נציגי איראן והמעצמות החתומות על הסכם הגרעין יגיעו היום (שלישי) לווינה, ויקיימו שיחות על חזרת ארה"ב להסכם – ועל עמידה של איראן בתנאיו. הנציגים האיראנים והאמריקנים לא צפויים לנהל שיחות ישירות. ארה"ב אמרה בסוף השבוע שהיא מוכנה לנהל שיחות ישירות עם איראן, אך בטהרן פסלו את האפשרות על הסף. הממשל האמריקני העריך אמש ששיחות הגרעין יהיו קשות ומחלקת המדינה לא מעריכה שתהיה פריצת דרך מוקדמת.
"אנחנו לא ממעיטים בהיקף האתגרים שנשקפים לפנינו", אמר נד פרייס, דובר מחלקת המדינה. "אלה הימים הראשונים, אנחנו לא מצפים לפריצת דרך מוקדמת או מיידית. אנחנו מצפים שהשיחות האלה יהיו קשות". פרייס הוסיף שבראש המשלחת יעמוד רוב מאלי, השליח המיוחד של ארה"ב לאיראן – שבעברו כיהן בממשלים של ביל קלינטון וברק אובמה.
1 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן וחסן רוחאני
ג'ו ביידן וחסן רוחאני
"השיחות יהיו קשות, לא תהיה פריצת דרך מוקדמת"
(צילום: AP, Office of the Iranian Presidency)
בהסכם הגרעין בין איראן לשש המעצמות (ארה"ב, בריטניה, סין, צרפת, גרמניה ורוסיה), הסכימו מעצמות המערב להסרת סנקציות שהוטלו על איראן בתמורה לכך שזו תזנח חלקים מתוכנית הגרעין שלה, כדי שלא תגיע לנשק גרעיני. ב-2018 דונלד טראמפ החליט לפרוש מההסכם והחזיר את הסנקציות נגד איראן. בתגובה איראן הפרה התחייבויות רבות בהסכם הגרעין.
בריטניה, צרפת וגרמניה משקיעות מאמצים גדולים כדי להחזיר את ארה"ב להסכם. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבטיח לחזור להסכם הגרעין רק אם איראן תחזור לעמוד בתנאי ההסכם. טהרן דורשת שוושינגטון תסיר קודם את הסנקציות. דובר מחלקת המדינה פרייס אמר שארה"ב מוכנה לבחון את הסרת הסנקציות רק אם טהרן תעמוד בתנאי ההסכם, והדגיש: "בוודאי שלא נערוך מחוות או ויתורים חד-צדדיים כדי לגרום לאיראן להיות במקום טוב יותר".

לקראת פתיחת השיחות אמרה איראן שתוצאותיהן תלויות בלחץ שיפעילו מעצמות אירופה על ארה"ב להסיר את הסנקציות. דובר משרד החוץ האיראני אמר שהצלחת השיחות תלויה בכך שהאירופים "יזכירו לארה"ב את ההתחייבויות שלה". הדובר, סעיד חטיבזאדה, הוסיף שמטרת השיחות שייפתחו מחר בווינה היא "לדבר על המסלול להסרת הסנקציות".
לפי גורם בכיר באיחוד האירופי, שתי קבוצות של מומחים שישתתפו בשיחות יעבדו במקביל: קבוצה אחת תתרכז בסנקציות האמריקניות, והשנייה בעמידה של איראן בתנאי ההסכם.
פורסם לראשונה: 22:53, 05.04.21