יו"ר רע"מ מנסור עבאס הסמיך אמש (רביעי) את יו"ר יש עתיד יאיר לפיד להודיע בשמו כי עלה בידו להרכיב ממשלה. "זו פעם ראשונה שמפלגה ערבית שותפה להקמת ממשלה, נפעל בנחישות כדי שהמהלך יצליח", הוא אמר. זמן קצר לאחר מכן גם יו"ר תקווה חדשה גדעון סער חתם על ההסכם הקואליציוני.
2 צפייה בגלריה
עבאס, בנט ולפיד לאחר החתימה בפגישה בכפר המכבייה
עבאס, בנט ולפיד לאחר החתימה בפגישה בכפר המכבייה
עבאס, בנט ולפיד לאחר החתימה בכפר המכביה
(צילום: נוואף אל-נבארי)
2 צפייה בגלריה
מנסור עבאס לאחר הפגישה בכפר המכביה
מנסור עבאס לאחר הפגישה בכפר המכביה
"נפעל באחריות וממלכתיות". עבאס לאחר החתימה
(צילום: יובל חן)
בנאום שנשא לאחר שחתם על ההסכם, אמר עבאס: "כרגע חתמתי לח"כ יאיר לפיד על הסכמה שלפיה הוא יכול להכריז שעלה בידו להרכיב את הממשלה, לאחר שהגענו למסה קריטית של הסכמות בנושאים שונים. אותם נושאים ישרתו את האינטרס של החברה הערבית, וייתנו פתרון לסוגיות הבוערות: חינוך, רווחה, תעסוקה, פיתוח כלכלי, תכנון בנייה, מצוקת הדיור, וכמובן - מיגור הפשיעה והאלימות".
לפי רע"מ, אלו הנושאים שסוכמו:
- אימוץ תוכנית כלכלית לחמש שנים לחברה הערבית, הגדולה ביותר עד כה, בתקציב של 30 מיליארד שקל, הכוללת בין היתר תוכנית למאבק בפשיעה ואלימות בחברה הערבית, בתקציב של 2.5 מיליארד שקל.
- אימוץ תוכנית לעשר שנים בתקציב של 20 מיליארד שקל לתשתיות בעיירות ערביות.
- אישור תקציב שנתי של 100 מיליון שקל, לתקופה של 5 שנים, לפרויקטים לקידום הרשויות המקומיות הערביות.
- קבלתה של רע"מ את נשיאות ועדת הפנים הפרלמנטרית החשובה לרשויות הערביות, תפקיד יו"ר הוועדה לענייני ערבים ותפקיד סגן יו"ר הכנסת.
- חוק קמיניץ: בתוך 120 יום הממשלה תפעל לתיקון החוק (כפוף להבנות). כמו כן, הוחלט להאריך את ההחלטה להקפיא הליכי בקרה חוקית, להטיל קנסות ולהרוס בתים ערבים שנבנו שלא כדין, החל מנובמבר 2020 ועד סוף שנת 2024.
- הנגב: תוך 45 יום מהקמת הממשלה, יוחלט להכיר בשלוש העיירות עבדה, חשם זנא ורחמה. תוך תשעה חודשים: אימוץ תוכנית לאישור לפיתוח ולהסדרה של הכפרים הלא מוכרים. בינתיים, רשויות אכיפת החוק מופנות להקפיא פקודות להרס בתים שנבנו עד 1 בינואר 2021.
עוד הוחלט להכין תוכנית כלכלית וחברתית לקידום הכלכלי והתעשייתי של העיירות הבדואיות בנגב, בנוסף לתוכנית פיתוח חקלאית הכוללת מרעה ומשאבי מים, ובלבד שכל הנושאים הבולטים יבוצעו במעקב ספציפי בשלב הבא.
עוד נמסר כי הוסכם להגדיל את מספר יחידות הדיור שמשווקות לחברה החברית ל-10,000 בשנה, ולחדש את עבודתה של הוועדה הארצית לתכנון ובנייה, המעניקה עדיפות לאזורים מסוימים, והרחבת עבודתה לאזורי תעשייה. רע"מ השיגה גם אימוץ תוכנית ממשלתית חדשה לייצוג הוגן של ערבים במשרות רשמיות ובחברות ציבוריות, באופן שמתאים לאחוז הערבים במדינה, ואת הקמת ועדת שרים לענייני החברה הערבית והקמת צוות משולש המורכב מראש הממשלה.
בנאומו של עבאס לאחר החתימה ובהתייחסו להסכם הוא אמר כי "יש בהסכם הזה הרבה דברים גם לטובת החברה הישראלית, במיוחד בנגב שהוא אזור מוכה בעיות, לצד הסדרת יישובים לא-מוכרים, וכמובן סוגיות הריסת בתים וכדומה". לדבריו, "יש תוכניות רבות בהסכם שהתגבש, ויש הקצאת תקציבים משמעותיים עבור פתרון הסוגיות. זו פעם ראשונה שמפלגה ערבית שותפה להקמת ממשלה".
עבאס הוסיף שהוא מאחל כי "כל התהליך יצליח ובסופו של דבר, אחרי ארבע מערכות בחירות, תקום ממשלה. זאת הייתה החלטה קשה, היו הרבה מחלוקות, אבל אנחנו מסתכלים קדימה. אמרנו מלכתחילה שאנחנו לא בכיס של אף אחד, אלא רק בכיס של הציבור הערבי. הצטרפנו לקבוצה הזאת של המפלגות מכל קצוות הקשת הפוליטית - ימין, מרכז, שמאל, יהודים וערבים. נפעל בנחישות, באחריות ובממלכתיות".
פורסם לראשונה: 22:41, 02.06.21