עיתונאית סינית שסיקרה את התפרצות הקורונה בווהאן נכלאה לארבע שנים. כך אמרו היום (ב') עורכי דינה, קרוב לשנה לאחר שדווח לראשונה על מקרים של "דלקת ריאות מסתורית" שהתגלו בעיר שבמרכז סין.
3 צפייה בגלריה
ג'אנג ג'אן עיתונאית דיווחה על התפרצות קורונה ווהאן סין נכלאה
ג'אנג ג'אן עיתונאית דיווחה על התפרצות קורונה ווהאן סין נכלאה
"נרדפת בגלל שמימשה את זכותה לחופש הביטוי". ג'אנג ג'אן
ג'אנג ג'אן, בת 37, הייתה מהראשונים שדיווחו ממוקד ההתפרצות. היא פרסמה סרטונים מבתי חולים צפופים ומרחובות ריקים שהציגו תמונה קשה יותר מהגרסה הרשמית של השלטון. הדיווחים שלה זכו לשיתופים רבים ברשת בפברואר, ותפסו את תשומת הלב של הרשויות.
במאי נעלמה ג'אנג ולאחר מכן התברר שנעצרה. בחודשים האחרונים שבתה שביתת רעב. "כנראה נגיש ערעור", אמר רן קוואניו, אחד מעורכי דינה, שהוסיף כי מצבה הבריאותי אינו טוב. "היא מאמינה שהיא נרדפת בגלל שמימשה את זכותה לחופש הביטוי", הוא אמר לפני המשפט.

בכתב האישום נגדה נטען שפרסמה "מידע כוזב באמצעות טקסט, וידאו ובפלטפורמות שונות ברשת". היא הואשמה גם בקיום ראיונות עם כלי תקשורת זרים וב"הפצה בזדון" של מידע על הנגיף בווהאן. בדיווחיה אמרה כי הממשלה "לא נתנה לאנשים מספיק מידע ואז פשוט סגרה את העיר". היא ציינה כי "זו פגיעה קשה בזכויות האדם".
ג'אנג היא אחת מארבעה עיתונאים עצמאיים שנעצרו על ידי הרשויות השנה לאחר שדיווחו מווהאן והיא הראשונה שנשפטה. בסין אין אמצעי תקשורת חופשיים והרשויות מתנכלות לפעילים שמערערים על תגובת הממשלה להתפרצות.
3 צפייה בגלריה
סין ווהאן רחובות ריקים נגיף סיני קורונה
סין ווהאן רחובות ריקים נגיף סיני קורונה
"לא נתנו מספיק מידע לאנשים". רחובות ריקים בעיר הנגיף, בתחילת השנה
(צילום: gettyimages)
3 צפייה בגלריה
סין ווהאן רחובות ריקים נגיף סיני קורונה
סין ווהאן רחובות ריקים נגיף סיני קורונה
"סגרו את העיר". ווהאן בתחילת המגפה
(צילום: gettyimages)
"כשביקרתי אותה בשבוע שעבר, היא אמרה: 'אם הם יתנו לי עונש כבד אז אני אסרב לאוכל עד הסוף'. היא חושבת שהיא תמות בכלא", אמר רן. "זו שיטה קיצונית של מחאה נגד החברה הזו והסביבה הזו".
הרשויות במדינה הקומוניסטית נוהגות לקיים משפטים של מתנגדים למשטר בתקופה שבין חג המולד לשנה האזרחית החדשה כדי למזער את בחינת המקרים על ידי המערב. המשפט התקיים שבועות ספורים לפני שצוות בינלאומי של מומחים מארגון הבריאות העולמי צפוי להגיע לסין כדי לחקור את מקור הקורונה.
ליאו לאן מארגון מגיני זכויות האדם הסיני אמר כי "הרשויות רוצות שהמקרה שלה ישמש דוגמה כדי להפחיד מתנגדים אחרים מלהעלות שאלות בנוגע להתמודדות עם המגפה בווהאן בתחילת השנה".