המחלוקת המרכזית בקרב שרי קבינט הקורונה - שבעטיה נדחה למחר הדיון שאמור היה להתקיים הערב - הייתה ונשארה סביב סוגיית התקציב. עם זאת, בימים האחרונים גובשה הסכמה בין אנשי משרדי החינוך, האוצר והבריאות שלפיה ברגע שיוחלט על החזרת תלמידי הכיתות הנמוכות לבתי הספר - היא תתבצע במתכונת הקודמת. כלומר, ילדי כיתות א'-ב' ילמדו בכיתה אחת ללא פיצול - ובכיתות ג'-ד' ימשיכו ללמוד בפיצול.
2 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין יואב גלנט
יולי אדלשטיין יואב גלנט
לא מסכימים על חידוש הלימודים. גלנט ואדלשטיין
(צילום: אבי מועלם)
אלא שאתמול, בפגישה מקדימה בין אנשי אגף התקציבים באוצר לבין מנכ"ל משרד החינוך עמית אדרי ומנכ"ל משרד הבריאות, הפתיע האחרון את המשתתפים ואמר כי יש להחזיר את תלמידי א'-ב' ללמידה בקפסולות. להערכת האוצר, מדובר בעלות של כשישה מיליארד שקלים - אך במשרד החינוך העריכו את המהלך בסכום של כשני מיליארד שקלים עם זמן היערכות בן חמישה שבועות. על כן, הוצע להחזיר את ילדי א'-ב' בחצאי כיתות ובתחלופה של שלושה ימי לימוד.
גורם בכיר במשרד החינוך אמר כי המשרד מסוגל להחזיר לפעילות את כל מערכת החינוך תוך חמישה שבועות מרגע קבלת אישור תקציבי בסך של חמישה מיליארד שקלים. לדבריו, הצעת המשרד שלפיה כיתות א'-ב' ילמדו בחצאי כיתות אינה אופטימלית משום שהמערכת תתקשה ללמד מרחוק מחצית כיתה, כשהחצי השני יהיה בבתים בשל מחסור במורים. הוא אף מתח ביקורת על העובדה שהחלטות מתקבלות ברגע האחרון: "הדבר צריך להיעשות בהתראה ארוכה יותר".
כבר בחודש יולי הציג שר החינוך יואב גלנט מתווה להפעלת מערכת החינוך בעלות כוללת של עשרה מיליארד שקלים. התוכנית אושרה בממשלה, אך היה ברור שאין לה היתכנות מעשית.

אדלשטיין: "אין בעיה שכיתות ג'-ד' יחזרו לפני כיתות א'-ב'"

בתוך כך, אמר הערב שר הבריאות יולי אדלשטיין ל-ynet: "עמדת משרד הבריאות כעת היא שאם נתוני התחלואה יאפשרו זאת, ניתן יהיה להחזיר את הלימודים בכיתות א'-ב', בתנאי שיתקיימו בקפסולות אמיתיות, כלומר, ללא ערבוב של הילדים בין הקפסולות ובהסעות לבתי הספר. לכיתות ג'-ד' קיים מתווה קפסולות ואני לא רוצה לקבוע למשרד החינוך איך לבצע את זה".
אדלשטיין הוסיף כי לשיטתו, "אין בעיה שכיתות ג'-ד' יחזרו לפני א'-ב' מבחינה בריאותית. לגבי עמדת משרד החינוך בעניין, אני מעדיף שכולנו ניערך פעם אחת בצורה נכונה - גם אם זה ייקח זמן - מאשר שנעשה דברים מתוך לחץ כדי להתפשר ונגיע בעוד חודשיים-שלושה למצב שבו נצטרך לסגור בתי ספר".
2 צפייה בגלריה
בית ספר יסודי ב רמת גן
בית ספר יסודי ב רמת גן
אדלשטיין: "אין בעיה שכיתות ג'-ד' יחזרו לפני א'-ב'"
(צילום: AP)
שר הבריאות הוסיף כי משרדו הוא שמוביל ומוסמך על-פי חוק להחליט על הצעדים הבאים: "בריאות הילדים נמצאת בראש סדר העדיפויות, וגם עכשיו, כשמשקללים הכול - הדבר צריך להיעשות באופן בטוח. אם התוצאה תהיה סגר שלישי - חבל להתפשר". הוא התייחס גם לסוגיית פתיחת המסחר, ואמר כי היא לא תהיה חלק מהשלב הבא: "זה אירוע גדול. אם פותחים את המסחר - יהיו גם התקהלויות גדולות".
כמו כן, בסביבתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיעו כי נשקלת הטלת עוצר לילי - בין חצות ל-05:00 - אם תחול עלייה בתחלואה בקורונה. הכוונה, לפי התכנון, היא להטיל עוצר שלא יפגע בעסקים ויחל בשעה מאוחרת כדי למנוע אירועים והתקהלויות כגון חתונות. בממשלה צפויים להמתין עוד עשרה ימים כדי לבחון את נתוני התחלואה טרם תתקבל החלטה בנושא.
בסביבתו של ממונה הקורונה, פרופ' רוני גמזו, המומחים ביקשו להעלות את הקנסות כבר לפני חמישה שבועות, אך הסוגיה תקועה בין משרד המשפטים למשרד לביטחון פנים. "יש בעיה מאוד קשה לחוקק חוקים על הקנסות האלה", טענו בסביבת גמזו. "העמדה שלנו היא להגדיל את הקנסות ולהשית קנס של 50 אלף שקלים על אירועים, ודעתנו לא השתנתה".