1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
ארכיון. בנימין נתניהו בבית המשפט
(צילום: אורן בן חקון)
היום (ה') יפרשו מבית המשפט העליון שני שופטים: חנן מלצר ומני מזוז. ההליכים לבחירת מחליפיהם יחלו מיד עם כינונה של קואליציה חדשה, שתבחר בבחירות חשאיות את נציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים. בהמשך תבחר הממשלה את נציגה השני בוועדה לצד שר המשפטים, שיהיה יושב הראש שלה.
ממשלה חדשה תצטרך לבחור גם פרקליט מדינה חדש במקום שי ניצן. מאז שפרש לפני יותר משנה מונו לו רק ממלאי מקום. אותה ממשלה תקים גם ועדת איתור כדי שתמליץ את מי לבחור במקום היועמ"ש אביחי מנדלבליט, המסיים את כהונתו בפברואר. במשרד המשפטים חסרים משנה ליועמ"ש לענייני ייעוץ, מנכ"ל קבוע ותפקידים בכירים רבים בפרקליטות, וכן שופטים מכל הערכאות הנבחרים באמצעות הוועדה לבחירת שופטים המושבתת מאז שעזב שר המשפטים הקודם אבי ניסנקורן את תפקידו.
כל העניינים האלה מדירים שינה מעיניו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. הם עמדו ביסוד הימנעותו העיקשת מבחירת שר משפטים. לצד רצונו לשלוח באמצעות הצעד הזה מסר פומבי של ביטול, זלזול ובעיקר הקטנה כלפי המערכת המשפטית, חשוב גם לזכור שנתניהו הוא בראש ובראשונה ראש ממשלה ונאשם מודאג.
המוצא העיקרי של נתניהו נכון להיום הוא שליטה על בחירת פרקליט המדינה. פרקליט שיהיה "בראש שלו", כפי שציפה שמנדלבליט יהיה, יכול לסייע לו בהשגת הסדר טיעון מקל
החקיקות שביקש לקדם כדי למנוע את המשך משפטו לא מצליחות לרכז, מזה שנתיים, כל רוב פרלמנטרי. כך גם היוזמה למנותו כנשיא המדינה החסין מפני העמדה לדין. היועמ"ש עומד, לבד וכחומה בצורה, מול כל תרגיל וניסיון לעכב או לבטל את המשפט המתנהל.
המוצא העיקרי של נתניהו נכון להיום הוא שליטה על בחירת פרקליט המדינה. פרקליט שיהיה "בראש שלו", כפי שציפה שמנדלבליט יהיה, יכול לסייע לו בהשגת הסדר טיעון מקל ובהגנה על עתירות שיוגשו אם יהיה הסדר כזה. פרקליט מדינה נוח יכול לסייע לו בהגנה נגד הליכים בבג"ץ הקשורים לתיקיו ולהמשך שלטונו.
שינוי בהליך בחירת הפרקליט והחזרתו לידי הממשלה, כפי שהיה בעבר, הוא עניין קריטי עבור נתניהו. לכן בחירת שר משפטים שמשתף איתו פעולה ומחויב למטרות שלו חשובה לו מאוד. אסור לשכוח ששר משפטים הוא גם האושיה המשפטית החותמת בצוותא עם נשיא המדינה על חנינות והקלות בעונש. ואולי גם לזה יזדקק נתניהו.
טובה צימוקיטובה צימוקיצילום: עמית שאבי
ההערכה כרגע היא שנתניהו חותר לבחירות חמישיות אם לא יצליח להקים ממשלה. לשרי ממשלת המעבר יש סמכויות מלאות, אם כי הנוהג הוא שהיא אינה מקבלת החלטות מהותיות. אם תהיה ממשלה כזאת, נתניהו רוצה עדיין אחיזה במשרד המשפטים, כשמשפטו ממשיך להתנהל.
אחרי ההתנקשות שביצע בשלטון החוק, ועם ההסכמה לבסוף למינויו של בני גנץ לשר המשפטים, החזיר נתניהו את הסוסים לאורווה – בינתיים. עד לפעם הבאה.
  • טובה צימוקי היא הכתבת המשפטית של ynet ו"ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com