איראן הודיעה היום על 251 מתים נוספים מנגיף הקורונה במדינה – שיא יומי מתחילת התפרצות המגפה. השיא הקודם היה בשבוע שעבר, כשביום רביעי דווח על 239 מתים מקורונה. ביממה האחרונה אובחנו 3,822 נדבקים חדשים.
איראן, שבה 80 מיליון תושבים, היא המדינה עם מספר הנדבקים והקורבנות הגבוה במזרח התיכון. לפי הנתונים במדינה יותר מחצי מיליון כבר נדבקו – 500,075 ו-4,509 מאושפזים במצב קשה. משרד הבריאות האיראני דיווח ש-28,544 נדבקים מתו מהנגיף. במהלך משבר הקורונה נטען כי מספר הנדבקים בפועל גבוה בהרבה מהנתונים שמפרסם השלטון האיראני.
8 צפייה בגלריה
איראן קורונה מסכות רחוב ב טהרן
איראן קורונה מסכות רחוב ב טהרן
ברחובות טהרן. הגל השני בעיצומו
(צילום: EPA)
כמו מדינות רבות בעולם גם איראן מתמודדת בתקופה האחרונה עם הגל השני של נגיף הקורונה. איראן הצליחה לבלום את מספר הנדבקים הגבוה של הגל הראשון, אך בחודש יוני נרשם זינוק במספר הנשאים של הנגיף. לאורך המשבר ניסתה הממשלה להימנע מהטלת סגר כולל – כדי לא לשתק את הכלכלה שספגה נזק אדיר בגלל הסנקציות האמריקניות.
מחודש יולי מחייבת איראן את תושביה לעטות מסכות בחללים סגורים. בעקבות הזינוק במספר הנדבקים הרחיבה איראן את ההגבלה הזאת: בסוף השבוע הודיע הנשיא חסן רוחאני שכל תושבי המדינה יחויבו לעטות מסכות גם בשטחים פתוחים, ומי שלא יעשה זאת ייקנס. בבירה טהרן נסגרו בשבוע שעבר בתי הספר, המסגדים, המסעדות ומוסדות ציבור אחרים. שלשום הודיע המושל כי הסגר הזה יוארך בשבוע נוסף.
8 צפייה בגלריה
איראן קורונה מסכות רחוב ב טהרן
איראן קורונה מסכות רחוב ב טהרן
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
איראן קורונה מסכות רחוב ב טהרן
איראן קורונה מסכות רחוב ב טהרן
(צילום: רויטרס)
היום דיווחה סוכנות הידיעות "טסנים" על בכיר איראני נוסף שאובחן כחולה קורונה: עלי עכבר סאלחי, ראש הארגון לאנרגיה אטומית באיראן ואחד מסגניו הרבים של הנשיא רוחאני. הוא אובחן כנשא של הנגיף בשבוע שעבר ונמצא בבידוד בביתו. בנוסף נכתב שבכיר איראני אחר – סגן הנשיא שאחראי על נושא התקציב, מוחמד באכר נובאכת, נדבק גם כן.
לפי הדיווח של "טסנים" מצבו הבריאותי של סאלחי השתפר וכעת הוא במצב טוב. סאלחי מוכר כאחד מראשי המו"מ על הסכם הגרעין עם שש המעצמות, שנחתם ב-2015. שלוש שנים אחר כך, נזכיר, ארה"ב פרשה מההסכם והחזירה את הסנקציות נגד טהרן – שפגעו קשות בכלכלה האיראנית.

בשבוע שעבר החליט ממשל טראמפ להטיל סנקציות על 18 בנקים איראניים. הצעד נגד 18 הבנקים, שחמקו מהסנקציות עד כה, מאיים להעניש גורמים שאינם איראנים שיעשו איתם עסקים ולמעשה מנתק אותם מהמערכת הכלכלית העולמית.
בעקבות ההחלטה האמריקנית צלל המטבע האיראני לשפל חדש מול הדולר. לפי AP בחנויות בטהרן הציעו היום להמיר דולר אמריקני אחד תמורת 315,000 ריאלים איראניים. ב-2015, בזמן החתימה על הסכם הגרעין בין איראן למעצמות, נסחר הדולר תמורת 32,000 ריאל.
8 צפייה בגלריה
עלי אכבר סאלחי. גם הוא נדבק
עלי אכבר סאלחי. גם הוא נדבק
עלי אכבר סאלחי. גם הוא נדבק
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
עם שר החוץ זריף
עם שר החוץ זריף
עם שר החוץ זריף
(צילום: AP)
בגל הראשון בפברואר התפשט נגיף הקורונה בממשל האיראני, וכמה בכירים נדבקו. בין הנדבקים היו סגני הנשיא מעסומה אבתכאר ואישאק ג'האנגירי וכמה שרים בקבינט. אחד הבכירים הראשונים שנדבקו הוא סגן שר הבריאות וראש הצוות המיוחד שהוקם למאבק בקורונה – שקרא לציבור לא להפריז בחומרת המגפה.
ובתוך כך דיווחה הטלוויזיה הממלכתית של איראן על פיצוץ גז בעיר אהוואז בדרום מערב המדינה – בירת מחוז חוזסטאן שעשיר בנפט. בפיצוץ נהרס בניין מגורים בן שתי קומות, נגרם נזק לשוק סמוך. הרשויות פתחו בחקירת הפיצוץ, שלפי הדיווחים גבה את חייהם של חמישה בני אדם ופצע עוד תשעה.

סגר בלבנון, שיא נדבקים ברוסיה

בעקבות עלייה בנדבקים בקורונה בלבנון הודיע היום משרד הפנים במדינה על הטלת סגר ב-169 כפרים ויישובים, וכן על סגירת מועדוני הלילה והפאבים בכל המדינה. המשרד מסר שהסגר יחל בשני בבוקר ויימשך שבוע, עד 19 באוקטובר. הפאבים והמועדונים יהיו סגורים עד הודעה חדשה. הסגר החדש נכנס לתוקף אחרי שהמשרד הורה על סגר ב-111 כפרים ויישובים, שאמור להסתיים מחר בבוקר. חלק מהיישובים יהיו כלולים גם בהגבלות החדשות.
בשבת משרד הבריאות בלבנון דיווח על 1,388 נדבקים חדשים. מתחילת ההתפרצות נדבקו 52,558 אזרחים בקורונה בלבנון ו-455 מתו מהנגיף. מספר הנדבקים נמצא בעלייה מאז חודש יולי, שבתחילתו נכנסו לתוקף הקלות בסגר ושדה התעופה הבינלאומי היחיד במדינה נפתח. מספר הנדבקים עלה משמעותית אחרי האסון ב-4 באוגוסט בנמל ביירות. בעקבות הפיצוץ האדיר היו עומסים כבדים בבתי החולים, בבתי הקברות וברחובות – שבהם יצאו המונים להפגין נגד השלטון.
8 צפייה בגלריה
לבנון ביירות לבנונים עם מסכות נגיף קורונה אחרי הפיצוץ
לבנון ביירות לבנונים עם מסכות נגיף קורונה אחרי הפיצוץ
עם מסכות: מפנים פצועים אחרי הפיצוץ באוגוסט בביירות
(צילום: AFP)
רוסיה דיווחה היום על שיא נדבקים יומי חדש: 13,634 ביממה. עוד 149 בני אדם מתו ביממה החולפת מהנגיף. המספרים עד כה במדינה עומדים על 1,298,718 נדבקים ו-22,597 מתים. רוסיה, שבה חיים 145 מיליון בני אדם (תשיעית בעולם במספר התושבים), רביעית בעולם במספר הנדבקים.
בהודו, שבה חיים 1.3 מיליארד איש, אובחנו עד כה יותר מ-7 מיליון נדבקים בקורונה. משרד הבריאות ההודי עדכן היום על עלייה של קרוב ל-75,000 במספר הנדבקים. מתחילת ההתפרצות בהודו נדבקו בנגיף 7.05 מיליון, הכי הרבה בעולם אחרי ארה"ב עם 7.67 מיליון נדבקים. מניין המתים נמוך משמעותית מארה"ב, המדינה עם מספר התושבים השלישי בגודלו בעולם (330 מיליון): בהודו מתו מקורונה 108,334 לעומת 214,000 בארה"ב. מומחים מעריכים שהמספרים בפועל בהודו גבוהים בהרבה, מכיוון שמספר הבדיקות נמוך משמעותית מבמדינות אחרות.