לאחר שמפכ"ל המשטרה קובי שבתאי החליט אתמול (יום ד') שלא לאפשר לח"כ איתמר בן גביר לעלות להר הבית מכיוון שזה "עלול לפגוע בביטחון המדינה", יו"ר עוצמה יהודית תקף היום בחריפות את ההחלטה. "מדובר בהחלטה אומללה", אמר בריאיון לאולפן ynet. "למפכ"ל אין סמכות לתת הוראה לחבר כנסת. הוא היה צריך מזמן להתפטר, או שהיו צריכים לפטר אותו. מדובר במפכ"ל כושל שחכם על חברי כנסת".
מוקדם יותר הגיש בן גביר עתירה לבית המשפט העליון נגד ההחלטה של שבתאי, ובה טען כי למפכ"ל אין סמכות להחליט בעניין הגבלת חסינות של חברי כנסת בשל סכנה לביטחון המדינה. "זאת על מנת למנוע מצב חוקתי חמור בו המפכ"ל, פקיד בכיר ככל שיהיה, מונע גישה למקום ציבורי מחברי כנסת, ולא מאפשר להם לפעול לצורך פעילותם ולמלא כראוי את תפקידם", נכתב בעתירה.
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר באולפן ynet
איתמר בן גביר באולפן ynet
בן גביר באולפן ynet: "מפכ"ל כושל שחכם על חברי כנסת"
(צילום: משה מזרחי)
"החלטות על הגבלת תנועה מטעמים של ביטחון המדינה צריכות להינתן על ידי מי שמופקדים על הביטחון - ראש הממשלה ושר הביטחון - ולא על ידי מי שאחראי לסדר הציבורי", מסר בן גביר בתגובה לעתירה. "ההחלטה היא חסרת תקדים, שפוגעת לא רק בי - אלא בדמוקרטיה הישראלית כולה".
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יגן בפני בג"ץ על החלטת המפכ"ל. זאת לאחר שבהתייעצויות מוקדמות, לפני ההחלטה שהתקבלה נגד יו"ר עוצמה יהודית, נלקחה בחשבון האפשרות שתוגש עתירה לבג"ץ שתעסוק בשני נושאים - חוקיות וחוקתיות ההחלטה נוכח חסינותו הפרלמנטרית של בן גביר והתקדים שבמניעה כזו.

- אם אתה אוהב את עם ישראל, למה אתה רוצה להדליק את בירתה?
"הבעיה היא שאומרים לנו שכשאנחנו הולכים בהר הבית אז זה מדליק את המזרח התיכון. כשאנחנו הולכים בשער שכם, 100 מטר מהרכבת הקלה - זה מדליק את המזרח התיכון. יהודים נמצאים בשכונת שמעון הצדיק - זה מדליק את המזרח התיכון. בלוד וברמלה יש יהודים - זה מדליק את המזרח התיכון. אולי כשנהיה בים זה גם ירגיז את המזרח התיכון? אנחנו מדינה ריבונית ועצמאית, או לא?".
- אולי לעשות את זה בירושלים זה פרובוקטיבי?
"גם בלוד ביקשנו לצעוד לפני חודש, והמשטרה לא אישרה לנו. כשאחמד טיבי, עופר כסיף, אוסאמה סעדי ואחרים מפגינים בירושלים - המפכ"ל בחיים לא יגיד להם לא להגיע, ואם היה אומר דבר כזה אז היו אומרים שמדובר בקץ הדמוקרטיה. אני ביקרתי את המפכ"ל לפני חודש ואמרתי שצריך לפטר אותו".
- אבל הוא מבסס את הדברים על משהו, לא?
"הוא אומר שיש מידע מודיעיני שערבים יתרגזו".
3 צפייה בגלריה
קובי שבתאי
קובי שבתאי
המפכ"ל, רב-ניצב קובי שבתאי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
- אז אחרי שבפעם הקודמת העברת את לשכתך לשייח ג'ראח, אתה רוצה שוב להדליק את האזור?
"שוב, מדובר בתפיסה שמקפלת את מדינת ישראל. אנחנו מורידים את הגדרות משער שכם כי זה מרגיז את הערבים. אנחנו לא מתיישבים ולא מקיימים החלטה של בית המשפט להתיישב בשמעון הצדיק כי זה מרגיז את הערבים. זורקים על שוטרים אבנים ובקבוקי תעברה והם לא יכולים להגיב, למה? כי זה מרגיז את הערבים. אם מחר ירגיז את הערבים שאנחנו נמצאים כאן באולפן ynet, גם נגיד להם שאנחנו זזים מכאן?".
- אולי לפעמים עדיף להיות חכם מאשר להיות צודק?
"כשמתקפלים בפני הטרור ומוותרים, הטרור לא מוותר בחזרה. להיפך - זה רק מביא לו הרבה יותר תיאבון. הניסיון מראה שבכל פעם שהתקפלנו בפני חמאס, התיאבון שלהם עלה. הנה, רק אתמול הם פרסמו הודעות ניצחון בגלל ביטול מצעד הדגלים ואמרו שהם שולטים בירושלים. אנחנו מאבדים את המדינה ככה".
- אז מה תעשה היום?
"אני לא הולך להתעמת עם שוטרים. אבל אני חושב שההחלטה הזאת של המפכ"ל היא החלטה אומללה. אני חושב שאם הוא היה מחליט כך על ח"כ אחר, כמו עופר כסיף לדוגמא, שמתסיס את הרוחות בשייח ג'ראח כל היום, אז היו משתוללים כאן, ובצדק - כי למפכ"ל אין סמכות לתת הוראה לח"כ. המפכ"ל היה צריך להתפטר מזמן, או שהיו צריכים לפטר אותו. מפכ"ל כושל שלא ידע להגיב בלוד ולא ידע להגיב להתפרעויות, אבל הוא חכם על ח"כים".
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בהר הבית
איתמר בן גביר בהר הבית
"אעלה לשער שכם, אבל לא אתעמת עם שוטרים". בן גביר
(צילום: יואב דודקוביץ)
- ומה עם השר לביטחון הפנים?
"אני חושב שאמיר אוחנה הוא שר טוב דווקא, אבל הייתה לו טעות בשיקול הדעת במינוי המפכ"ל. אני חושב שזאת הייתה טעות גדולה למנות אדם כזה".
- מה הבעיה איתו?
"כשהשתוללו נגדנו בלוד ושרפו בתי כנסת הוא אפילו לא הגיב. איך אמר לי אחד הקצינים הבכירים? 'זה המפכ"ל, לא נותן לנו אישור להגיב'. המשטרה הפקירה את לוד. המפכ"ל עושה מעשה שלא ייעשה ומונע מח"כים לצעוד בירושלים. הוא נכנע לפורעים, הוא התקפל בשער שכם, התקפל בשמעון הצדיק והשלב הבא שאולי נתקפל ממדינת ישראל כי זה מרגיז את הערבים".
- אז אתה לא עולה לירושלים היום?
"אני עולה לשער שכם, בוודאי, אבל אני לא הולך להתעמת עם שוטרים ואני לא הולך לצעוד בכוח. אני הולך למחות על החלטת המשטרה, אבל אני לא הולך להיכנס בכוח".