2 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
אבו מאזן. בישראל כלל לא השיבו לפנייה
(צילום: רויטרס)
כשברקע המהומות בירושלים והמתיחות מול רצועת עזה, גוברים הסימנים לפיהם הרשות הפלסטינית צפויה להודיע על דחיית הבחירות לפרלמנט הפלסטיני בשל סירובה של ישראל לאפשר לקיימן גם במזרח ירושלים.
זמן קצר לפני כינוס הנהגת פתח הערב לדיון על עתיד הבחירות ועל המתיחות והאירועים האלימים בירושלים, אמר חבר המועצה המהפכנית של התנועה עבדאללה עבדאללה כי ישראל השיבה שלא תאפשר את קיום הבחירות הפלסטיניות במזרח ירושלים. "האפשרויות שניצבות כרגע בפני ההנהגה הפלסטינית הן שהלחץ הבינלאומי שמופעל על ישראל יגרום לה לאפשר את קיום הבחירות, וקיומה של מחאה ציבורית עממית בירושלים".
גורם ישראלי רשמי אמר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" בתגובה לדבריו של עבדאללה כי בניגוד לנטען, ישראל לא השיבה לפנייה הפלסטינית - לא בחיוב ולא בשלילה.

עבדאללה גם שלל את אופציית קיום הבחירות בדרך יצירתית. "האפשרות לקיים את הבחירות בירושלים דרך האינטרנט או באמצעות הצבת קלפיות בקונסוליות של מדינות זרות אינה מקובלת, שכן לא מדובר בעניין טכני בלבד אלא בסוגיה שמשקפת את הריבונות הפלסטינית", הוא אמר.
בנוגע לבחינת דחיית הבחירות הבהיר עבדאללה: "ההחלטה לדחות את הבחירות תקל על ישראל, אך אם המגעים שאותם אנו מנהלים ייכשלו. נבחן את האפשרויות שניצבות בפנינו. כעת נדרש להגביר את הלחץ העממי על ישראל".
נראה כי דבריו של עבדאללה הם נדבך נוסף בהכנה של דעת הקהל הפלסטיני בימים האחרונים לקראת אפשרות ההכרזה על דחייה של הבחירות למועד לא ידוע.
במקביל, מנהיג חמאס בחו"ל חאלד משעל שב והבהיר כי ארגונו מתנגד לדחיית הבחירות לפרלמנט הפלסטיני. "אין שום הצדקה לנסיגה מהבחירות, לדחייתן או לביטולן. ניתן לפתור את סוגיית קיומן של הבחירות בירושלים באמצעות שיתוף פעולה של הפלגים ונאלץ את ישראל לכבד את הרצון שלנו", אמר.
2 צפייה בגלריה
חאלד משעל. "אין הצדקה לנסיגה מהבחירות"
חאלד משעל. "אין הצדקה לנסיגה מהבחירות"
חאלד משעל. "אין הצדקה לנסיגה מהבחירות"
(צילום: AFP)
הוא התייחס גם למתיחות בירושלים וטען כי ישראל הופתעה מעוצמת ההתנגדות הפלסטינית בבירה, כלשונו. "הכשלנו את תוכנית המגנומטרים בשנת 2017 ונכשיל את התכנית הישראלית בשער שכם. המערכה בירושלים אינה רק של הירושלמים לבדם את מערכה של כלל העם הפלסטיני והפלגים שלו". הוא הוסיף כי יש להסלים את ההתנגדות ולהפוך את ירושלים למרכז הסכסוך עם ישראל.

בתוך כך, חמאס שב להפעיל היום במשורה ובטפטופים מפגינים על גדר המערכת עם ישראל זה היום השני ברציפות. מדובר בעשרות נערים וצעירים שמגיעים באישור חמאס אל גדר המערכת ומבעירים צמיגים ומנסים לחבל בגדר. באחד המקרים תיעדו את עצמם פעילים כשהם מצליחים לחתוך את הגדר, להיכנס לשטח הישראלי ולגנוב צינורות.
במקביל, החלו קבוצות שונות לאיים כי ישיבו לפעילות את יחידות הפרחת בלוני התבערה והנפץ בתגובה להסלמה ולאירועים בירושלים.