גישה ישירה למקבלי ההחלטות, גאוני פרויקט תלפיות בתפקידי מפתח, וחשיבה מחוץ לקופסה. כך ענף חקר הביצועים של חיל האוויר הפך טילים ופצצות למשמידי מנהרות ויעדים רגישים באופן חשאי. בסרטון בפתח הכתבה: צפו בהדגמה של חלק מפיתוחי הענף.
במשרדה הקטן של סא"ל עדי במגדל הכנרית שבקריה בתל אביב ניצב בגאווה רמז קטן לעשייה מבצעית מסווגת, שנמצא גם בידיו של אויב עלום ורחוק, אך ספק אם יפוענח על ידו. גוש כדורי, שחור-אפור, קשיח ומפוספס, שבמבט ראשון נראה כחלק מאסטרואיד שנחת מהחלל. כשאוחזים בו ומנסים להרימו מתגלה אחד מסודותיו – משקלו הכבד, לפחות 15 ק"ג, בנפח שלא עולה על שני כדורי טניס.
מפקדת היחידה, הקצינה הראשונה בתפקיד, נמנעת מלהגיד מאיזה יסוד או חומר עשוי כדור הרעם שמונח למזכרת על המדף. בקמצנות המחויכת שלה היא מוכנה לספר שמדובר בחלק מחימוש מיוחד שפותח בענף למשימה ייחודית שיצאה לפועל – והצליחה.
7 צפייה בגלריה
ראש ענף חקר ביצועים בחיל האוויר
ראש ענף חקר ביצועים בחיל האוויר
סא"ל עדי. הקצינה הראשונה בתפקיד
(צילום: דובר צה"ל)
התפקיד של ענף חקר הביצועים הוא להתאים את יכולות חיל האוויר למשימותיו העדכניות, שנעשות קשות ורחוקות יותר משבוע לשבוע. סא"ל עדי התגייסה לעתודה הצבאית לפני 17 שנים, למדה פיזיקה, ובשל המומחיות הנדרשת העבירה בענף את כל שירותה הצבאי.
30 קצינים משרתים תחת סא"ל עדי, רובם גאונים בתחומים, כמו מתמטיקאים, וחלקם בוגרי מסלול תלפיות היוקרתי. הקצינים נדרשים לחשוב מחוץ לקופסה, להיות נועזים בגיבוש רעיונות לפתרון בעיות מבצעיות, ולא לוותר גם כשהאתגר בכלל לא נראה לעין ומסתתר עמוק מתחת לאדמה.

"הצלחנו לפרוץ גבולות"

מי שעבר ליד כרם שלום בשעת אחר-צהריים חמה בתחילת מבצע "צוק איתן", לא יכול היה שלא להבחין בשדרת העצים שמלווה את השדה הפתוח ממזרח לכביש 232. אותם עצים שבקרבתם נחטף גלעד שליט ב-2006.
ברגע אחד של שקט נראתה מכיוון שדרת העצים שדרה חדשה של עמודי עשן ואבק ענקיים שזינקו מהקרקע החולית באפקט דומינו, אחד אחרי השני, מלווים ברעשי הדף. זו הייתה אחת התקיפות הראשונות שביצע חיל האוויר נגד מנהרות חמאס.
ההצלחה הייתה חלקית, ואת מחיר התקיפות הבאות "שילמו" חיילי החי"ר וההנדסה. במשך 50 ימים סיזיפיים הם חיפשו בין ההריסות אחר פירי הכניסה והיציאה, לוודא שתוואי המנהרות אכן נהרסו. הענף של סא"ל עדי פיתח לכך את הפתרון. "לכל טיל או פצצה יש מעטפת ביצועים מוכרת ומוגדרת. עם כלים מדעיים ושבירת קיבעונות הצלחנו לפרוץ גבולות לאחת מהפצצות שאנחנו משתמשים בהן כבר שנים".
7 צפייה בגלריה
פעולות לאיתור מנהרות והשמדתן במהלך צוק איתן
פעולות לאיתור מנהרות והשמדתן במהלך צוק איתן
פעולות לאיתור מנהרות והשמדתן במהלך צוק איתן
(צילום: דובר צה"ל)
7 צפייה בגלריה
השמדת פיר מנהרה במהלך צוק איתן
השמדת פיר מנהרה במהלך צוק איתן
השמדת פיר מנהרה במהלך צוק איתן
(צילום: דובר צה"ל)
"אחרי צוק איתן יצאנו למחקר גדול בנושא, על בסיס תקיפות המנהרות, ובאמצעות ניתוח הקרקע, בדיקות שטח, ניסויי עומק שונים תוך מיצוי הקיים וסיוע במודיעין עד שהגענו לפגיעה מדויקת, ללא נזקים אגביים והשמדה יעילה של מנהרות באמצעות ירי מהאוויר", הסבירה.
מבחינת ענף חקר ביצועים לא מדובר רק בשיוף הפצצות הקיימות והתאמתן לחדור את הקרקע העזתית, להגיע לעומק רב, ולפוצץ את המנהרה מבלי לשלוח חייל אחד. מדובר במתודה שלמה שמתחילה בכמות החימושים הנדרשת, נמשכת זווית המעוף של הפצצות ובצורת הנגיעה בקרקע, ועד למילוי המשימה.
אחד השימוש המבצעיים היעילים ביותר של הפצצות הללו נגד מנהרות רשם הצלחה יתרה, כשפעילי חמאס וג'יהאד איסלאמי נהרגו בזמן שחפרו מנהרת טרור ליד כיסופים באוקטובר 2017. "נקטע באיבו", זה היה שם המבצע שנחבר בחיל האוויר למבצע המוצלח. (התיעוד המלא של הפיצוץ מופיע בתחילת הכתבה).
7 צפייה בגלריה
מבצע "נקטע באיבו": הפצצות החכמות שחיסלו מנהרה עם מחבלים בתוכה
מבצע "נקטע באיבו": הפצצות החכמות שחיסלו מנהרה עם מחבלים בתוכה
תקיפת מנהרות חמאס ב-2017 במבצע "נקטע באיבו"
(צילום: דובר צה"ל)

לפוצץ רק שתי מזוודות מתוך אלף

אבל בכך לא מסתיים המדע הבדיוני שהפך למציאות אפשרית ביחידה של סא"ל עדי. במיזמי פיתוח משותפים עם יחידת בית התוכנה של חיל האוויר, "אופק", נשברו שיאי הדיוק של השמדה באזמל מנתחים – ומרחוק.
"תחשוב שאתה טס במטוס מסחרי רגיל לנמל תעופה בינלאומי בעיר כלשהי בעולם, נוחת, מחתים דרכון עם יתר 150 הנוסעים שהיו איתך וממתין למזוודה מול המסוע המוכר. אלא ששתי מזוודות של נוסעים שישבו לידך מועברים מהמסוע לעמדת אחסון שצמודה לטרמינל שבו אתה עומד. ואז אתה שומע פיצוץ עמום", הדגים קצין בכיר בחיל האוויר חלק מהפיתוחים חדשניים.
7 צפייה בגלריה
תקיפה תקיפת שדה תעופה סוריה
תקיפה תקיפת שדה תעופה סוריה
תקיפה בשדה תעופה בסוריה, ארכיון
"שתי המזוודות הושמדו באמצעות טיל שהגיע מרחוק, ידע לתמרן בין הטרמינלים, 'לטייל' בין המחסנים של השדה ולמצוא את שתי המזוודות מתוך אלף המזוודות שמסתובבות באותם רגעים בנמל התעופה השוקק. כל זה בלי פצועים, בלי הרוגים ובלי נזק סביבתי", תיאר הקצין.
"זו עבודה של מנתחים המשלבת חכמה אנושית, מודיעין משובח, טכנולוגיה מתקדמת ואלגוריתמיקה מתקדמת", ציינה סא"ל עדי. "מביאים לפתחנו סוגיות כמו איך נכון, חכם, יעיל ומדויק להרוס בניין שלם, כמו שראינו בשנים האחרונות בתקיפות ברצועת עזה, כך שהבניין יקרוס על עצמו, לא יפגע במבנים צמודים ולא ישרוט את הפלסטינים שעומדים מולו ומצלמים".
7 צפייה בגלריה
בניין חמאס שצה"ל תקף
בניין חמאס שצה"ל תקף
בניין שקרס בעקבות תקיפת צה"ל. "עבודה של מנתחים"
היא הוסיפה: "בתקיפות ביעדים רחוקים זה יותר מורכב, ולכך ניתן להוסיף חוסמי ניווט שיש לאויב, מערכות נ"מ מתקדמות והגבלות מזג האוויר. לכן יש לנו מדור שלם, בראשות קצינה צעירה בדרגת רב-סרן, שכל עיסוקו הוא שימור העליונות האווירית מול כל הקשיים האלה – משיטות הלחימה, דרך טכניקות ההפעלה ועד לאמל"ח כמובן".
לסא"ל עדי יש גישה ישירה למפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, שמתייעץ איתה בסוגיות הרגישות ביותר. טעות קטנה שלה ושל אנשיה במשוואות המתמטיות שעוזרות לפצח מכשול בדרך לתקיפה הבאה בסוריה – והתוצאה עלולה להיות פיגוע נקמה של חיזבאללה בחיילי צה"ל, ומשם הדרך למלחמה קצרה.
7 צפייה בגלריה
זירת התרסקות מטוס F16 בצפון הארץ, 2018
זירת התרסקות מטוס F16 בצפון הארץ, 2018
זירת התרסקות מטוס F16 בצפון הארץ, 2018
(צילום: AFP)
"הפלת מטוס ה-F-16 לפני מספר שנים על ידי הנ"מ הסורי הפיל גם הרבה אסימונים בחיל, ומלמטה הגיעה הדחיפה שאחד הפתרונות לכך הם להשמיד את סוללות הנ"מ כמקור הירי. הביצוע היעיל לכך הונח לפתחנו", תיארה עדי.
גם שיטת החיסול של בכיר הג'יהאד האיסלאמי בהא אבו אל-עטא נולדה בענף. "לדרך הייחודית שבה סיכלנו לפני כשנה וחצי את בהא אבו אל-עטא באמצע שכונה צפופה, כשהוא במיטתו, קדם מחקר של שנים שהובילו לתשתית ידע וטכנולוגיה", סיפרה סא"ל עדי וסיכמה: "החיל הוכיח שהוא יודע לייצר פתרונות לכל משימה, בכל אזור ובכל מזג אוויר".