ניתוחים דחופים יידחו, מרפאות החוץ יעבדו במתכונת שבת – אך מחלקות הקורונה וחולים אונקולוגיים לא ייפגעו. לאחר שנחשפו לראשונה איומי השביתה של הסתדרות האחים והאחיות ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet, ובשיא המשבר החריף ביותר שפקד את מערכת הבריאות בישראל, צפויות האחיות לעבוד מחר במתכונת חירום בלבד בבתי החולים, בקופות החולים ובלשכות הבריאות במחאה על המחסור החמור בתקנים.
שני תרחישים יכולים בשלב זה למנוע את שביתת האחיות: עתירה לבית הדין לעבודה של משרדי הבריאות והאוצר נגד החלטת ההסתדרות לשבות או החלטה של ההסתדרות בעצמה להקפיא את השביתה בעקבות פגישה שתתקיים הבוקר עם מנכ"לית משרד האוצר קרן טרנר. "אני מקווה שלא נצטרך להגיע לבית הדין לעבודה", אמר בכיר במשרד הבריאות.
בהנחיות ששוגרו עם ההודעה על השביתה לצוותי האחים והאחיות בבתי החולים צוין כי במרפאות, במכונים ובאשפוזי היום לא יעבוד הצוות הסיעודי. בנוסף, חדרי הניתוח יעבדו במתכונת שבת. "אין ניתוחים אחרי הצהריים אלא דחופים בוועדת חריגים", צוין בהוראות ההסתדרות ובהמשך נכתב: "בכל מחלקות האשפוז למיניהן יעבדו במתכונת שבת". במחלקות הפגים, בחדרי הלידה, דיאליזה, אונקולוגיה ויחידות הפריון הונחו הצוותים לעבוד במתכונת מצומצמת.
5 צפייה בגלריה
מיטה בית חולים תל השומר
מיטה בית חולים תל השומר
עבודת האחיות בבתי החולים יעברו למתכונת שבת. בית החולים שיבא, תל השומר
(צילום: שאול גולן)
5 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בשיבא
מחלקת קורונה בשיבא
מחלקת קורונה בבית החולים שיבא
(צילום: AFP)
באשר לקופות החולים, הונחו האחיות לבצע את הפרוצדורות הבאות בלבד: מתן אינסולין, טיפולי פוריות וטיפולים בחולים אונקולוגיים, כמו גם טיפולים במכון גסטרו. גם בדיקות הקורונה צפויות להתקיים ללא שינוי.
גם לשכות הבריאות צפויות לעבוד במתכונת מצומצמת. חיסונים לקראת נסיעות לחו"ל עתידים להידחות ונטילת דם לצורך בדיקות תתבצע במתכונת מצומצמת. מנגד, לא תהיה פגיעה במערך החקירות האפידמיולוגיות של מאומתים לקורונה.
5 צפייה בגלריה
אילנה כהן בבית הדין המחוזי לענייני עבודה
אילנה כהן בבית הדין המחוזי לענייני עבודה
אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"אני לא מפחדת ממשרדי האוצר והבריאות, גם אם יביאו אותנו לבית הדין לעבודה", אומרת אילנה כהן, יו"ר ההסתדרות. תעצרו רגע ותראו מה קורה, ואנחנו עוד לפני החורף. למה מחכים? שתהיה קטסטרופה? אנחנו מבקשים 1,500 תקנים, וגם זה לא באמת מספיק. אנחנו לא איקאה. אם בגלל פתיחת מחלקות הקורונה מעבירים אחיות לאותן מחלקות, אז יש עומס על שאר המחלקות ופחות אנשים. לוקחים אחיות מהמחלקות הפנימיות, על חשבון המונשמים, בזמן שחלק גדול מהאחיות בכלל בבידוד ולא יכולות לעבוד, אז אין ספק שנקרוס”.
משבר הקורונה החריף עוד יותר את המחסור בתקנים שהיה במערכת הבריאות עוד לפניו. ואולם, כניסת אחים ואחיות רבים לבידוד לצד פתיחת מחלקות הקורונה וחזרת הפעילות ביתר המחלקות הקצינו את המחסור עוד יותר.
“אובדן היכולת להעניק טיפול הולם לאזרחי ישראל יעלה בחיי אדם. לצערנו לא נותרה בידינו הברירה אלא לשבות, בטרם נאלץ להתמודד עם החלטות בלתי מוסריות", אמרה כהן.

אסנת בן חמו | אחות אחראית על אשפוז יום כירורגי ב”ברזילי” ויו"ר ועד האחיות בבית החולים

5 צפייה בגלריה
אסנת בן חמו
אסנת בן חמו
אסנת בן חמו
(צילום: אבי רוקח)
"שביתה בתקופה כזו זה הדבר הכי קשה שיכול להיות. אנחנו לא מעוניינים בשביתה אבל המטרה היא הוספה של תקנים. המאבק להגדלת כוח האדם הוא מאבק של שנים. כיו"ר הוועד, אחיות בגילאי 50 פונות אליי ומבקשות לצאת לפנסיה. ישנן מחלקות שבהן חשיפה של איש צוות לקורונה הביאה כמעט להשבתה של המערך כולו. עוד קודם ידענו מחסור בכוח אדם, אבל עכשיו המצב קשה יותר.
אני אחות ותיקה ועובדת כבר 31 שנה. אני אוהבת את המקצוע ועוסקת בו מתוך שליחות, כמו כולן. זו עבודה מאוד קשה פיזית ונפשית ולא מתגמלת. הפחד שלי הוא שתהיה נטישה של המקצוע. אנחנו רוצים לגייס צוותים ולשמר אותם אבל התנאים והקושי היומיומי, כמו גם ההתמודדות עם חוסר המענה למטופלים מקשה עלינו. אני רוצה לתת טיפול יותר מקצועי ואיכותי, ואני מתעקשת כדי שיאפשרו לי לתת את זה. אני רוצה להרגיש שאני עושה את הכל כדי לתת טיפול מקצועי וטוב".

עאיד דראושה | אח אחראי במחלקת קורונה ב"הלל יפה" בחדרה

5 צפייה בגלריה
עאיד דראושה
עאיד דראושה
עאיד דראושה
(צילום: אלעד גרשגורן)
"בית החולים עצמו לא הפסיק את פעילותו השוטפת ונוספו לעבודה גם מחלקות הקורונה שדורשות טיפול מיוחד מאוד. הצוותים צריכים להתמגן, המיגון לא נוח ומאוד חם. בנוסף, אנשים לאחרונה פונים יותר לבית החולים, אולי בגלל הלחץ או בשל סיבות רפואיות אחרות, ובצדק. האחים והאחיות מתמודדים עם עומס יתר סביב טיפול בהרבה חולים. לצוות אין יכולת לתת מענה ראוי לכל כך הרבה חולים במקביל. הצוות פה עושה את המקסימום ומשתדל לטפל בכולם בצל המגבלה של מחסור בידיים עובדות ותת־תקינה.
אני אח אחראי של מחלקה, בדרך כלל בתפקיד כזה לא נהוג לעבוד בשבתות, אבל אני מגיע כדי לעזור לצוות שלי ולתת את הטיפול המקסימלי לחולים שמגיעים אל בית החולים. האחיות עובדות יותר שעות ונותנות עוד ועוד משמרות כי צריך להעניק לכל מטופל מענה.
אני עוד לא יודע אם השביתה תצא לפועל, אבל נפעל לפי הנחיות הוועד".