בג"ץ ביקש הערב (יום ה') מהמדינה לנמק תוך 21 יום את הסיבות לקיום החוקים המסדירים את ממשלת החילופים ומאפשרים את קיומו של מוסד ראש הממשלה החליפי, וקבע כי הדיונים בנושא יתקיימו מעתה בהרכב של תשעה שופטים, במקום שלושה שדנו בכך עד כה.
5 צפייה בגלריה
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
בני גנץ, אסתר חיות ובנימין נתניהו
(צילום: אורן בן חקון, AP)
העתירות בנושא הוגשו על-ידי מפלגת מרצ, התנועה לאיכות השלטון והעמותות חוזה חדש ומשמר הדמוקרטיה הישראלית. בראש הרכב השופטים שדן בנושא עד כה עמדה נשיאת העליון השופטת אסתר חיות, ולצידה ישבו המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופט ניל הנדל.
בבסיס העתירות נטען כי ההסדר של ראש ממשלה חליפי, שנקבע בחוק יסוד: הממשלה, משנה באופן מהותי את שיטת המשטר בישראל, שקובעת כי במדינה יש ראש ממשלה אחד בלבד.
5 צפייה בגלריה
בית המשפט העליון בדיון בחוק רה"מ החליפי
בית המשפט העליון בדיון בחוק רה"מ החליפי
בדיון הבא - תשעה שופטים. עו"ד שרגא בדיון הקודם
(צילום: גיל יוחנן)

לטענת התנועה לאיכות השלטון, מדובר בשתי ממשלות שונות, כשבראש כל אחת מהן עומד ראש ממשלה אחר. העותרות טענו כי העובדה הזו משתקת את הרשות המבצעת בישראל ופוגעת בדמוקרטיה הפרלמנטרית שנהוגה בישראל. עוד טענו כי ממשלת החילופים היא בבחינת תיקון שאיננו חוקתי, שהיא נעשתה תוך שימוש לרעה של הסמכות של הכנסת, וכי מדובר בפרוצדורה לא תקינה - שיש לבטלה.
לפני חצי שנה דחה בג"ץ את העתירות נגד ההסכמים הקואליציוניים, מכיוון שבית המשפט אינו מתערב בהליכי חקיקה שטרם הושלמו, ולכן לא מצאו השופטים מקום להידרש להוראות בהסכם הקואליציוני העוסקות בחקיקה עתידית כמו שינוי חוק יסוד: הממשלה.
5 צפייה בגלריה
הגשת דו"ח נציב תלונות הציבור
הגשת דו"ח נציב תלונות הציבור
תגובה חריפה. יו"ר הכנסת יריב לוין
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
סיעות הליכוד וכחול לבן וגם המדינה טענו אז כי יש לדחות את העתירות על הסף, מכיוון שהנושא אינו שפיט. לעמדת היועץ המשפטי לממשלה במקרה זה לא נדרשת הכרעה תקדימית בסוגיה המורכבת של ביקורת שיפוטית חוקתית על חוקי-היסוד, שכן ההסדרים המשטריים שנקבעו בתיקון לחוקי-היסוד, ושעיקרם בהוספת האפשרות – שאינה מחייבת – להקמת ממשלת חילופים, כלל אינם מתקרבים לאותם מקרים חריגים ביותר ויוצאי הדופן הפוגעים בליבת הדמוקרטיה ו"מזעזעים את אמות הסיפים של המבנה החוקתי", כלשונו.

יו"ר הכנסת: "הכנה לחציית הקו האדום של התערבות בחוקי יסוד"

יו"ר הכנסת יריב לוין הגיב בחריפות להחלטה. "בג"ץ, בהחלטתו השערורייתית, מכין את הקרקע לחציית הקו האדום של התערבות בחוקי יסוד. התערבות כזו נעשית בלא כל סמכות, באופן שמנוגד לעקרונות הבסיסיים ביותר של הדמוקרטיה, ועל כן היא בטלה מיסודה", אמר.
"כל צעד כזה מרחיב את התמיכה הציבורית בשינוי שיטת בחירת השופטים, ובהרחקתם מהמערכת של שופטים אשר מנצלים את תפקידם כדי לרמוס את הדמוקרטיה. לא אפסיק להיאבק עד שהשינויים ההכרחיים במערכת המשפט יבוצעו במלואם. זה מאבק קשה וארוך שנים, אבל הדמוקרטיה ורצון העם הם שינצחו בו".
ח"כ אסף זמיר מכחול לבן, לשעבר שר התיירות, הביע דווקא תמיכה בהחלטת בג"ץ. "גם הערב, כמו תמיד, מזל שיש לנו את בג"ץ ואת בית המשפט העליון".
5 צפייה בגלריה
אסף זמיר
אסף זמיר
אסף זמיר. תומך בהחלטה נגד הממשלה שמפלגתו חברה בה
(צילום: אבי מועלם)
יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, אמר כי "ממשלת נתניהו-גנץ קמה על הסכם מושחת שכולו גניבת בחירות ושיבוש רצון הבוחר. ההחלטה על הרכב מורחב של תשעה שופטים מלמדת כי גם בית המשפט מבין כי מדובר בשינוי המבנה החוקתי בישראל כדי להכשיר דיל פוליטי עקום".
לדבריו, "ההסכם המושחת בין הליכוד לכחול לבן פסול מוסרית, דמוקרטית וחוקית. הסכם החילופים הוא גניבת בחירות ושינוי חוקי המשחק לאחריהן. זאת התוצאה להסכמה של כחול לבן לאפשר לראש ממשלה לכהן תחת כתבי אישום. על בג"ץ להגן על הדמוקרטיה ולפסול את ההסכם הקואליציוני והחוקים שנגזרו ממנו".
השר דודי אמסלם (הליכוד) הגיב גם הוא בחריפות להחלטה. "בבחירות הקרובות לא צריך מפלגות, לא מזכירי קלפי, לא משקיפים ולא מצלמות, בעצם אין ממש צורך במצביעים", כתב בטוויטר, כשהוא מצרף תמונת קלפי שבה כתובה המילה בג"ץ. "בישראל קיימת מפלגת על אחת, שקובעת בשבילכם מה מותר ואת מי לבחור".
ח"כ מיקי זוהר, גם הוא מליכוד, אמר כי "זה לא התפקיד של בג"צ להתערב בהסכמים קואליציוניים".
ממשמר הדמוקרטיה הישראלית, גם היא אחת העותרות, נמסר: "החלטת בג"ץ משקפת את עמדת השופטים כי החקיקה המשונה, שנתפרה במיוחד לנסיבות הפוליטיות הספציפיות המשרתות את בנימין נתניהו ובני גנץ – היא מוטלת בספק בשל פגיעתה בעקרונות חוקתיים. ביטול סעיפים מחוק יסוד הממשלה יהווה תקדים ראוי, ומסר מהרשות המחוקקת לכנסת – אסור לפגוע ביסודות השיטה הדמוקרטית, לא בחוקים רגילים ולא בחוקי יסוד".
5 צפייה בגלריה
סמוטריץ'. לא לציית להתערבות של בג"ץ
סמוטריץ'. לא לציית להתערבות של בג"ץ
סמוטריץ'. לא לציית להתערבות של בג"ץ
(צילום: אבי מועלם)
מהתנועה לאיכות השלטון נמסר: "אסור ששינוי שיטת המשטר במדינת ישראל יעשה באופן שישרת נאשם עם שלושה כתבי אישום, המנסה להימלט מאימת הדין. על בית המשפט העליון חובה להגן המבנה הדמוקרטי של מדינת ישראל ולא להתיר פגיעה אנושה בבסיס השיטה הנוהגת במדינת ישראל".
ח"כ בצלאל סמוטריץ' קרא מצד אחד שלא לציית להתערבות מטעם בג"ץ, ומנגד הטיל את האחריות ל"האכלת המפלצת המשפטית" על ראש הממשלה בנימין נתניהו. "‏שופטי בג"ץ דוהרים ביהירות, בחוסר אחריות, ובשכרון כוח אל משבר חוקתי שכמוהו לא ידעה מדינת ישראל", כתב בטוויטר. "התערבות חסרת סמכות בחוקי יסוד תערער את יסודות המשטר הדמוקרטי וריבונות העם, תהיה משהו שאסור יהיה לציית לו, תחייב את הכנסת למענה הולם, ועלולה לפורר את החברה הישראלית".
הוא הוסיף: "‏האחריות לכך מוטלת בראש ובראשונה על השופטים, אבל במידה רבה גם על ‎נתניהו שבמשך שנות שלטונו הארוכות האכיל את המפלצת המשפטית, גידל אותה לממדים הנוכחיים שלה ושמר עליה מכל משמר. ההודעות הנזעמות של חברי הליכוד הערב הן מופע צביעות וחוסר מודעות עצמית מדהים".