4 צפייה בגלריה
הליך ספירת הקולות בכנסת
הליך ספירת הקולות בכנסת
הליך ספירת הקולות בכנסת
(צילום: AFP)
הספירה הסתיימה, לא יהיה שינוי בגושים: בוועדת הבחירות המרכזית סיימו היום (ה') אחר הצהריים את ספירת המעטפות הכפולות. המספר הסופי של אותן מעטפות כפולות היה כ-428 אלף. התוצאות יפורסמו כפי הנראה היום או לכל המאוחר מחר בבוקר.
עד כה פורסמו תוצאות ספירת 99.9% מהקולות, וככל הנראה נותרו פחות מ-10,000 קולות שטרם הוקלדו. מוקדם יותר הבוקר חל שינוי בתמונת המנדטים: רע"מ איבדה מכוחה וירדה לארבעה מנדטים, בעוד מרצ התחזקה ועלתה לשישה מנדטים.
בשאר המפלגות המצב נותר זהה - לליכוד יש נכון לעכשיו 30 מנדטים, ליש עתיד 17 מנדטים, לש"ס 9 מנדטים, לכחול לבן 8 מנדטים, ליהדות התורה 7 מנדטים, לימינה 7 מנדטים, לעבודה 7 מנדטים, לישראל ביתנו 7 מנדטים, לציונות הדתית 6 מנדטים, לרשימה המשותפת 6 מנדטים ולתקווה חדשה 6 מנדטים. נכון לרגע זה, לגוש של הימין-חרדים יש 59 מנדטים יחד עם נפתלי בנט, ולגוש השינוי יש 57 מנדטים ללא רע"מ של מנסור עבאס - ולא נותר שום סיכוי לשינוי בגושים.


השאלה היחידה שעדיין לא הוכרעה סופית היא אם מרצ תקבל את המנדט השישי או שהוא יילך למפלגת העבודה. כעת מחזיקה בו מרצ, ובמקרה כזה מוסי רז ייכנס לכנסת. אם יהיה שינוי ברגע האחרון, הרי שנחמן שי - שכמו מוסי רז גם הוא היה בעבר חבר כנסת - ישוב למליאה. פער הקולות כרגע הוא 459 לטובת מרצ, וגם במקרה זה הסיכוי לשינוי קטן מאוד.
בוועדת הבחירות המרכזית נוקטים ביתר זהירות ולא ממהרים לפרסם את התוצאות לפני שיתבצעו כל הבדיקות הנדרשות ויוודאו שאף בוחר לא הצביע פעמיים. עד כה הוקלדו נתוני יותר מ-390 אלף מעטפות כפולות, וכן נותר לספור שלוש קלפיות רגילות (מתוך 12,127).
מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, עו"ד אורלי עדס, אמרה היום לאולפן ynet כי "אני מקווה שעד מחר בבוקר נהיה כבר עם תמונה כמעט סופית. אין בספירת המעטפות הכפולות קבוצה הומוגנית כלשהי שיכולה לשנות את התוצאות באופן דרמטי, כך שלטעמי ההתפלגות כאן תהיה די דומה לזו של הקלפיות הרגילות".
יו"ר מפלגת תקווה חדשה, גדעון סער, התייחס לתוצאות המסתמנות ואותת שוב שלא יצטרף לממשלה עם הליכוד בשום תנאי. לדבריו, "ברור שלנתניהו אין רוב להקמת ממשלה בראשותו. עתה יש לפעול למיצוי האפשרות להקמת ממשלת שינוי. כפי שהודעתי בליל הבחירות - אגו לא יהיה שיקול".

הנשיא דוחה את ההתייעצויות לאחר פסח

נשיא המדינה ראובן ריבלין החליט לדחות את ההתייעצויות בבית הנשיא לקראת הטלת מלאכת הרכבת הממשלה עד לאחר פסח – יום שני 5 באפריל, סמוך למועד פתיחת שלב ההוכחות במשפט נתניהו.
4 צפייה בגלריה
לו"ז פוליטי בחירות התייעצויות נשיא ראובן ריבלין
לו"ז פוליטי בחירות התייעצויות נשיא ראובן ריבלין
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)
הנשיא רוצה להטיל את הרכבת הממשלה על בעל הסיכויים הגבוהים ביותר, ואפשר להניח שהדחייה לאחר פסח תדרוש ממייצגי המפלגות להגיע מגובשים אל הנשיא. אף שיכול היה להתחיל בהתייעצויות כבר ביום רביעי, עם קבלת התוצאות הרשמיות, הוא החליט להעניק לראשי המפלגות זמן נוסף – וידרוש מהם לענות לכלל התרחישים – לא רק מי הדמות שעליה הם ממליצים, אלא גם עם מי יסכימו לשבת ועם מי לא.
כדי למנוע טענות נגד הנשיא כמו שנשמעו בעבר על מזימות וקונספירציות, כל תהליך ההתייעצויות יהיה פתוח לתקשורת בשידור חי ושקוף לגמרי. למעשה, זו תהיה הפעם הראשונה זה שנה שבית הנשיא ייפתח לכניסת עיתונאים. על נשיא המדינה להטיל על אחד המועמדים בתוך שבעה ימים מיום קבלת התוצאות את הרכבת הממשלה – משמע עד 7 באפריל. לרשות חבר הכנסת שיקבל את המנדט מהנשיא יעמדו 28 ימים להרכבת הממשלה.

הנשיא יכול להאריך את התקופה, לבקשת המועמד, בעד 14 ימים נוספים. אם הוא לא הודיע שהצליח להקים ממשלה, הודיע שאינו מצליח או שהכנסת דחתה את הממשלה שהקים – המנדט חוזר לבית הנשיא. בשלב זה עומדות בפני הנשיא שתי אפשרויות, שעליו לבחור באחת מהן בתוך שלושה ימים: להטיל את הרכבת הממשלה על חבר כנסת אחר שהסכים לקבל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה, או להודיע ליו"ר הכנסת שאינו רואה אפשרות להרכבת הממשלה.
אם הנשיא נתן את המנדט לח"כ אחר, יעמדו לרשות המועמד 28 ימים להרכבת הממשלה, ללא הארכות. במצב שבו נשיא המדינה הודיע ליו"ר הכנסת שאינו רואה מועמד שיכול להרכיב ממשלה, או שהמועמד השני לא הצליח להרכיב ממשלה, המנדט עובר אל הכנסת. במשך 21 ימים יכולים 61 חברי כנסת לבקש מהנשיא בכתב להטיל את התפקיד על חבר כנסת לבחירתם, בתנאי שהוא הסכים לכך.
אם אכן הוגשה בקשה כזו, נשיא המדינה חייב להטיל את הרכבת הממשלה על אותו מועמד, שיעמדו לרשותו 14 ימים להרכבת הממשלה, ללא הארכות. אם לא הוגשה בקשה על ידי רוב חברי הכנסת, או שאותו מועמד לא הצליח להרכיב ממשלה – הכנסת תתפזר וישראל תצא למערכת בחירות חמישית בתוך פחות משנתיים וחצי.
פורסם לראשונה: 15:29, 25.03.21