מרכז השלטון המקומי והתאחדות מעונות היום פרסמו הבוקר (יום א') הודעה משותפת לקראת אישור תקציב המדינה וחוק ההסדרים. בהודעה הם מבקשים לפטור את מעונות היום הפרטיים מהיתר לשימוש חורג.
2 צפייה בגלריה
מעון נעמ"ת בתל אביב
מעון נעמ"ת בתל אביב
"יותר מ-90% מאתנו מחוץ לרפורמה". מעון נעמ"ת בתל אביב
(צילום: בלה ארביב)
אחד מסעיפיו של חוק ההסדרים נוגע לחוק הפיקוח המהווה רפורמה שעתידה לשנות את פניו של ענף מעונות היום בישראל ולהביא אותם לראשונה להכרה ולמעמד לו הם ראויים. אולם העלויות שהוא ידרוש, יחד עם הנזקים הכלכליים שגרם נגיף הקורונה לענף זה, עדיתים להביא לסגירתם של רבים ממעונות היום שלא יצליחו לעמוד בעלויות הכלכליות המדוברות.
יניב בר אור, מנכ"ל התאחדות מעונות היום הפרטיים בישראל, הסביר כי "אשתי ואני מנהלים מעון ולא רואים איך נוכל לעמוד בכל הדרישות. מצד אחד הרשות המקומית עם הצורך בהוצאת ההיתר משימוש חורג ומצד שני המדינה דרך חוק הפיקוח, כל אחד משית עלינו המפעילים הפרטיים עלויות כלכליות שסופן מי ישורונו".
בר אור הוסיף כי "חייבים להגדיל את מתן הפטור בטיוטת חוק ההסדרים לכלל מעונות היום הפרטיים בישראל ולא רק למעונות בהם עד 20 פעוטות. אינני מבין מהיכן לקחו מספר זה אבל המתחיל במלאכה אומרים לו גמור. צריך להבין שמעון שבו יש עד 20 פעוטות הוא מעון שקשה לו להתקיים כלכלית לאורך זמן, הצעת החוק במתכונתה הנוכחית תפטור משימוש חורג רק כ-10% ממעונות היום הפרטיים בישראל.
2 צפייה בגלריה
מעון החברה למתנסים
מעון החברה למתנסים
"מתייחסים אלינו כמו עסק במקום גוף חינוכי"
"אני קורא למשרד המשפטים שלא להגביל את מתן הפטור", אמר בר אור. "האוצר, ראש הממשלה, השלטון המקומי, כולם מבינים את מצוקותינו ומבקשים לסייע. מדוע אתם פוגעים בנו? מאות מעונות יום נסגרים ברחבי הארץ. אנחנו עסקים קטנים, עוסקים בחינוך אשר נלחמים על חייהם, החוק בגרסתו הנוכחי משאיר יותר מ-90% מאתנו מחוץ לרפורמת המעונות".
בהעדר הקצאה עירונית או ממשלתית של מבני ציבור רלוונטיים, פועלים כיום מעונות היום הפרטיים לגיל לידה עד שלוש במבני מגורים פרטיים ונאלצים לשלם עשרות ומאות אלפי שקלים שנדרשים מהם לצורך הוצאת היתר לשימוש חורג. עד לכניסתו של חוק הפיקוח ב-2018, חלק גדול מהרשויות המקומיות לא אכפו את הצורך בהיתר כי ידעו שאין מספיק מעונות יום בשטחם וכי אכיפת הצורך בהיתר לשימוש חורג על העלויות הרבות הכרוכות בו יוביל לגירעונות המעונות הפרטיים, לסגירתם וללקונה שתיווצר בהעדר מענה מקומי לחינוך בגיל הרך.
"השימוש החורג הוא סוג של עוד דרך לחלוב מהפרה הרזה הזו שנקראת גן ילדים כסף", טענה טל כהן בכור, בעלים של גן ילדותה בשכונת ביצרון בתל אביב. לאחרונה החליטה לסגור את הגן משיקולים כלכליים. "לא מתעשרים מגן ילדים. המדינה מתנערת מהגיל הזה ובמקום לחבק את הגנים הפרטיים ולתמוך בהם, מתייחסים אלינו כמו אל עסק במקום כמו לגוף חינוכי".
יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס הסביר כי "עם החלתו של חוק הפיקוח בספטמבר, וגם כעת עם כניסתם העתידית לתוקף של תקנות חוק הפיקוח, היה ברור שאין צורך בכפל רגולציות ועל כן יש לפטור את מעונות היום הפרטיים ברחבי הארץ מהצורך בהוצאת פטור משימוש חורג. חשוב לנו להקל על מצוקותיהם של בעלי מעונות לגיל לידה עד שלוש ברחבי הארץ שנפגעו מהקורונה".