בבית העלמין שבו נטמן לפני כחודש קצין המודיעין שהואשם בעבירות ביטחוניות ומת בכלא הצבאי בנסיבות שטרם התבררו, נערך היום (שישי) טקס האזכרה שבו התקיים גם גילוי המצבה. אביו נשא דברים: "לפני כחודש איבדנו אותך, בן הזקונים שלנו. בהתחלה הדחקנו, אחר כך התהפך לנו העולם ומאז אנחנו מנסים להרכיב את הפאזל של מה שקרה לך - הילד שמצא את עצמו נדרס ללא רחמים על-ידי המערכת הצבאית".
3 צפייה בגלריה
קברו של הקצין
קברו של הקצין
קברו של הקצין
(צילום: גיל נחושתן)
האב הוסיף: "האמת, התלבטתי מה אפשר לומר ליד המצבה של בני, אז החלטתי לשתף אתכם בתחושות שלנו; של כאב, כעס והחמצה. כאב של המשפחה שהבינה איזה הפסד זה, כעס על עצמנו שאפשרנו להליך משפטי להימשך מבלי לשבור כלים ועל מידע שהולך ומצטבר לפיו קיבלת בכלא תרופות שונות - לעתים מסוכנות. התרופות היחידות שהוא קיבל לפני הכלא היו תרופות להפרעת קשב - ADHD - והפרעות שינה".
3 צפייה בגלריה
אזכרה במלאת 30 יום למותו של קצין המודיעין שנמצא מת בכלא הצבאי
אזכרה במלאת 30 יום למותו של קצין המודיעין שנמצא מת בכלא הצבאי
האזכרה במלאת 30 יום למות הקצין
(צילום: אלעד גרשגורן)
האב המשיך: "אנו חשים כעס על כך שלא ידענו לפני מותך שעברת שני אירועי בריאות בכלא הצבאי והמשכנו לישון בשקט; כעס על צבא שקיבל לידיו חייל בריא שהתמסר ליחידה - משעות השחר עד מאוחר בלילה - הרבה פעמים עם תוצאות מדהימות, וכשמסיבה לא מובנת ביצע מעשים לא מוסברים, הוחלט שרק מאסר ארוך יפתור לצבא בעיה כלשהי, או שישבור אותך, או גם וגם.
3 צפייה בגלריה
קברו של קצין המודיעין שמת בתאו בכלא
קברו של קצין המודיעין שמת בתאו בכלא
פרחים על מצבת הקצין
(צילום: עידו ארז)
"אנו חשים אכזבה על הניתוק ועל המשך ההתנערות ממנו כאיש צבא גם לאחר מותו – ולראיה אנחנו כאן ולא בבית עלמין צבאי. מבחינתנו, הילד שלנו נרצח, גם אם לא באופן ישיר, וכעת מדי פעם רוצחים גם את שמו הטוב בכל מיני הדלפות מגמתיות כשדבר לא הוכח במשפט. מעולם לא נתקלנו בכך שהוא מנסה להזיק למישהו או למשהו. הוא כבר לא כאן על מנת לתת הסברים אמינים, ואולי מפתיעים, למה שעשה ולעקבות שהשאיר ברשלנות לגמרי לא אופיינית".
"היה שלום", נפרד האב, "האור שלך כבר כבה. אתה לא תדע עוד צער, אך גם לא שמחה. עצוב לנו מאוד".
לפני כשבוע עלתה מנתיחת גופתו של הקצין ההערכה שתרופות שנטל עשויות היו להביא למותו. בדמו של הקצין נמצאו תרופות אנטי-פסיכוטיות ותרופות נוגדות דיכאון, אך השאלה שנותרה פתוחה היא הכמות שנמצאה. תוצאות הנתיחה הגיעו יותר משלושה שבועות אחרי שהוא נמצא מת בתאו, וכעשרה ימים אחרי שהפרשה נחשפה ב-ynet.
במהלך הנתיחה נבדקה גם אפשרות לחבלות או לפציעות על גופו של הקצין, ומשלא נמצאו - עברה הבדיקה לתהליך טוקסיקולוגיה של בדיקת רעלים ותרופות בדמו של החייל. מדובר על תהליך ממושך ובמהלכו נבדקים מספר רב של חומרים בדם. תוצאות הנתיחה הועברו לפרקליטות הצבאית, ונבדקות אפשרויות לחומרים נוספים שעשויים היו להביא למותו של הקצין.
באותו יום מסר צה"ל כי אין מניעה ביטחונית לפרסם את שמו ותמונתו של קצין המודיעין, ואיסור פרסום הפרטים הוא לבקשת המשפחה. במשפחה הגיבו בזעם וטענו כי "ההודעה מנוגדת לסיכומים עם הפרקליטות". עיקר הטיעון של המשפחה לא לפרסם את השם והתמונה הוא הומניטרי. "דובר צה"ל שכח שאנחנו לא בשנות ה-80 וכמו שאי אפשר להעלים אף אדם כך אי אפשר לתדרך עיתונאים ולפרסם הודעות בלתי אחראיות", אמרו. "הסיכונים הביטחוניים שבפרסום עדיין לא נבחנו על-ידי אגף המבצעים".


בריאיון באולפן ynet אמר עו"ד בני קוזניץ, פרקליט המשפחה, כי "יש ניסיון לשפוט את הקצין לאחר מותו ולגזור את דינו. מבחינתו זה דבר שלא ראוי ולא הוגן. לצערנו, הקצין כבר לא בין החיים ולכן ההכתמה שלו פוגעת גם באופן קשה בבני המשפחה. אפילו יש תחושה של חילול כבוד המת".


גורמים צבאיים אמרו כי קצין המודיעין, שתמונתו ושמו נחשפו והופצו באתרים שונים ברשת, היה עצור בבסיסי כליאה צבאיים. הם הדגישו שוב כי "אין מדובר באסיר X", וציינו כי נכלא בשמו, עמד בקשר עם סגל הכליאה והיה בסביבת כלואים אחרים. הקצין שהה בתא עם כלואים נוספים ולא בתנאי בידוד.
לפי אותם גורמים צבאיים, במהלך שהותו בכלא זכה הקצין לזכויות כנדרש. ככל כלוא, הוא קיבל באופן שוטף טיפול רפואי וליווי של גורמי בריאות הנפש. בני משפחתו ביקרו אותו בבסיס הכליאה והיו עמו בקשר שוטף. בנוסף, הקצין עמד בקשר עם שתיים מידידותיו, וגורמים מאגף המודיעין ביקרו אותו כמה פעמים.
החקירה העלתה כי הקצין היה מודע לפוטנציאל הנזק לביטחון המדינה כתוצאה ממעשיו, ואף ניסה להסתיר אותם. הגורמים הצבאיים אמרו כי מטבע הדברים נסיבות ביצוע העבירות אינן מותרות לפרסום מטעמים ביטחוניים. בצה"ל אמרו כי מותו של הקצין נבחן בחקירה ייעודית של היחידה לחקירות פנים (היחק"פ) באגף כוח אדם. היחק"פ היא המקבילה הצבאית למח"ש. היא פועלת באופן עצמאי ובראשה עומד משרת מילואים בכיר.
בנוסף ציינו כי באגף כוח אדם מונה צוות מומחים, בראשותו של תא"ל (מיל') מיקי לוריא, שיבחן "בראייה מערכתית ורחבה את מערך הכליאה בצה"ל, בדגש על כליאה של כלואים בעלי מאפיינים ייחודיים".