כשנה לאחר שחוות דעת פסיכיאטרית קבעה כי עמית אלמוג כשיר לעמוד לדין בגין רצח בת זוגו מאיה ווישניאק - המליץ בית המשפט להעביר אותו לאשפוז מחודש לבדיקת "כשירותו הדיונית": אלמוג, בן 22 מרמת גן, הואשם ביוני אשתקד ברצח בנסיבות מחמירות של ווישניאק, חודש לאחר שחנק אותה למוות.
היום (ב') המליץ בית המשפט המחוזי בתל אביב על העברתו של אלמוג לאשפוז תחת תנאי השגחה של שב"ס, לשם גיבוש חוות דעת באשר לכשירותו לעמוד לדין - לאחר שנקבע בעבר כי בעת המעשה הוא היה כשיר. צוות ההגנה גם ביקש מבית המשפט שאלמוג לא יהיה נוכח בדיוני שלב ההוכחות בשל מצבו הנפשי.
ההחלטה התקבלה לאחר שהתקבלה חוות דעת פסיכיאטרית מאת מנהלת היחידה לפסיכיאטריה משפטית בבית החולים אברבנאל לאשפז את אלמוג. התביעה הסכימה להכנסתו לאשפוז להסתכלות לשם גיבוש חוות דעת מקצועית.
5 צפייה בגלריה
הארכת מעצרו של עמית אלמוג החשוד ברצח מאיה ווישניאק
הארכת מעצרו של עמית אלמוג החשוד ברצח מאיה ווישניאק
הומלץ לאשפזו תחת השגחת שב"ס. מאיה ווישניאק ז"ל ועמית אלמוג
(צילום: מוטי קמחי)
השופט גלעד נויטל אמר בדיון כי "על פי האמור בעמוד האחרון בחוות הדעת, ההמלצה האחרונה היא שהייה של הנאשם בתנאי השגחה בהתאם לתנאי שב"ס. המזכירות תעביר את ההחלטה למפקד בית המאסר ניצן".
עו"ד אורית חיון ועו"ד דין כוכבי ממשרדה המייצגים את הנאשם אלמוג מסרו: "חלה הידרדרות קשה במצבו הנפשי של עמית במהלך מעצרו בבית המעצר. בתקופה האחרונה הוא אינו יכול להיעזר בעורכי דינו, וסובל מהתקפים פסיכוטיים והזיות. פסיכיאטר שבדק אותו מצא שהוא לא כשיר כעת לעמוד לדין, ולכן בית המשפט ביקש גם את התייחסותו של הפסיכיאטר המחוזי.

5 צפייה בגלריה
אורית חיון, מייצגת את עמית אלמוג בבית המשפט
אורית חיון, מייצגת את עמית אלמוג בבית המשפט
עו"ד חיון המייצגת את עמית אלמוג בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
שירה אחותה של מאיה ווישניאק ז"ל בבית המשפט
שירה אחותה של מאיה ווישניאק ז"ל בבית המשפט
שירה, אחותה של מאיה, בדיונים
(צילום: מוטי קמחי)
"לאחר שנבדק על ידי הפסיכיאטר המחוזי, הומלץ לאשפז אותו בבית חולים פסיכיאטרי לצורך הסתכלות מעמיקה", ציינו הסנגורים, "מדובר בשינוי חזית, שכן לא רק שלטעמנו הוא לא היה אחראי למעשיו בעת ביצוע העבירה, כעת בנוסף אינו מסוגל לעמוד לדין. בכל מקרה יש להמתין לתוצאות ההסתכלות ולאחריה יוכרע מצבו".
על רקע הדברים, במשפחתה של מאיה מסרו: "לפני כשנה התקבלה חוות דעת פסיכיאטרית שקבעה באופן שאינו משתמע לשתי פנים, שהנאשם ברצח של מאיה היה שפוי בעת ביצוע המעשה ואחראי למעשיו. במהלך השנה האחרונה הנאשם שהה בבית המעצר תחת משמורת קפדנית, השתתף בדיוני בית המשפט, הגיב לשאלות השופטים ושוחח עם סנגוריו.
"החלטת בית המשפט מהיום מתייחסת אך ורק לבחינת מצבו הנפשי בנקודת זמן זו, בנוגע לכשירותו לעמוד לדין ברגע זה. אנחנו סומכים על מקצועיות הפסיכיאטר המחוזי שיידע לבדוק את מצבו הנפשי של הנאשם, ומקווים שחוות דעתו תכריע שהוא כשיר לעמוד לדין וכי מדובר בהעמדת פנים ותו לא", לשון הודעת המשפחה.

כתב האישום: רצח, שר - וצילם

על פי כתב האישום שהוגש בשנה שעברה על ידי עו"ד שירי פרל לבית המשפט המחוזי בתל אביב, השניים היו בקשר רומנטי ובמהלכו שקל אלמוג להביא למותן של מאיה, אמו ואחותו. ב-16 במאי אשתקד הגיעה ווישניאק בשבת בצהריים לדירתו של אלמוג ברמת גן. בשלב מסוים לאחר הגעתה, החליט לרצוח אותה. הוא חיכה שאחותו תצא מהבית, לקראת השעה 18:00 - ואז חנק אותה כשלפת את צווארה בזרועו וחסם את פיה.
5 צפייה בגלריה
עמית אלמוג בבית המשפט
עמית אלמוג בבית המשפט
עמית אלמוג בבית המשפט. "סובל מהזיות"
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
הוריה של מאיה ווישניאק בבית המשפט
הוריה של מאיה ווישניאק בבית המשפט
הוריה של מאיה בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
לאחר מותה המתין לבואה של אמו, אשר הגיעה לדירה לקראת השעה 20:00. אלמוג שאל אותה אם היא רוצה לראות את מאיה ישנה. לאחר מכן הוביל אותה לחדרו - ואז, במפתן הדלת לפת את צווארה מאחור, הפיל אותה ארצה ופצע אותה בסכין בפניה ובפלג גופה העליון. האם נאבקה בו והתחננה על חייה, אמרה לו כמה פעמים כי היא אוהבת אותו - והוא נענה לתחנוניה וחדל ממעשיו.
בהמשך צילם אלמוג את גופת ווישניאק ואת עצמו כשהוא שר ומפזר שטרות כסף על גופתה ושלח את הצילומים לחברו. "הוא מואשם כי גרם למותה של המנוחה לאחר הליך שקילה וגיבוש החלטה להמית את המנוחה", נכתב באישום שבו לא פורט המניע לרצח, וצוין כי הוא בוצע "מסיבה שאינה ידועה למאשימה". האישום הדגיש את התכנון מראש, ובו צוין כי לאחר שאלמוג רצח את ווישניאק, הוא החביא במגירה שבחדרו סכין מהמטבח והמתין לשובה של אמו בכוונה לגרום גם למותה - הפעם בדקירות סכין.