1 צפייה בגלריה
מרים לוינגר
מרים לוינגר
הרבנית מרים לוינגר
הרבנית מרים לוינגר נפטרה לפנות בוקר (שלישי) בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. לוינגר, בת 83 במותה, הייתה אלמנתו של הרב משה לוינגר - ממקימי גוש אמונים ומי שנחשב לאבי היישוב היהודי בחברון, שנפטר לפני כחמש שנים. היא תובא למנוחות בשעה 11:00 בבית העלמין העתיק בחברון.
לצד בעלה הייתה הרבנית לוינגר חלק מקבוצת מתנחלי חברון שהתכנסה בערב חג הפסח תשכ"ח (1968) במלון "פארק" בעיר, ערכה בו את ליל הסדר ונשארה להתגורר בו. כעבור 11 שנים היא עמדה בראש קבוצת הנשים שנכנסה לבית הדסה, כשנה לפני שממשלת ישראל אישרה את ההתיישבות היהודית בחברון.
הרבנית לוינגר חשה ברע בערב יום כיפור. "פינינו אותה לבית החולים הדסה עין כרם ולפנות בוקר היא הלכה לעולמה", סיפר בנה מלאכי לוינגר, שהיה ראש מועצת קריית ארבע. "אמא הייתה מגדלור של אמונה שלימדה דור שלם מהו ביטול עצמי ומהי אהבת הארץ. היא הייתה סמל ומופת של מסירות נפש וחלוציות, ובמו ידיה הביאה לגאולת עיר האבות. אין ספק שמעשיה החלוציים ייכתבו לנצח בספר תולדות ארץ ישראל והעם היהודי".
בהודעה הרשמית של היישוב היהודי בחברון נכתב: "אנו מבכים את לכתה של הרבנית מרים לוינגר שנפטרה במוצאי יום הכיפורים תשפ"א. היא הייתה סמל ומופת של מסירות נפש וחלוציות. מנהיגותה ועוצמתה של הרבנית לוינגר הובילו את ההתיישבות בלב חברון, ואת השיבה ההיסטורית של העם היהודי לעיר מולדתו הראשונה. מעשיה החלוציים ייכתבו לנצח בספר תולדות ארץ ישראל והעם היהודי. תנחומינו למשפחתה הענפה, בבניין הארץ ובהמשך מפעלה תנוחמו".
מתנועת הריבונות נמסר: "אנו מבכים את לכתה של הרבנית מרים לוינגר, ליבה הפועם של ההתיישבות מראשיתה, לוחמת אמיצה ללא חת למען ארץ ישראל, עם ישראל ותורת ישראל. הרבנית מרים הייתה לנו למגדל אור של אמת ברורה ונכוחה. גם אם לא תמיד היו דבריה פופולריים, לא נרתעה לומר אותם מתוך נחישות ונחרצות של אהבת הארץ והעם".
הנשיא, ראובן ריבלין, ספד לרבנית ואמר כי היא "חיה חיי שליחות. יחד עם הרב התמסרה לאתגר החזרת העם היהודי לחברון, לא כאורחים לרגע וכמבקרים, אלא כבנים השבים הביתה". הנשיא ביקש לנחם את משפחתה ואמר כי הוא "כואב את לכתה של האם הראשונה של שבי חברון, הרבנית מרים לוינגר ע"ה. משפחת לוינגר יקיריי, מי יתן ובבניין חברון וירושלים תנוחמו".