נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ הציע לשליט צפון קוריאה קים ג'ונג און "טרמפ" על גבי המטוס הנשיאותי "אייר פורס 1", במהלך מפגש הפסגה שקיימו השניים בווייטנאם לפני שנתיים. כך טוען בכיר לשעבר בממשל טראמפ, בסרט דוקומנטרי חדש ששידרה בסוף השבוע רשת BBC.
2 צפייה בגלריה
12 יוני 2018 מפגש הפסגה ההיסטורי בין דונלד טראמפ ל קים ג'ונג און ב סינגפור
12 יוני 2018 מפגש הפסגה ההיסטורי בין דונלד טראמפ ל קים ג'ונג און ב סינגפור
טראמפ וקים, בפסגה הראשונה שלהם בסינגפור. השיחות לא הניבו פרי משמעותי
(צילום: AFP)
לפי הסרט הדוקומנטרי, "Trump Takes on the World", הנשיא לשעבר "הדהים אפילו את הדיפלומטים המנוסים ביותר" כאשר הציע לרודן לטוס יחד עמו לצפון קוריאה במטוס הנשיאותי, במהלך הפסגה השנייה בין שני המנהיגים בהאנוי, בירת וייטנאם, בפברואר 2019.
קים, כך נטען, סירב להצעה, אך אם היה נענה לה והוא ופמלייתו היו עולים לאחד המטוסים המאובטחים ביותר בעולם, היו צצים לא מעט אתגרים ביטחוניים – שלא לדבר על עצם כניסתו של המטוס לשטח האווירי של צפון קוריאה, מדינה מבודדת שנתונה לסנקציות אמריקניות ובינלאומיות כבדות.
"הנשיא טראמפ הציע לקים לטוס לארצו על גבי אייר פורס 1", אמר בסרט הדוקומנטרי מת'יו פוטינגר, שבתקופת טראמפ היה המומחה הבכיר לענייני אסיה במועצה לביטחון לאומי. "הנשיא ידע שקים הגיע בנסיעה בת כמה ימים ברכבת דרך סין ואל תוך האנוי, ואמר: 'אני יכול להביא אותך הביתה בתוך שעתיים אם אתה רוצה'. קים סירב".

בעוד שלפסגה בהאנוי קים הגיע ברכבת הפרטית שלו, בפסגה הראשונה וההיסטורית בין השניים בסינגפור ב-2018 – שהייתה גם הראשונה אי-פעם בין מנהיגי ארה"ב וצפון קוריאה – קים הגיע בטיסה של חברת תעופה סינית.
אף שלא ברור מה אמינות הטענות, וגם אם הן נכונות לא ברור אם טראמפ אכן התכוון ברצינות להצעתו – בעבר טראמפ כבר הראה נטייה להתפאר בפניו של הרודן הצעיר מפיונגיאנג. בפסגה שלהם בסינגפור הוא נתן לקים הצצה לתוך המכונית הנשיאותית המשוריינת שלו, קאדילק בשווי 1.5 מיליון דולר המכונה "החיה".
למפגשי הפסגה בין טראמפ לקים, נזכיר, קדמו חילופי האשמות, איומים ואף קללות בין השניים לאורך שנת 2017. חילופי ההאשמות הגיעו לשיא כאשר טראמפ הזכיר לקים בציוץ בטוויטר כי "הכפתור הגרעיני" שלו "גדול יותר", ואיים על צפון קוריאה ב"אש וזעם שהעולם לא ראה כמותם מעולם". אולם תוך חודשים ספורים הפתיע כאשר הסכים להיפגש עם הרודן, והכריז בהמשך כי הם "התאהבו" אחד בשני.
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ קים ג'ונג און ארה"ב צפון קוריאה פסגה וייטנאם האנוי
דונלד טראמפ קים ג'ונג און ארה"ב צפון קוריאה פסגה וייטנאם האנוי
טראמפ וקים בהאנוי. "זה ייקח שעתיים"
(צילום: AFP)
למרות זאת, הפסגות שקיימו השניים – שלוש בסך הכול – לא הניבו פריצת דרך משמעותית במשא ומתן לפירוק חצי האי הצפון קוריאני מנשק גרעיני, כאשר הפיצוץ הראשוני בשיחות אירע באותה בפסגה בהאנוי, שבה לטענת הסרט הדוקומנטרי החדש טראמפ הציע לקים לטוס ב"אייר פורס 1".
מאז פיצוץ השיחות חזרה המתיחות ליחסים בין המדינות, ורק בחודש שעבר אמר קים כי ארה"ב היא "האויב הגדול ביותר" של צפון קוריאה. באיתות ברור לנשיא החדש ג'ו ביידן – שאת שמו המפורש התקשורת הממלכתית בפיונגיאנג טרם הזכירה – קים הוסיף כי המדיניות של וושינגטון בנוגע לארצו "לעולם לא תשתנה", לא משנה מי יחזיק בהגה השלטון.