3 צפייה בגלריה
איראן טהרן תערוכה הישגי גרעין חסן רוחאני עלי אכבר סאלחי
איראן טהרן תערוכה הישגי גרעין חסן רוחאני עלי אכבר סאלחי
רוחאני בטקס בטהרן
(צילום: AP)
נשיא איראן, חסן רוחאני, הורה להפעיל את הצנטריפוגות המתקדמות מסוג IR-5 וצנטריפוגות מדגם IR-6 - במתקן הגרעיני בנתנז, במקביל למגעים עם המעצמות וארצות הברית שמנסות לחדש את הסכם הגרעין שהנשיא לשעבר דונלד טראמפ פרש ממנו. בסוכנות הידיעות הצרפתית ציינו כי הצנטריפוגות שהופעלו מסוגלות להעשיר אורניום בצורה מהירה ואיכותית יותר מהצנטריפוגות הישנות יותר, שהסכם הגרעין מתיר להשתמש בהן.
בהצהרה שפורסמה היום (שבת) בטלוויזיה הממלכתית לרגל חגיגות "יום הגרעין" טען רוחאני כי תוכנית הגרעין של ארצו היא ל"מטרות שלום". לדבריו, "אין לנו שאיפה להגיע לנשק גרעיני. מ-2015 אנחנו מפתחים גרעין רק למטרות אזרחיות ובהתאם לחוק". רוחאני ציין כי מרגע חניכת הצנטריפוגות, איראן עברה לחלק השני בתהליך ייצור המים הכבדים במתקן באראק. כמו כן, רוחאני הזכיר את הצנטריפוגות מדגם IR-9, שהניסויים בהן החלו השבוע, ואמר כי הן יעילות עשרות מונים מהדגמים האחרים.
3 צפייה בגלריה
איראן טהרן תערוכה הישגי גרעין חסן רוחאני עלי אכבר סאלחי
איראן טהרן תערוכה הישגי גרעין חסן רוחאני עלי אכבר סאלחי
נשיא איראן בתערוכה שבה מוצגים הישגי פרויקט הגרעין האיראני
(צילום: EPA)

רק ביום שלישי האחרון נפתחו השיחות בווינה בין נציגי המערב לנציגים האיראנים. המתווכים עברו בין המלונות של האמריקנים לאיראנים - והעבירו ביניהם מסרים. "אנחנו לא אופטימיים ולא פסימיים בנוגע לתוצאות הפגישה הזו, אבל אנחנו בטוחים שאנחנו בכיוון הנכון", אמר דובר ממשלת איראן. "אם יוכח שארה"ב באמת רוצה, רצינית וכנה, זה יכול להיות סימן טוב לעתיד ההסכם הזה, ובסופו של דבר גם ליישומו המלא".
הסכם הגרעין, נזכיר, נחתם בין איראן לבין ארה"ב, סין, רוסיה, צרפת, בריטניה וגרמניה ב-2015, ובמסגרתו נקבע כי רוב הסנקציות הבינלאומיות שחנקו את הכלכלה האיראנית במשך שנים יוסרו ממנה, והיא בתמורה תצמצם מאוד את פעילותה הגרעינית ותהיה נתונה לפיקוח קפדני יותר, כך שלא תוכל להתקרב לייצור של פצצת גרעין. אלא שממשלת ישראל וחוגים שמרניים בארה"ב טענו כי בפועל מדובר בהסכם גרוע שרק יאפשר לאיראן להשתקם כלכלית ולהגביר את פעילות הטרור שלה, וב-2018 הודיע נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על פרישה של ארה"ב מההסכם והחזרת כל הסנקציות האמריקניות על טהרן.
אחרי שהמעצמות האירופיות לא הצליחו לפצות את איראן לשביעות רצונה היא החלה בשנה האחרונה להתנער בהדרגה מעוד ועוד התחייבויות שנתנה במסגרת ההסכם, ובין השאר היא מעשירה כעת אורניום לרמה גבוהה בהרבה משהותר לה.