העצרת הכללית של האו"ם תתכנס ביום חמישי ותדון בעימות הנוכחי בין ישראל לפלסטינים. כך הודיע הדיפלומט הטורקי וולקן בוזקיר – שמכהן כיום כנשיא העצרת הכללית. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה שהדיון בעצרת האו"ם ייערך לבקשתן של אלג'יריה וניז'ר, "לאור חומרת המצב וההידרדרות המהירה" של האירועים. לפי גורמים בירושלים מי שיזמה את הדיון היא טורקיה – שמכהנת כיום כנשיאת העצרת הכללית, שבה 193 חברות.

4 צפייה בגלריה
כיפת ברזל
כיפת ברזל
"ללמד את ישראל לקח". ארדואן
(צילום: AFP)
מתחילת המבצע בעזה מנסה טורקיה להגביר את הלחץ הבינלאומי על ישראל לסיים את המערכה. נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, אמר בשבוע שעבר לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין שצריך "ללמד את ישראל לקח". היום שוחח ארדואן עם האפיפיור פרנסיסקוס, ואמר לו שהקהילה הבינלאומית צריכה להטיל סנקציות על ישראל בגלל יחסה לפלסטינים. ארדואן טען שישראל מאיימת על ביטחון האזור - ושלכן הקהילה הבינלאומית צריכה להעניש אותה.
הדיון בעצרת הכללית יתקיים בחמישי אחר הצהריים (שעון ישראל), ובמהלכו יוכלו נציגיהן של המדינות החברות באו"ם לנאום במליאה. גלעד ארדן, שגריר ישראל בארה"ב ובאו"ם, ינאם גם כן בעצרת. כרגע מדובר בדיון בלבד, וגם אם חברות האו"ם יאשרו החלטה כלשהי היא צפויה להיות חסרת משמעות. ההנחה היא שבניגוד למועצת הביטחון של האו"ם, העצרת הכללית תפרסם הודעת גינוי כלשהי נגד ישראל.

בטיוטת ההצהרה של מועצת הביטחון: אין גינוי לירי הרקטות

ארה"ב מסכלת בימים האחרונים הצהרות של מועצת הביטחון בנוגע לישראל ולמבצע בעזה. במועצה הסתיים היום דיון נוסף ללא הצהרה משותפת או החלטה. דיפלומטים במועצת הביטחון אמרו הערב שמחר תתקיים עוד ישיבה מיוחדת על ההסלמה.
4 צפייה בגלריה
גלעד ארדן
גלעד ארדן
גלעד ארדן בדיון במועצת הביטחון
סין, תוניסיה ונורבגיה הפיצו בין חברות מועצת הביטחון טיוטה שלא מגנה את החמאס על ירי הרקטות לישראל - ושמבקרת את ישראל על המתח והאלימות במזרח ירושלים, במיוחד במסגד אל אקצה ובשכונת שייח ג'ראח. הטיוטה הייתה אמורה לעבור כהצהרה משותפת של 15 חברות מועצת הביטחון - אך ארה"ב ממשיכה להתנגד לנוסח החד-צדדי הזה. שלוש המדינות מתכוונות להפיץ את הטיוטה גם בדיון שיהיה מחר במועצת הביטחון. "המצב בשטח ממשיך להידרדר, ואזרחים חפים מפשע ממשיכים להיפצע ולהיהרג", מסרה נורבגיה.
בטיוטה שהופצה בין החברות נכתב: "חברות מועצת הביטחון של האו"ם מביעות דאגה עמוקה מהמשבר שנוגע לעזה, לנפגעים ולאובדן חיים, וקוראות למניעת הסלמת המצב, הפסקת האלימות וכיבוד החוק ההומניטרי הבינלאומי - כולל הגנה על אזרחים, במיוחד ילדים. חברות המועצה מדגישות שיש לכבד ולהגן על מתקנים אזרחיים הומניטריים - כולל של האו"ם - וקוראות לכל הצדדים לפעול בעקביות על בסיס עקרון זה". החברות הדגישו "את הצורך במתן סיוע הומניטרי מיידי לאוכלוסייה האזרחית הפלסטינית בעזה".
4 צפייה בגלריה
מועצת ה ביטחון ה או"ם ארצות הברית דיון חירום סוריה
מועצת ה ביטחון ה או"ם ארצות הברית דיון חירום סוריה
דיון נוסף בלי הכרעה במועצת הביטחון (ארכיון)
(קרדיט: AFP)
החברות חזרו על תמיכתן בפתרון שתי המדינות ו"הביעו דאגה מהמתחים והאלימות במזרח ירושלים - ובמיוחד באתרים הקדושים ובסביבתם - וקראו להפעלת איפוק מרבי וכיבוד הסטטוס קוו ההיסטורי באתרים הקדושים וזכותם של מאמינים מוסלמים להתפלל במסגד אל אקצא. חברות מועצת הביטחון מציינות בדאגה רבה את אפשרות הפינוי של משפחות פלסטיניות מהבתים שבהם התגוררו במשך דורות בשכונות שייח' ג'ראח וסילוואן במזרח ירושלים - ומתנגדות לצעדים חד-צדדיים שרק יסלימו את המצב המתוח ממילא".
השגריר ארדן נאם אתמול בדיון וירטואלי של מועצת הביטחון על המבצע בעזה. הוא הציג בפתח דבריו את תמונתה של נאדין עווד בת ה-16, שהיא ואביה נהרגו מפגיעת רקטה בכפר דהמש. "בשבוע האחרון, מיליוני ילדים, נשים וגברים הסתתרו במקלטים, בעוד אלפי רקטות של חמאס נחתו סביבם. חמאס רצח עשרה אנשים, יהודים וערבים", אמר ארדן. הוא קרא למועצה לגנות את פעולות חמאס ולדרוש את פירוז הרצועה. "יש לכם שתי ברירות - אתם יכולים ליצור משוואה מוסרית כוזבת, או לתמוך בעתיד טוב יותר".