שידור ישיר מכנס החינוך של ynet ו"ידיעות אחרונות"


פתיחת שנת הלימודים בצל הקורונה מחדדת את המתח בין הניסיון לשמור על בריאות הציבור לבין הצורך לנהל שגרה. עוגן קריטי שעליו נשענים החיים הכלכליים הוא מערכת החינוך, המאפשרת להורים לצאת לעבוד ולקיים את המשק. שר הבריאות יולי אדלשטיין, שהתראיין היום (ד') במסגרת ועידת החינוך של ynet ו"ידיעות אחרונות", התייחס למסרים הסותרים לקראת 1 בספטמבר: מנכ"ל משרדו חזי לוי אמר שלא בטוח שהשנה תיפתח לכיתות ג' ומעלה, ומנגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך יואב גלנט מתעקשים שכן.

"יש החלטת ממשלה שגם תומכת במתווה שהציע משרד הבריאות וגם קובעת ששנת הלימודים תיפתח כסדרה לפי הנחיות ומגבלות במשרד הבריאות", קובע השר אדלשטיין. "כל שינוי בנושאים האלה יכול לבוא רק בהסכמה ביני לבין שר החינוך יואב גלנט. במידה שאין הסכמה - זה יגיע להכרעת ראש הממשלה. זה חלק מהמתווה. שר החינוך ואני הם הגורמים המוסמכים להחליט על שינוי".
עם זאת הוא ציין כי "אנשים רבים, גם במערכת החינוך וגם בבריאות, מביעים דאגה וספקות. אני מנסה לדבר עם נגיף הקורונה והוא לא עונה לי, מסנן אותי. לא יודעים מה יהיה, אז עושים הערכות מצב כל הזמן".
3 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין באולפן ynet
(צילום: שחר גולדשטיין)
- החשש שלכם זה ככל שהילדים עולים בשכבת הגיל כך הפוטנציאל להדביק ולהידבק עולה? "כן. יש קשר בין גיל הילדים לבין הנדבקים והמדביקים. ברור לנו לגמרי שגנים וכיתות נמוכות זה המפתח להמשך תפקוד המשק, ועל כן הדגש שם. כל שאר הפטנטים – לימוד מרחוק, כמה פעמים בשבוע פרונטלי – טוב לגיל המתקדם יותר".
- זה המתווה הטוב ביותר שיכולתם להשיג? יפה בן דויד אומרת שמשרד הבריאות נרדם בעמידה: מבקשים מהם מרחקים לא סבירים בכיתות, להתחייב על מדידת חום על ידי ההורים, זה לא ריאלי. "בהרבה בתי ספר נהגו כך עוד בשנת הלימודים הקודמת וזה בסדר גמור. גם המתווה הנוכחי הוא אחרי אינספור ישיבות ושיחות עם אנשי מערכת החינוך. אין לי שום אשליה שאנחנו, משרד הבריאות, יודעים לנהל את מערכת החינוך. לצערי יש הרבה שרים ומערכות במדינה שבטוחים שיכולים לנהל את הבריאות".
- איך מקפידים על היגיינה בכיתות? איך מפקחים על כך פיזית? "מערכת החינוך נערכת לזה. הייתה לנו ישיבה עם שר האוצר ואנשיו, וגם הם מבינים שתהיה פה השקעה, גם בחיטוי הכיתות, במחיצות ובדברים הנלווים. יש גבול לכמה מורים וסייעות אנחנו עוד יכולים להוסיף. לכן אנחנו מקווים ויודעים שמערכת החינוך תדע לעמוד בכל מה שהתחייבה לעמוד בו. כולי תקווה שהנגיף לא יפתיע אותנו לרעה ונוכל לפתוח את שנת הלימודים".
- מה תמרור העצור שלכם? מתי תעצרו הכול? "זה תמיד מכלול של שיקולים. לשמחתי, ואני מתבטא בזהירות, אנחנו רואים כנראה עצירה בעליית מספר הנדבקים. נעצור בשילוב של נדבקים חדשים, חולים קשים, נתוני תחלואה בקרב הילדים, ההורים והמורים. את הדברים האלה ניקח בחשבון".
לדברי השר אדלשטיין, שאלת מתווה החזרה ללימודים מקבלת התייחסות מוגברת אף שחוסר הוודאות שיוצרת המגפה עשויה להפוך את הסוגייה ללא רלוונטית: "כל המדינות שניסו לצאת עם תוכנית מסודרת - נכשלו. הנה דוגמאות מהשבוע האחרון: בבריטניה הודיעו מראש שב-7 באוגוסט יהיו פתיחות כאלה ואחרות, ובסוף כלום לא נפתח כי התחלואה הפתיעה. מדינות שהיו ירוקות עוברות להיות כתומות ואדומות. צריך הרבה צניעות עם הנגיף הזה ולקיים כל יום הערכת מצב אמיתית".
- מאיזה גיל יחויבו לעטות מסכה? "אם אני לא טועה מכיתה ד'".
- תמליצו שגם תלמידים בכיתה א' יעטו מסכה על פניהם? "עד כמה שאפשר. כולנו מבינים שגם בתחום הזה יש גבולות. כבר יצאו מחקרים על הנושא. כשיש היענות של יותר מ-80-75% לעטיית מסכה - אין מחלה. זה כמו סגר. אנחנו לצערי לא שם".
- בהפסקות הילדים מתערבבים. המטרה לא מתפספסת? "מצפים מאוד מהמערכת ומהמורים מינימום התערבבות בקפסולות השונות. יש אתגר לא קטן, ודאי בגילאים הנמוכים. משרד הבריאות לא יכול להיות גם מחנך וגם מפקח".
- יש מצב שבעיר אדומה לא תיפתח שנת הלימודים? "כן, אבל לא יודעים מה יהיה עוד שבועיים. רשימת הערים התחלפה כבר הרבה פעמים. ודאי שזה יהיה חלק מהשיקול: איפה שירוק - אפשר לפתוח הכול".
- בית ספר שתתגלה בו הדבקה - ייסגר? "אני לא אומר שזה לא יקרה, אבל עכשיו אנחנו יותר חזקים בתחום הבדיקות, ויכולים לבצע אותן יותר מהר איפה שנדרש
- אפרופו פתיחת הלימודים והאפשרות לבחירות, מסתכלים עליכם ההורים והילדים ואומרים שאתם משחקים בחיים של אנשים. תפסיקו לריב. "אני מעדיף לא לריב ולחפש פתרונות. את ודאי זוכרת את הניסיונות הנואשים שלי למנוע את הבחירות בפעמיים האחרונות, עוד בתפקידי כיו"ר הכנסת, ואני לא משנה את עמדתי בהתאם לתפקיד. גם כשר הבריאות אני אומר לכל המעורבים באירוע הזה: אפשר למצוא פתרונות ופשרות. הדבר האחרון שהעם הזה צריך כרגע זה בחירות".