מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי אמר היום (שלישי) כי ישנה עלייה של פי ארבעה בתחלואה בקורונה אצל ילדים בהשוואה לחודשים קודמים. בריאיון לאולפן ynet אמר לוי כי נשקלת חקיקה שתאפשר להעביר מידע על מי שהתחסן ומי שלא התחסן לרשויות, לרבות הרשויות המקומיות, כדי "לדרבן אנשים להתחסן", אך הודה שהמהלך נתקל בקשיים משפטיים.
מנכ"ל משרד הבריאות התייחס להחלטת הקבינט על פתיחה הדרגתית של חלקים במשק: "אנחנו עושים את הדברים תוך נטילת סיכונים ורוצים לעשות זאת בזהירות ובהדרגתיות ראויה. לא הגענו למנוחה, אנחנו עם אלפי מאומתים גם אם ירדנו בשיעור, עם 900 חולים קשים בבתי החולים. המוטציה הבריטית מדביקה יותר - 90% מהנדבקים בארץ, היא פוגעת יותר בילדים. דעתי נחה מכך שאנחנו מחזירים חלק מהם לבתי הספר ופותחים מעט מהמגבלות, אבל אני חושש מאוד מהשלכות שעלולות לקרות בעקבות פתיחת הסגר והמחשבה שהגענו למנוחה ונחלה. נכון שאנחנו עם 2.6 מיליון מחוסנים במנה השנייה, אבל עדיין לא הגענו לתוצאה הטובה".
3 צפייה בגלריה
חזי לוי
חזי לוי
"90% מהנדבקים - מהמוטציה הבריטית". פרופ' חזי לוי
(צילום: משה מזרחי)
פרופ' לוי הדגיש כי למרות הזינוק בתחלואה בקרב ילדים רובם במצב קל. "יש עלייה בתחלואת ילדים בכל הגילים, אם משווים תחלואת ילדים בין נובמבר-דצמבר ועד סוף ינואר. מרבית החולים האלו הם חולים קלים ומטופלים במסגרת הקהילה, ועדיין, יש ילדים מאושפזים, חלקם נמצאים בטיפול נמרץ בתחלואה מורכבת מאוד".
לדבריו, "אנחנו רואים בעולם שהנגיף הבריטי מדביק יותר ילדים. הודענו לבתי החולים להיערך לכך ואנחנו עובדים עם איגוד רפואת ילדים. אנחנו רוצים לפתוח בהדרכת רופאי ילדים בסביבת הקורונה, כפי שעשינו לכל הרופאים והאחיות שעובדים עם מבוגרים במחלקות אחרות".

- מה זה להיות זהירים? נתתם לפתוח קניונים בלי תו ירוק "חשבנו על תו ירוק בקניונים ובחנויות, אני לא בטוח שהדבר הזה ייאכף ואפשרי, הלכנו על תו סגול. מה תאמר לאימא שבאה עם הבן שלה שבא למרפאה או לקנות לו נעליים? הדבר מלווה בהרבה לבטים וחשיבה והתחבטויות. חלק מהפעילויות יהיו בתו ירוק ויהיו רבות - תרבות, כושר, ספורט, ותהיינה פעולות שלא יתאפשרו עם תו ירוק. ולכן החלטנו לאחר לבטים רבים שחלק מהפעילויות יהיו עם תו סגול מחמיר".
3 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בחולון
חיסון קורונה בחולון
מתחסן בחולון
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
קניון בת ים ריק בזמן הקורונה
קניון בת ים ריק בזמן הקורונה
"הלכנו על תו סגול". קניון ריק בבת ים
(צילום: שמוליק דודפור)
פרופ' לוי נשאל האם משרד הבריאות עושה מספיק כדי להילחם בפייק ניוז שמופץ בנוגע לחיסונים. "אנחנו עושים, אני רוצה לגנות את הפייק ניוז שפוגע בבריאות הציבור ונותן עובדות שנוגדות את מה שאנחנו יודעים על בטיחות החיסון. אנחנו בהחלט מערבים את המשטרה, הרשתות החברתיות שמורידות קבוצות פייק ניוז, גם משרד המשפטים, בהסברת נגד, כולל מודעות במגזרים שונים. מה שניתן במסגרת החוק כדי להפריך ולעצור את תעשיית הפייק ניוז שפוגעת בחיסוניות הציבור שיכולה להגן עליו מפני המחלה".
- יש גנים בהם ילדים נכנסו לבידוד כי גננות לא התחסנו ולרשויות אין מה לעשות. מה עושים איתם? "יש במדינת ישראל חוק שמכבד את זכויות האדם גם במגפה. אנחנו פועלים לקדם חקיקה שתאפשר להעביר מידע שמי ולשתף במידע לגבי מתחסנים ולא מתחסנים בכל מיני מקומות עבודה כמו גם את הרשות המקומית. אנחנו כרגע לא יכולים לחייב עובדי הוראה להתחסן, אנחנו יכולים לדרבן, להסביר, לשתף מידע לגבי מחוסנים עם מנהלי מערכת החינוך כדי לדרבן את המורים להתחסן. אנחנו בוחנים את הסוגיה של החקיקה, זה מורכב לאור חוק זכויות החולה מ-1995".
פרופ' לוי התייחס להאטה היחסית בקצב החיסונים: "אתמול חיסנו 160 אלף, לפני זה 140 אלף. אנחנו עם ארבעה מיליון מחוסנים במנה הראשונה ו-2.6 מיליון במנה השנייה. ועדיין, אנחנו מנסים לחסן כמה שיותר, תראו את הצוותים שאנחנו שולחים לפריפריה, למקומות עבודה, לערים לא מחוסנות במגזרים שונים, לישיבות, לעבודה מול אנשים בגיל 50 ומעלה. אנחנו עושים הכול".

לדבריו, "אם היינו פועלים בניגוד לחוק ומכריחים אנשים להתחסן, הייתה קמה מהומה גדולה. אנשים צריכים להסכים מדעת להתחסן, אז אנחנו שוקלים את החקיקה, זה לא פשוט, אני בטוח שכפי שאתה שואל אותי כעת, היית שואל איך הכרחתי אנשים... ניסינו אמצעים אלקטרוניים בעבר כמו איכוני השב"כ - אבל קמה מהומה".
מנכ"ל משרד הבריאות אמר כי הוא חושש מעלייה בתחלואה בפורים בשבוע הבא: "פורים לפנינו והרבה אנשים נפגשים בו, מסיבות, עדלאידע, יש עלייה לקבר הרשב"י במירון ואנחנו פועלים רבות כדי לאסור חלק מהפעילויות באופן רשמי. אני רוצה בדיוק כמוך וכמו כל עם ישראל לשבת עם ילדיי ונכדיי בפסח ולקרוא את ההגדה ולהיות עם המשפחה, אני מתפלל לכך, זה תלוי מאוד בהתנהגות שלנו. אני קורא לאנשים להימנע מפעילות של התקהלות מסוכנת מעבר לתקנות ולהימנע מהדבקה כדי שלא נצטרך לסגת ושנוכל לחגוג את פסח ביחד, זו התנהגות נכונה, אכיפה עצמאית ולהתחסן".