תושבי הדרום לא זכו ליותר מדי ימי חסד אחרי מבצע "שומר החומות" - וכבר היום (רביעי) התעוררו לבוקר מתוח, אחרי שבמהלך הלילה תקף צה"ל ברצועת עזה בעקבות שיגור עשרות בלוני תבערה לעוטף. "לצערי התרגלנו", אמר באולפן ynet עופר ליברמן, חקלאי מניר עם. "האזור שלנו נשאר במתח אחרי המבצע. אנחנו הראשונים לספוג ברגע שקורה משהו במקום אחר - וככה גם עם מצעד הדגלים בירושלים. אנחנו הראשונים לספוג את התגובה של חמאס".
8 צפייה בגלריה
מכבים את האש שנגרמה מבלוני התבערה בעוטף עזה
מכבים את האש שנגרמה מבלוני התבערה בעוטף עזה
"כשחמאס מאיים אנחנו מאמינים". מכבים את האש בעוטף עזה, אתמול
(צילום: חיים הורנשטיין)
8 צפייה בגלריה
עופר ליברמן
עופר ליברמן
"בלונים הם כמו קסאמים, רק שנגדם אין כיפת ברזל". עופר ליברמן
(צילום: רועי עידן )
8 צפייה בגלריה
הכנות להפרחת בלונים ברצועת עזה
הכנות להפרחת בלונים ברצועת עזה
ההכנות לפני הפרחת בלוני התבערה ברצועת עזה
(צילום: AFP)

מאחוריך השטח עוד בוער. "נכון, חלק מהשטח עדיין בוער. בוא נגיד שזה גחלים, אין ממש בערה. הנזק שקרה לנו אתמול הוא שנשרפו לנו דונמים של פרדס לימונים וקלמנטינות, ונשרף לנו גם שדה חיטה".
ליברמן מתח ביקורת על התקיפה הישראלית שהגיעה אחרי הפרחת הבלונים, שלדבריו הייתה רכה מדי, ואמר כי "לצערי, מה שהיה הוא שיהיה. כשאומרים שדין בלון כדין קסאם, ודין בלון וקסאם בניר עם כדין בלון וקסאם בתל אביב וירושלים, זה מהפה החוצה. אני אומר את זה בצער גדול, כי אני חושב שצריך לשנות את המשוואה הזו. צריך להסביר לחמאס שהוא לא יכול לשלוח בלונים לאזור הזה, וגם לא קסאמים. צריך שהוא יחשוב מאה ואלף פעמים אם להעיף לכאן עוד בלון".
"המסר שלי לראש הממשלה החדש הוא שאנחנו רוצים לחיות פה בשקט", הוסיף. "אנחנו רוצים לגדל את ילדינו ולעבוד בחקלאות. על הדרך, אני חושב שלפחות בתחילת דרכו, ברגע שחמאס מחליט להפר את הריבונות הישראלית, המדינה צריכה להגיב בצורה כזו שיפחד לעשות את זה עוד פעם".
8 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע בחיזמא
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
חיזמא, היום
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
(צילום: שלו שלום, TPS)
8 צפייה בגלריה
צעדת הדגלים
צעדת הדגלים
עדיין מורגשת מתיחות. מצעד הדגלים
(צילום: AFP)
היה לכם חשש משמעותי אתמול? "בואו נשים את הדברים על השולחן - חלק מהבלונים האלה נושאים רימוני רסס או מטעני חבלה. אתמול בלון כזה התפוצץ מעל קבוצת ילדים באחד היישובים פה. אותו בלון יכול היה להתפוצץ למטה ואז מה היה קורה? זה בדיוק אותם נזקים כמו של קסאם או טיל. צריך להחליט שהבלונים הם בדיוק כמו הקסאמים, רק שנגדם אין כיפת ברזל. היה חשש גדול מהבוקר, כי כשחמאס מאיים אנחנו מאמינים לו. גם לחמאס וגם לחיזבאללה. כשהם מאיימים אנחנו מאמינים כי אנחנו יודעים שהם מתכוונים למה שהם אומרים".

ניסיון פיגוע סמוך לירושלים

ולא רק בעוטף עזה מורגשת המתיחות אחרי מצעד הדגלים. הבוקר ניסתה מחבלת לדרוס חיילים סמוך לגדר ההפרדה באזור הכפר חיזמא שמצפון לירושלים, ולאחר מכן גם לדקור אותם. החיילים, שמשרתים במילואים, ירו בה למוות. מלבדה, לא היו נפגעים.
8 צפייה בגלריה
מיי עפאנה
מיי עפאנה
המחבלת מיי עפאנה
המחבלת, מיי עפאנה, היא בת 19 מאבו דיס. פרופיל הפייסבוק שלה מראה על דמות חריגה, שמגדירה את עצמה כבעלת תואר דוקטור לבריאות הנפש מאוניברסיטה ירדנית. הפוסט האחרון שכתבה היה קצר, וכלל משפט אחד והוא ''לא נותר בחיים דבר''. הפוסט נכתב הלילה, כמה שעות לפני ביצוע הפיגוע. אתמול פרסמה פוסט שבו כתבה: "הכאב הוא נורא".
במהלך הלילה תקף חיל האוויר מטרות של חמאס ברצועה, בתגובה להפרחת בלוני התבערה לשטח ישראל. זו הייתה התקיפה הראשונה של צה"ל מאז נכנס נפתלי בנט לתפקיד ראש הממשלה לפני יומיים, וכן מאז שנכנסה לתוקף הפסקת האש בסיום מבצע שומר החומות.

מדובר צה"ל נמסר כי "מטוסי קרב תקפו מתחמים צבאיים של חמאס ששימשו כמחנות ואתרי מפגש של פעילי טרור בחטיבות חאן יונס ועזה. במתחמים שהותקפו התקיימה פעילות טרור. התקיפה בוצעה בתגובה להפרחת בלוני התבערה לשטח ישראל". עוד נמסר כי "צה"ל ערוך לכל התרחישים וביניהם חידוש הלחימה, למול המשך פעולות הטרור מרצועת עזה".
אמש נמסר מעובדי ויערני קק"ל כי לאורך היום פרצו 26 שריפות ביערות הנגב המערבי, בהן 15 שריפות ביער בארי. באחד המקרים התפוצץ אתמול בערב בלון נפץ מעל קיבוץ במועצה האזורית שער הנגב. פיצוץ חזק נשמע באזור וילדים שהיו בגן השעשועים בישוב רצו למרחב המוגן.
בלוני התבערה האלו שוגרו בעקבות איומי חמאס, על רקע מצעד הדגלים בירושלים. שר הביטחון בני גנץ קיים אמש דיון הערכת מצב עם הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, ראש השב"כ נדב ארגמן, ראש אמ"ן אלוף תמיר הימן, רח"ט מחקר תא"ל עמית סער וראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון זהר פלטי.
במצעד הדגלים השתתפו אתמול כ-5,000 איש, שאובטחו על-ידי 2,000 שוטרים. בשולי הצעידה התפתחו עימותים בין צועדים לפלסטינים שהניפו דגלים, ובמזרח העיר נפגעו כ-20 תושבים בהתכתשויות עם המשטרה. רובם במצב קל. שני שוטרים נפצעו באורח קל. במקביל הפגין קומץ של כ-30 פלסטינים בגבול רצועת עזה. הצועדים בירושלים חלפו ליד שער שכם אך לא נכנסו דרכו אל הרובע המוסלמי בעיר העתיקה, אלא נכנסו דרך שער יפו ומשם צעדו אל הכותל המערבי.
בכתבה זו שולבו תמונות שהופצו ברשתות החברתיות. אם צילמתם או ידוע לכם מי צילם, אנא צרו קשר במייל האדום