המרוץ לחיסון: גרמניה הבטיחה כי ברגע שיימצא באירופה חיסון לקורונה - היא תעביר אותו גם לישראל. זאת בניגוד לקביעת האיחוד האירופי שכאשר יימצא חיסון ביבשת הוא יועבר לתושביה בלבד.
2 צפייה בגלריה
חיסון קורונה אילוסטרציה
חיסון קורונה אילוסטרציה
אם היוזמה תצא לפועל, ישראל תקבל מאות אלפי חיסונים. אילוסטרציה
(ShutterStock)
הכול התחיל בשבוע שעבר בביקור עבודה של שר החוץ גבי אשכנזי בברלין, שם נפגש עם עמיתו מאיחוד האמירויות. במהלך הביקור נפגש אשכנזי גם עם שר החוץ הגרמני הייקו מאס, וביקש ממנו שאם יימצא באירופה חיסון למגפה, תעביר אותו גרמניה גם לישראל.
בקשת אשכנזי נראתה על פניה דמיונית, שכן ועדת הבריאות של האיחוד האירופי כבר קבעה כי ברגע שיימצא חיסון על ידי חברה אירופית הוא יועבר לתושבי היבשת בלבד. הוועדה קיבלה את החלטתה נוכח מידע כי ענקית התרופות הבריטית-שבדית "אסטרה זנקה", שמשרדיה ממוקמים בקיימברידג', הודיעה לאחרונה כי בתוך חודשים ספורים היא תצליח כנראה לייצר את החיסון שהעולם מחכה לו. במרוץ אחר החיסון משתתפות חברות רבות בעולם, כאשר המתקדמות שבהן מלבד "אסטרה זנקה" הן "מודרנה" ו"ג'ונסון אנד ג'ונסון" האמריקניות.
2 צפייה בגלריה
שרי החוץ של ישראל, גרמניה ואיחוד האמיריות מבקרים במוזיאון השואה
שרי החוץ של ישראל, גרמניה ואיחוד האמיריות מבקרים במוזיאון השואה
"קבלת החיסון תאפשר את חזרת המשק לפעילות מלאה". אשכנזי ומאס
(צילום: AFP)
הבקשה הישראלית עשתה את שלה וגרמניה, שנחשבת לאחת המדינות החזקות באיחוד האירופי, הצליחה בדרכיה שלה לגרום לכך שברגע שהיא תקבל את החיסון תיחשב ישראל מדינה ה"מסופחת" אליה, מה שיאפשר לגרמנים לעקוף את החלטת האיחוד האירופי ולהעביר את החיסון לישראל.
ההודעה על ההחלטה הגרמנית נמסרה אתמול לשגריר ישראל בברלין, ג'רמי יששכרוף, על ידי שר הבריאות של גרמניה, יאן שפהן. ההחלטה נומקה בין היתר ב"קשר החם" בין שתי המדינות. אם היוזמה אכן תצא לפועל נראה כי ישראל תקבל מאות אלפי חיסונים, ואולי אף מיליונים. המספר המדויק טרם ידוע.
"אני מודה לשרי החוץ והבריאות של גרמניה על העמידה לצד ישראל במאבק בנגיף הקורונה. צעד זה מסמל את הידידות המיוחדת והעמוקה והקשר החם בין המדינות", אמר אשכנזי. "קבלת החיסון מגרמניה תאפשר את חזרת המשק הישראלי לפעילות מלאה". הוא הוסיף כי לשגריר יששכרוף ולצוות השגרירות יש חלק בהישג חשוב זה.