2 צפייה בגלריה
עימותים ועצורים אחרי ההפגנה: "זו מלחמה"
עימותים ועצורים אחרי ההפגנה: "זו מלחמה"
ההפגנה בתל אביב, אמש
(צילום: טל שחר)
ראש מטהו של שר הבריאות, קובי צורף, פנה היום (א') לנציב קבילות הציבור למקצועות הרפואה במשרד, ד"ר בעז לב, והתלונן נגד רופאה בכירה מסורוקה שקראה אתמול להגיע להפגנת העצמאים בכיכר רבין ללא המכשיר הסלולרי, על מנת להתחמק מאיכון שב"כ.
מדובר בפרופ' רותי שאקו-לוי, המשמשת גם יו"ר איגוד הפתולוגים בישראל, ואת הקריאה היא פרסמה באחת מקבוצות הפייסבוק של מפלגת יש עתיד. "מי שמגיע הערב להפגנה ולא מעוניין להיכנס מחר לשבועיים בידוד, שיעשה לעצמו טובה וישאיר את הטלפון החכם בבית", כתבה.
בהמשך היא התנצלה וכתבה: "בפוסט ששיתפתי כאן עלול היה להתפרש כאילו אני קוראת לנהוג בניגוד להנחיות משרד הבריאות. זו לא הייתה הכוונה ואני מתנצלת אם כך הובן".

2 צפייה בגלריה
פוסט שכתבה פרופ' רותי שאקו לוי
פוסט שכתבה פרופ' רותי שאקו לוי
פוסט ההבהרה של פרופ' רותי שאקו-לוי
(פוסט שכתבה פרופ' רותי שאקו לוי)



בפנייתו לנציב קבילות הציבור כתב ראש המטה צורף: "אין צורך להכביר מילים על החשיבות הרבה של הבידוד כמכשיר מרכזי במאבק נגד התפשטות נגיף הקורונה. בידוד אפקטיבי של מי שבא במגע עם חולה קורונה הוא אבן יסוד במניעת המחלה ובשמירה על בריאות הציבור".
הוא ציין כי לפנייתו אין קשר לשיוך המפלגתי לכאורה של פרופ' שאקו-לוי למפלגת האופוזיציה. "מבלי להתייחס כמובן להקשר הפוליטי שבו פורסם הפוסט, המצב שבו רופאה מפרסמת בציבור מידע הנועד לסייע, לכאורה, להתחמק מבידוד הוא בלתי מתקבל על הדעת", כתב צורף. "מי שהקשיב חלילה לעצתה של פרופ' שאקו-לוי, השתתף באירוע מרובה משתתפים (כמו הפגנה) ונחשף לחולה קורונה, עלול להימצא במצב בו הוא לא מקבל התראה על החשיפה ועקב כך לא נכנס לבידוד. בכך הוא מסכן את בריאותם של האנשים שאיתם בא במגע ועלול לתרום להפצת המחלה".
מדוברות סורוקה נמסר בתגובה: "שוחחנו הבוקר עם פרופ' שאקו-לוי והיא הבהירה שלא הייתה לה כל כוונה לקרוא לציבור לנהוג בניגוד להנחיות משרד הבריאות, ואף התנצלה על כך. מהיכרות עם הרופאה, אין לנו ספק במחויבות שלה לבריאות הציבור. אנו קוראים לציבור להמשיך לקיים במלואן את הנחיות משרד הבריאות".
על פי הנחיות משרד הבריאות החדשות מיום שישי האחרון, הודעות איכון שב"כ יישלחו למי ששהה בקרבת חולה מאומת בעשרת הימים שקדמו לאבחון או להופעת הסימפטומים, ולא 14 יום כפי שהיה עד כה.
מהאגודה לזכויות האזרח נמסר: "מעקב קבוע אחרי אזרחי ישראל על ידי שב"כ הוא מדרון חלקלק וברגעים אלו כולנו צופים בהחלקה במדרון. איכון טלפונים של מפגינים הוא פגיעה אנושה בחופש ההפגנה, בין אם כגורם מצנן ומרתיע למפגינים ובין אם ככלי לאיסוף נתונים על השתייכותם הפוליטית של. מה עוד שהוכח עד כמה לא מדויקים האיתורים של שב"כ ושאנשים רבים נשלחו לבידוד ללא עילה. פרופ' רותי שאקו-לוי לא קראה לעשות מעשה לא חוקי, וזכותה המלאה לעסוק בפעילות חברתית ופוליטית כמו כל אזרח ישראלי אחר. אין חובה לשאת טלפון סלולרי לכל מקום משל היה תעודת זהות. זה פסול ששר הבריאות מנצל את כוחו כדי להתנכל למי שמוחים נגד עמדת הממשלה ולהטיף מוסר לאזרחים המממשים את זכותם הדמוקרטית למחות".