4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ונדב ארגמן
בנימין נתניהו ונדב ארגמן
בנימין נתניהו ונדב ארגמן
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הבוקר (יום ו') כי החליט להאריך את כהונתו של ראש השב"כ נדב ארגמן בארבעה חודשים נוספים - בהמשך לפרסום של יוסי יהושוע ב"ידיעות אחרונות" על מחלוקת בדבר מינוי מחליפו של ארגמן.
לאחר ששר הביטחון בני גנץ הודיע כי הוא מתנגד לכוונת ראש הממשלה להצניח לתפקיד ראש השב"כ את מקורבו של נתניהו, ראש המל"ל מאיר בן שבת, הגיבו בלשכת נתניהו: "אולטימטום פיקטיבי. גנץ יודע היטב שאין אפשרות למנות ראש שב"כ חדש בממשלת מעבר והדבר יכול להיעשות רק על-ידי הממשלה החדשה שתקום. על כן סיכם ראש הממשלה נתניהו לפני מספר ימים עם ראש השב"כ הנוכחי על הארכת כהונתו בכמה חודשים נוספים".
4 צפייה בגלריה
העצרת הממלכתית ליום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם
העצרת הממלכתית ליום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם
לא יאפשר לנתניהו למנות את מקורבו. גנץ
(צילום: ראובן קסטרו)
4 צפייה בגלריה
מאיר בן שבת
מאיר בן שבת
נתפס כשחקן פוליטי בתפקידו הנוכחי. מאיר בן שבת
(צילום: מארק ישראל סלם)
לשכת נתניהו הוסיפה כי "ראש המל"ל מאיר בן שבת הוא עובד ציבור יוצא מן הכלל, מסור, שעושה עבודת קודש למען ביטחון ישראל בממלכתיות ובמקצועיות. אנו דוחים בתוקף את הטענות נגדו, שמגיעות משיקולים אינטרסנטיים".
למרות הודעת נתניהו, בישראל עדיין מכהנת ממשלת מעבר - שסמכותה לאשר מינויים קבועים בעייתית, מכיוון שהללו מחייבים את הממשלה הקבועה שאמורה להיבחר. מסיבה זו היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מעכב כבר ארבעה חודשים את מינויו של סגן ראש המוסד ד' לתפקיד ראש המוסד במקום יוסי כהן, שמסיים את כהונתו בחודש יוני. למרות שמינויים קבועים לא נהוגים בתקופה של ממשלת מעבר, הדבר אפשרי בנסיבות מסוימות - ומאחר שד' הוא סגן ראש המוסד, יכול להיות שבסופו של דבר המהלך יתאפשר. גם בסוגיית ראש השב"כ הדבר אפשרי, אף שהבעיה תתעורר כעת מחדש.

הקרב על ראשות השב"כ

ארגמן היה אמור לסיים את תפקידו בעוד חודש בדיוק, אך רק כעת הודיע נתניהו על הארכת כהונתו. כתב "ידיעות אחרונות" יוסי יהושוע הסביר כי העיכוב בהודעה על הארכת כהונתו של ארגמן, או על מינוי מחליף, היא אחת משלל הבעיות שנוצרו כתוצאה מהמשבר הפוליטי המתמשך. חלק מהבעיות פוגעות באופן ממשי בביטחון המדינה בשנתיים האחרונות, אולם בעניין ראש השב"כ מדובר בסכנה של ממש: לתפקיד הזה יש להתכונן כמה חודשים מראש, שבמהלכם עוברים חפיפה מסודרת ומקצועית.
4 צפייה בגלריה
יובל דיסקין
יובל דיסקין
האחרון שכהונתו כראש השב"כ נמשכה שש שנים. יובל דיסקין
ארגמן היה אמור לסיים את תפקידו ב-8 במאי, לאחר חמש שנות כהונה, כפי שנקבע בחוק. את הכהונה נתניהו יכול להאריך בשנה. יובל דיסקין היה ראש השב"כ האחרון שזכה להארכה שכזו, אולם עד להודעת נתניהו היום ארגמן כלל לא קיבל הודעה אם הוא ממשיך או לא. גם שלושת המתמודדים על התפקיד לא קיבלו הודעה מי מהם ייכנס לנעליו, אם בכלל.
המועמדים לרשת את ארגמן הם ר' – סגן ראש השב"כ הנוכחי, ר' – הסגן הקודם, שנמצא בתפקיד אחר במערכת הביטחון, ומאיר בן שבת. נתניהו מעוניין לראות בתפקיד את בן שבת, הנחשב לאחד האנשים הקרובים אליו, מה שיבטיח לו שליטה מוחלטת בארגון. אולם שר הביטחון בני גנץ מתנגד נחרצות ומבהיר שלא ייתן לנתניהו למנות את מקורבו.
בתפקידו הנוכחי הפך בן שבת לשחקן פוליטי. הוא נתפס כאיש של נתניהו. אם ימונה למחליפו של ארגמן הוא לא יתקבל בזרועות פתוחות בארגון – וסביר שבחירה בו תוביל לפרישה של בכירים רבים בשב"כ. להבדיל ממנו, שני המועמדים האחרים מעולם לא נגעו בעניינים פוליטיים, ומינויים יתקבל בברכה. בנוסף, יש לציין כי עד היום לא מונה לראשות הארגון מי שלא כיהן בו כסגן. בן שבת לא היה סגן – הוא כיהן בתפקידו האחרון כראש מרחב דרום.