1 צפייה בגלריה
הפגנה נגד אלימות כלפי נשים בכיכר הבימה בתל אביב
הפגנה נגד אלימות כלפי נשים בכיכר הבימה בתל אביב
הפגנה נגד אלימות כלפי נשים בכיכר הבימה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
רצף המחדלים סביב אוזלת היד של המדינה בטיפול באלימות במשפחה נמשך. לאחר פרסום "ידיעות אחרונות" על הסחבת התקציבית סביב התוכנית הלאומית למניעת אלימות במשפחה בשלוש השנים האחרונות, התכנסה אתמול הוועדה לביקורת המדינה בראשותו של ח"כ עפר שלח לדון בנושא. במהלך הוועדה התגלה לנוכחים כי הפעם האחרונה בה פירסם מבקר המדינה דו"ח רחב ומקיף בנושא טיפול המדינה באלימות במשפחה הייתה לפני 18 שנים.
מאז פרסום הדו"ח רווי הביקורת על אופן הטיפול באלימות במשפחה אי-שם ב-2002 לא נעשתה שום ביקורת כדי לוודא שהמלצותיו יושמו.
בהקשר זה שלח אתמול ח"כ שלח מכתב למבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מתניהו אנגלמן בבקשה לעריכת בדיקה דחופה בנושא הטיפול הממשלתי באלימות במשפחה. במסגרת המכתב ציין שלח כי "דו"ח הביקורת האחרון של משרד מבקר המדינה שעסק בנושא בראיית מדינה וממשלה היה פרק בדו"ח משנת 2002. מאז, 18 שנים, היו רק מספר קטן של דו"חות בנושא, וגם הם נכתבו בזווית חלקית מאוד של הרשויות המקומיות".

כבר בשנת 2002 התריע מבקר המדינה שהוא מזהה כי אלימות כלפי נשים הופכת לבעיה חברתית קשה. הוא ציין כי "בעיה זו דורשת פתרון שיטתי ויעיל", וכי "החובה לתת מענה לתופעה זו מוטלת על משרדי הממשלה". אך למרות כל אלו מאז ועד היום הנושא הוזנח על ידי משרדו שלא חזר לבחון את אופן הטיפול הממשלתי בנושא.
הדו"ח העלה ליקויים חמורים על אופן הטיפול במקרי אלימות במשפחה, ביניהם היעדר שיטתיות באיסוף מידע והיעדר הסדרים מוסכמים בנוגע להעברת מידע בין משרדי הממשלה המטפלים בהיבטים שונים של בעיות האלימות בין בני זוג, היעדר פיקוח מוסדר על אופן תפקודם של המרכזים והמקלטים המיועדים לנפגעי אלימות במשפחה ובפריסתם של המרכזים בכל רחבי הארץ.
בנוסף, הועלה בדו"ח כי אין הנחיות מלאות על הליך שיטתי ומקיף בדבר הטיפול של לשכות הרווחה באלימות במשפחה וכי במקרים של רצח נשים בידי בן זוג לא מקיים משרד העבודה והרווחה ועדה לבחינת טיב המעורבות הטיפולית של לשכות הרווחה טרם הרצח, לשם הפקת לקחים.


המלצות הדו"ח היו, בין היתר, להפעיל עובדים סוציאליים בתחנות משטרה לשיחה טיפולית חד-פעמית עבור נפגעי אלימות במשפחה, לפתח לחצני מצוקה שיאפשרו לאישה שנפרדה מבן זוג אלים להזעיק עזרה, ולהפסיק את השימוש בשאלון להערכת מסוכנות כיוון שהוא נמצא לא אמין.
כאמור, מעולם לא בוצעה ביקורת כדי לוודא יישום ותיקון של הליקויים וההמלצות הנ"ל.
ח"כ שלח אמר: "הנתונים מראים שבתנאים של סגר, אי-ודאות, לחצים וחרדות כלכליות וקיומיות, האלימות בתוך המשפחה עולה באופן מדאיג והמספרים מדברים בעד עצמם. המציאות הבעייתית הזו היא תוצאה של אי-מימוש תוכניות שנועדו לטפל במצב. המשבר הכלכלי הולך ומחריף, חוסר הוודאות רק מתעצם אל מול סגרים חוזרים ונשנים. אם היו השבוע שני נרצחים מטרור - האדמה הייתה רועדת. זה צריך להיות מהנושאים הכי דחופים בתקופה הזו. הפער בין החשיבות והדחיפות של הנושא לבין הטיפול בו בפועל הולך וגדל. מבקר המדינה חייב לבדוק איך החלטות ממשלה לטיפול באלימות במשפחה לא תוקצבו ובכלל לא מתקיימות, דווקא בתקופת הקורונה".
ממשרד מבקר המדינה נמסר בתגובה: "המבקר אנגלמן מסכים לחלוטין עם חשיבות הנושא, ולכן בהתאם למדיניות שלו להעמיק את הביקורות בתחומים החברתיים, כבר ביולי החל צוות במשרד המבקר לעבוד על מטלת רוחב בנושא ההתמודדות עם התופעה של אלימות בין בני זוג. זהו אחד הנושאים המופיעים בתוכנית העבודה לשנה הקרובה והדוח צפוי להתפרסם במהלך שנת 2021. כמו כן פורסם לפני כחודשיים דו"ח בנושא 'מניעת אלימות בין בני זוג וטיפול בנפגעיה בעיריית רמלה'. הדו"ח שפורסם עסק גם בהיבטים כלל ארציים וכלל ממצאים והמלצות למשרדים הרלוונטיים גם בראייה ארצית".