בדרך להגבלה המזוהה ביותר עם המגפה: ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, אמרה הבוקר (יום ה') כי להערכתה חובת עטיית המסכה בחללים סגורים תשוב ממש בקרוב. "התקבלה החלטה שברגע שיהיו לנו 100 מאומתים יומיים בממוצע שבועי, אז אנחנו נחזיר את המסכות לחללים סגורים. אני מניחה שהדבר הזה יקרה כבר ביום ראשון לאור המגמה המאוד מהירה שאנחנו רואים. יתר הדברים יהיו תלויים בהחלטות ממשלה".
נתוני משרד הבריאות המעודכנים מעלים כי גם ביממה החולפת נמשכת מגמת ההתפשטות המחודשת. בסך הכול התגלו אתמול 138 חיוביים לנגיף ב-42,993 בדיקות (0.3%). מספר החולים הפעילים עומד על 680, מהם מאושפזים 52 בבתי החולים. במקביל, מספר החולים במצב קשה עומד על 26, מהם נזקקים להנשמה 18 חולים.
בדיון שערך אתמול ראש הממשלה נפתלי בנט עם כל הגורמים הרלוונטיים הוחלט על כמה צעדים מידיים ובכללם מבצע לאומי לחיסון בני 12 ומעלה בדגש על מאמץ הסברתי, חידוש הפעילות של מערך קטיעת שרשראות הדבקה בשיתוף הרשויות המקומיות, קמפיין הסברה להגברת מאמץ החיסונים והקפדה על חובת הבידוד, גיבוש תוכנית להגברת האכיפה כלפי חולים מאומתים שיפרו בידוד, הגדלת היקף הבדיקות בבתי אבות לעשרת אלפים ביום ודחיית ההיתר לכניסת זרים לישראל למטרות תיירות עד 1 באוגוסט.
2 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס
שרון אלרעי פרייס
ד"ר אלרעי פרייס
(צילום: אלכס גמבורג )
ד"ר אלרעי פרייס ביקשה להדגיש כי "אנחנו כל הזמן היינו מוכנים לזה, כל הזמן אמרנו 'המגפה לא מאחורינו'. אנחנו ממשיכים לנטר, אנחנו ממשיכים לבדוק, עושים ריצופים, סוגרים את הגבולות ועושים את הכול כי הדבר הזה יכול לחזור".
- אבל לא סגרתם את נתב"ג, ואת כל הזמן אמרת "יש שם עקב אכילס", ולא טיפלתם בו. "אנחנו כל הזמן במשרד הבריאות מטפלים בצורה נחושה, ויש לזכור שמשרד הבריאות הוא לא גורם האכיפה במדינת ישראל. הבעיה היא פה אכיפה ולא משהו אחר, אז אני מציעה להפנות את השאלות לגברי הדברים שעדיין פרוצים. יש לנו מדיניות מאוד ברורה לאיזה מקומות אסור לנסוע, צריך לאכוף את זה. זה באמת עקב האכילס שלנו".
- אתם ביקשתם להגביר את האכיפה ולהחמיר אותה. "יש את הסוגיה של אנשים שיוצאים לחו"ל. אנחנו יודעים שמזה חודשיים אנחנו מנטרים את כל העולם מבחינת תחלואה שנכנסת לישראל, ולפי התחלואה שנכנסת לישראל קובעים מדיניות בסיכון מרבי. יש כיום שש מדינות כאלה, ואנחנו קבענו שאסור לצאת למדינות האלה ומפה והלאה צריך להחליט במדינת ישראל מי הגורם שאוכף את זה שאסור לצאת, מי בודק בשדה התעופה שבן אדם מביא כרטיס למדינה שאסור לצאת אליה, ומי שאוסר עליו לצאת זה מן הסתם לא יהיה משרד הבריאות".
2 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג חוזרים לעטות מסיכות
נוסעים בנתב"ג חוזרים לעטות מסיכות
נתב"ג. "זה באמת עקב האכילס שלנו"
(צילום: שמוליק דודפור)
- זה מחדל שבכל זאת למרות האיסור הזה אנשים כן יוצאים לאותן מדינות אסורות וחוזרים מהן? "אין ספק שזאת פרצה משמעותית שצריך לטפל בה באופן מידי. הדבר הובא לידי ראש הממשלה והממשלה החדשה, וזה בטיפול למצוא את הגורף שיאכוף כדי שנוודא שאנשים לא נוסעים למקומות שהם לא צריכים לנסוע, אלא אם כמובן יש להם אישור של ועדת חריגים. התרענו על זה הרבה מאוד זמן.
"הדבר השני שאנחנו מתריעים גם עליו במשך חודשים ארוכים זה הסיפור של אכיפת בידוד לחוזרים מחו"ל. אנחנו יודעים שהיענות לשמירת בידוד בחוזרים מחו"ל עומדת על סדר גודל של 30%. אנשים חוזרים מחו"ל לא שומרים על הבידוד ויכולים להפיץ את המחלה. ככה נכנס לנו הווריאנט 'דלתא' (הזן ההודי) שאנחנו רואים אותו מתפשט עכשיו, ולכן הנושא של אכיפת בידוד צריך להיות בסדר העדיפויות של גורמי האכיפה במדינת ישראל כדי לוודא שהדבר הזה קורה".
- אבל אם אתם מתריעים במשך חודשים, איך זה יכול להיות שהייתה תנועה כזאת? לא התייחסו אליכם? "אני מציעה להפנות את השאלה הזאת למשטרה. גורם האכיפה במדינת ישראל הוא משטרת ישראל, אין מישהו אחר שיכול לעשות אכיפה. אנחנו מעבירים למשטרת ישראל את כל רשימת האנשים חייבי הבידוד שמגיעים מחו"ל. כבר ממרץ הייתה החלטת ממשלה שהפעולות של המשטרה בנוגע לקורונה יהיו קשורות לאכיפת בידוד של חוזרים מחו"ל. המשטרה מצליחה לעשות אכיפת בידוד על 30% בערך מהשמות שמועברים אליה. אם אין בידוד זה לא יעזור כמה בדיקות אנחנו נעשה וזה לא יעזור הנחיות אחרות שאנחנו ניתן".
- ועכשיו האכיפה תתקיים לדעתך? "עכשיו יש הנחיה להשאיר שוטרים זמניים ולתגבר את הכוחות כדי שיוכלו באמת לעשות את האכיפה. אנחנו נייצר עם המשטרה מדד קבוע איך היא מבצעת את האכיפה הזאת, שאנחנו נראה איזה אחוז מהאנשים הם מצליחים להגיע אליהם בביקורות יזומות בבית ולא רק בטלפונים. הוחלט שיהיה גורם שיוודא אכיפה בשדה התעופה על הנוסעים לחו"ל, שהם לא נוסעים למדינה בסיכון מרבי. כל הרעיון זה לחזק את הנושא של האכיפה. יש לנו עכשיו התפרצויות שאנחנו רואים אותן ברחבי הארץ, ואחת הדרכים החשובות זה שאנשים שבאים במגע עם חולה מאומת חייבים ללכת להיבדק".
בנימה אופטימית יותר אמרה ד"ר אלרעי פרייס כי "אנחנו יודעים מהנתונים של בריטניה שהחיסון של פייזר בשתי מנות יש לו מועילות של 88%, זו מועילות גבוהה. גם אצלנו לא רואים עדיין שינוי בתמונת התחלואה הקשה והתמותה וזה בהחלט מעודד. אנחנו רואים שיש כרגע מחוסנים שעדיין יכולים להידבק ולהדביק, אבל כרגע אנחנו לא מודאגים כי כרגע לא רואים פריצת חיסון או משהו כזה. זה ביידים שלנו, זו אחריות שלנו. אתם מרגישים לא טוב? תלכו להיבדק. אתם אמורים להיות בבידוד? תשהו בבידוד. אנחנו לא רוצים לחזור אחורה".