נדיה כהן, אלמנתו של המרגל הישראלי אלי כהן, סיפרה היום (ב') באולפן ynet על ההתרגשות בעקבות הדיווח בעיתון הבין-ערבי "ראי אל-יום", שלפיו צבא רוסיה מחפש במחנה הפליטים אל-ירמוכ את שרידי גופתו: "אני רוצה להאמין שאנחנו לא מקווים לשווא".
היא התייחסה לתיעוד הנדיר שלו צועד ברחובות דמשק שפורסם בשבוע שעבר: "רואים את אלי שבור, לכוד, בעיניי הוא היה מת". עוד היא אמרה שאף גורם ישראלי לא פנה אליה בנושא: "לא היה ולא יהיה, הם עסוקים בבחירות".
2 צפייה בגלריה
אלי כהן
אלי כהן
המרגל הישראלי אלי כהן
(צילום: לע"מ)
- את רואה את הפרסומים, יש תחושה שאולי הפעם "זה זה"? "ראיתי את התיעוד הזה בפעם הראשונה וההתרגשות בשיאה. ראינו את אלי מתהלך בדמשק, מישהו צילם אותו והוא הפנה את הראש אל המצלמה. רואים את אלי שבור, זה לא הוא – לא מסופר, לכוד. הוא נראה מרושל, צנום, הרבה כאב... מול עיניי ראיתי אלי מת. הידיים שלו בכיסים, כאילו צריך משהו שיחזיק לו אותן. זה לא אלי. לא הרוח החיה, לא הביטחון העצמי. היה מיותר להוציא אותו".
- את מאמינה שהרוסים יודעים משהו לגבי מיקום עצמותיו של אלי? "אני מאוד רוצה להאמין, זה נותן לנו תקווה ואני מקווה שהיא לא לשווא אלא שיש באמת עניין להביא אותו לקבורה בארץ ישראל. זאת הייתה בקשתו האחרונה. אם לא את החיים, לפחות את הגופה. לא נעשה הרבה במלחמות ששת הימים והכיפורים, ואלי נשכח, אבל בתוך עמו הייתה תהייה והפעם אני מקווה שלקראת גיל 85 אלי יהיה פה.
"אני פונה מפה לרוסים, שיעזרו, שישקיעו את כל הכוחות והיכולות כדי להביא אותו לקבורה בישראל", המשיכה נדיה, וסיפרה על היוזמות בארץ לזכרו של בעלה: "העמותה שלנו מקימה מוזיאון בהרצליה בתרומתו של ראש העיר משה פדלון וביוזמתו של שלום בלומשטיין מ'בית בכפר'. מה שהנחה אותנו זו הבקשה האחרונה של מאיר דגן, שהיה איתנו בקשר, חיבק והחזיר לנו קצת ביטחון שלא היה לנו".
נדיה ביקשה לפנות גם לציבור כאן בארץ: "מפה אני קוראת לעם שלנו לתרום ביד נדיבה להקמת המוזיאון, כי בלעדיהם הוא לא יקום. אני רוצה לזכות לראות את המבנה הזה, שיהיה גם מרכז חינוכי לציונות לעם ולנוער בארץ, שהילדים שלי יקבלו את הפיצוי וגם אלי יראה שהוא לא נשכח".
- גורם ישראלי כלשהו דיבר איתך לגבי חיפושי הרוסים? "מה פתאום. לא היה וגם לא יהיה. הם עסוקים בבחירות".
2 צפייה בגלריה
 אלי כהן
 אלי כהן
התיעוד של כהן בדמשק. "ראיתי אלי שבור, מת"
(צילום: rtd)
העיתון "ראי אל-יום", שיוצא לאור בלונדון, דיווח מפי "מקורות" כי בתקופה האחרונה רוסיה, בשיתוף עם הצד הסורי ובלחץ ישראל, משקיעה מאמצים רבים כדי לאתר את עצמותיו של אלי כהן ולהעבירן לישראל. לפי המקורות, חיילים רוסים הגיעו לחיפושים בבית העלמין שבמחנה הפליטים אל-ירמוכ בדרום דמשק לפני כמה ימים. אף כי העיתון נחשב למוכר ואמין, בעבר כבר נפוצו בו דיווחים על חיפושים אחר עצמותיו של אלי כהן שהתבררו כשגויים.
בשבוע שעבר נחשף סרטון וידאו נדיר שבו אלי כהן נראה לכאורה צועד ברחובות דמשק, שפורסם במסגרת סדרה תיעודית חדשה של רשת החדשות הרוסית RT העוסקת בסוריה. בסרטון, מתקופת שהותו של כהן בסוריה בשנות ה-60, הוא נראה מתהלך ברחוב "29 במרץ" בדמשק. יוצרי הסדרה גילו כי את הסרט צילם קצין בצבא האדום בשם בוריס לוקין, שהגיע לסוריה בתקופה שבה הגיע אליה כהן.