3 צפייה בגלריה
מעבר גשר אלנבי
מעבר גשר אלנבי
מעבר גשר אלנבי
(צילום: AFP)
קרוב ל-20 ישראלים יצאו בסוף החודש שעבר לסעודיה במסגרת משלחת של עמותת "אל חאג' ואלעומרה", העוסקת בעלייה לרגל למכה, לקראת חידוש המסעות בתקופת הקורונה. אחרי תשעה ימים בסעודיה, המריאה המשלחת לירדן כדי להיכנס בחזרה לישראל דרך מעבר אלנבי ב-7 בפברואר, היום שבו אמור היה להיפתח - וגילו כי המעברים יישארו סגורים עד ה-21.
כך, מתחילת החודש, תקועה המשלחת בירדן - במרחק של שעה וחצי נסיעה מבתי חבריה - ולמרות פניות חוזרות ונשנות אל הרשויות, טרם אושרה כניסתם חזרה לישראל למרות שנבדקו כמה פעמים לקורונה ויצאו שליליים.
3 צפייה בגלריה
אזרחים ישאלים שהיו במשלחת בסעודיה תקועים בירדן בגלל הסגר ולא יכולים לחזור לישראל
אזרחים ישאלים שהיו במשלחת בסעודיה תקועים בירדן בגלל הסגר ולא יכולים לחזור לישראל
המשלחת שיצאה לסעודיה, ונתקעה בירדן
מוחמד ג'בר, שאחראי על הנסיעות לסעודיה ביישובו אבו גוש, סיפר ל-ynet: "הבטיחו לנו שנוכל להיכנס עם אישור מיוחד לישראל, וכשהגנו לירדן הופתענו לגלות שאוסרים עלינו לחזור למרות שהתחסנו נגד קורונה, נבדקנו שוב ושוב. כמה מחברי המשלחת נאלצו לפספס בדיקות רפואיות מיוחדות שקבעו מראש". לדבריו, חרף הפניות לאחראים על מעבר הגבול, חברי כנסת ערבים וגופים רשמיים נוספים, כבר שמונה ימים שאף אחד לא חוזר אל חברי המשלחת. "ראינו איך מאות תיירים נכנסים לירדן כרגיל, ומתייחסים אליהם כמו שצריך. כשראו את הדרכונים הישראלים שלנו - זרקו אותנו. שקלנו אפילו לחזור דרך גרמניה, למרות המחיר היקר, אבל הופתענו שאין מקום בטיסות החילוץ".
ג'בר ציין כי התחושה מצד הרשויות הישראליות היא זלזול כלפי המשלחת. "אנחנו שבורים נפשית. המשפחות שלנו מחכות מדי יום לעדכון, ואנחנו רק ממשיכים לשלם כסף על כל יום שאנחנו נאלצים להעביר כאן בירדן", אמר.
3 צפייה בגלריה
מעבר גשר אלנבי
מעבר גשר אלנבי
מעבר גשר אלנבי
(צילום: AFP)
גם ד"ר מהדי זחאלקה, תושב כפר קרע המשמש כאימאם במסגד, סיפר על תחושת ההשפלה. "אנחנו כבר לא יודעים מה לעשות. אנחנו מרגישים מושפלים ולא ציפינו שיתייחסו אלינו ככה. בסך הכל מדובר במשלחת לסעודיה כדי לבדוק אם ניתן לעלות לרגל במסגרת הנחיות הקורונה, ובמקום שיכבדו אותנו - לא מאפשרים לנו להיכנס לארץ. אני לא מבין את היחס הזה". גורם דתי נוסף שיצא עם המשלחת לסעודיה, סירב להוציא מכלל אפשרות שמדובר ביחס שמקורו בגזענות. "אם היינו יהודים, לא היו מתייחסים אלינו ככה, אולי אפילו ראש הממשלה היה מתערב כדי להוציא אותנו מכאן".
במשרד האוכלוסין וההגירה אמרו בתגובה כי "הממשלה קבעה שהגבולות יהיו סגורים, ישנה ועדת חריגים שבראשה עומד המשרד לשיתוף פעולה אזורי - ויש לפנות אליהם בנוגע למקרים המבקשים את אישור הוועדה".
במשרד לשיתוף פעולה אזורי מסרו לאחר פרסום הכתבה כי "ועדת החריגים שבאחריות משרדנו אמונה על הכניסה והיציאה מגבולות ישראל, המתבצעות דרך המרחב האווירי של מדינת ישראל באמצעות שערה הראשי - הוא נמל התעופה בן גוריון. אף על פי כן, ובשל נסיבות המקרה שהובאו לידיעתנו אמש, וכן חרף העובדה כי המעברים היבשתיים אינם באחריותנו, פעלנו במהירות וברגישות המתבקשות, על מנת לאשר הבקשות ללא דיחוי (שעמדו בקריטריונים המנויים), ולאפשר באופן חריג, בשים לב לעובדות המקרה, כניסה לישראל דרך מעבר גבול נהר הירדן, שתתבצע מחר בהתאם לכללים. על פי רישומי הוועדה, חלה טעות - ככל הנראה בתום לב - בהגשת הפניות מצד חלקם של המבקשים, מה שעיכב את הטיפול בעניינם. הוועדה פועלת יומם וליל על מנת להבטיח כניסה מהירה ונוחה ככל האפשר של זכאים, לצד מחויבותה לשמור על סדרי הדין שנקבעו בהוראות השעה על ידי ממשלת ישראל".
בלשכתו של חבר הכנסת אחמד טיבי ציינו: "קיבלנו פנייה לגבי המשלחת ומיד פעלנו מול יו"ר ועדת החריגים שנענה והוציא אתמול הסכמה לכלל המשלחת שהתקבלה היום בבוקר. המשלחת תיכנס מחר דרך מעבר הירדן וכך הודענו להם על סמך הודעת הועדה. אין ספק שההחלטה לסגור את המעברים ונתב"ג השאירה אלפי אזרחים בחו"ל, וזה גורם נזק אדיר לאזרחים ופוגע בזכות יסוד שלהם".