרה לפיזור מהומות ושל כמה בכירים שקרנים".
ארה"ב והאיחוד האירופי איימו בסנקציות נגד גורמים רשמיים בבלארוס בעקבות הטענות לזיוף הבחירות ודיכוי המחאה על ידי כוחות הביטחון. חוקרת זכויות אדם של האו"ם אמרה בשבוע שעבר כי יותר מ-10,000 בני אדם נעצרו באלימות מאז הבחירות, יותר מ-500 עונו ואלפים "הוכו בפראות".
לוקשנקו נהנה עדיין מתמיכתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ואף נפגש איתו בשבוע שעבר. אף שאוכלוסייתה המונה 9.5 מיליון תושבים בלבד, בלארוס חשובה לרוסיה כמדינת חיץ נגד נאט"ו וכצינור ליצוא נפט וגז רוסי. בפגישתם בסוצ'י העניק פוטין ללוקשנקו הלוואה של 1.5 מיליארד דולר ושתי המדינות אף מקיימות תרגילים צבאיים משותפים בבלארוס.