נתניהו: "מנהלים מו"מ לחיסונים נוספים ממודרנה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (שלישי) כי ישראל מנהלת משא ומתן לקבלת חיסונים נוספים מחברת מודרנה. חברת התרופות האמריקנית הודיעה אתמול על ניסוי מוצלח בשלב השלישי של פיתוח החיסון, עם שיעורי הצלחה של 94.5% - גבוה מהחיסון של חברת פייזר, שגם איתה לישראל יש הסכמים.
4 צפייה בגלריה
נתניהו: "אנחנו חתמנו עם חברת מודרנה על הסכם לאספקה בהיקף מסוים, ומנהלים איתם מו"מ על היקף נוסף"
נתניהו: "אנחנו חתמנו עם חברת מודרנה על הסכם לאספקה בהיקף מסוים, ומנהלים איתם מו"מ על היקף נוסף"
"המנכ"ל היה מאוד ידידותי". נתניהו
4 צפייה בגלריה
 דורש טמפרטורת קירור נמוכה משל פייזר. חברת מודרנה והחיסון
 דורש טמפרטורת קירור נמוכה משל פייזר. חברת מודרנה והחיסון
דורש טמפרטורת קירור נמוכה משל פייזר. חברת מודרנה והחיסון
לדברי נתניהו, "אתמול שוחחתי עם מנכ"ל חברת מודרנה, סטפן באנסל. חתמנו איתם על הסכם לאספקת חיסונים בהיקף מסוים, ואנחנו מנהלים איתם משא ומתן על היקף נוסף. אני מקווה שבעקבות השיחה נוכל להשלים את המשא ומתן הזה במהרה. אני חייב להגיד לכם שהמנכ"ל היה מאוד ידידותי. המדיניות שלי היא להביא כמה שיותר חיסונים, מכמה שיותר מקורות, לכמה שיותר אזרחים, בכמה שפחות זמן".
בשלב זה, ההסכם של ישראל עם מודרנה עומד על רכישת חיסונים בסכום של 66 מיליון דולרים (כ-230 מיליון שקלים), שיאפשר רכישה של כמיליון וחצי מנות חיסון. החיסון של מודרנה צפוי להגיע ראשון לישראל, ואחריו, אם הכל ילך כשורה, צפוי להגיע החיסון של פייזר - מהם רכשה ישראל כ-8 מיליון זריקות שיספיקו ל-4 מיליון אזרחים. עדיין אין תאריך מדויק להגעת החיסון של מודרנה לארץ, אולם סביר שהמשלוח הראשון ינחת כאן בחודשי מרץ-אפריל, אם לא יהיו הפתעות בדרך.
ד"ר זקס מחברת מודרנה באולפן ynet, הבוקר

המחקר בשלב 3 של מודרנה, שכאמור הגיע ל-94.5% אחוזי הצלחה, כלל 30 אלף מתנדבים. מחציתם קיבלו שתי מנות של חיסון בהפרש של 3 שבועות, והמחצית הנותרת קיבלה פלצבו. איש מהנחקרים או מאנשי החברה לא ידעו מי קיבל ואיזה חיסון.
בקרב משתתפי המחקר נצפו 95 מקרי הדבקה בקורונה, רק חמישה מהם היו בקבוצה המחוסנת, ו-90 בקבוצה שקיבלה את הפלצבו, מתוכם 11 מקרי תחלואה קשה. התוצאות מצביעות על כך שהחיסון גורם לתגובה החיסונית המגנה על האנשים מפני נגיף הקורונה.
מנכ"ל מודרנה אמר אתמול כי "ניתוח ביניים ממחקר שלב 3 שלנו נתן לנו את האימות הקליני הראשון, שלפיו החיסון שלנו יכול למנוע את מחלת הקורונה וגם למנוע מחלה קשה".
בניגוד לחיסון של חברת פייזר, שדורש טמפרטורת קירור נמוכה במיוחד של 70 מעלות, החיסון של מודרנה דורש טמפרטורות קירור של "רק" מינוס 15 מעלות. החיסון של מודרנה ניתן בשתי מנות בהפרש של שלושה שבועות זו מזו, לעומת החיסון של פייזר, שדורש מרווח של 28 ימים בין מנה למנה.
החיסונים של מודרנה ופייזר נחשבים לפורצי דרך, והם מהראשונים שמשתמשים במולקולה גנטית בשם mRNA. בניגוד לחיסונים המסורתיים שמבוססים על מערכות ביולוגיות, כמו חיסונים שדורשים גידול על ביצים או על חיידקים, החיסונים של פייזר ומודרנה מיוצרים כולם באופן סינתטי, מה שמוביל לייצור מהיר ביותר שלהם שמאפשר לנפק מאות מיליוני חיסונים תוך זמן קצר, ללא תלות במערכות ביולוגיות שעלולות לקרוס במהלך הייצור.