"וול סטריט ג'ורנל" מדווח הערב (יום ג') כי איראן נקטה צעד נוסף שיכול לקרב אותה לעבר ייצור של נשק גרעיני, כשהחלה להקים קו חדש לייצור של מתכת אורניום, חומר חיוני לייצור של נשק כזה. לפי הדיווח, פקחי האו"ם כתבו על המהלך האיראני בדו"ח סודי שגיבשו לאחרונה עבור המדינות החברות בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). מדובר בהפרה איראנית נוספת של הסכם הגרעין מ-2015.
4 צפייה בגלריה
במתקן גרעין איראני באיספהאן. קו ייצור תוך 5 חודשים
במתקן גרעין איראני באיספהאן. קו ייצור תוך 5 חודשים
במתקן גרעין איראני באיספהאן. קו ייצור תוך 5 חודשים
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
דונאלד טראמפ ו עלי חמינאי
דונאלד טראמפ ו עלי חמינאי
חמינאי וטראמפ. עוד סנקציות
(צילום: AFP, mct)
לפי הדיווח, בדו"ח סבא"א שהגיע היום לידי העיתון נכתב כי איראן הודיעה לסוכנות שבכוונתה להתקין בארבעת או חמשת החודשים הקרובים ציוד לייצור מתכת אורניום באתר באיספהאן. בעיתון נכתב כי לפי סבא"א, בינואר 2019 הודיעה איראן לסוכנות על כוונתה לייצר דלק מתקדם יותר לכור המחקר שלה בטהרן, ואחרי שסבא"א לחצה עליה שוב ושוב – היא הציגה באמצע דצמבר תוכנית שלפיה תייצר מתכת אורניום לשם הפקת דלק מתקדם שכזה עבור הכור.
גורמים מערביים בכירים הדגישו בפני העיתון כי עד כה לא ייצרה איראן מתכת אורניום, וב"וול סטריט ג'ורנל" הדגישו כי ההתפתחות הזו "מקרבת את איראן לחציית הגבול שבין תוכנית גרעין למטרות אזרחיות לבין פעילות שמטרתה ייצור נשק גרעיני". הערב, בהודעה בטוויטר, הודיע שגריר איראן בסבא"א בעצמו כי איראן החלה "מחקר" על הפקת דלק המבוסס על מתכת אורניום עבור כור המחקר שלה בטהרן.
4 צפייה בגלריה
נשיא איראן חסן רוחאני עם ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית סבא"א רפאל גרוסי
נשיא איראן חסן רוחאני עם ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית סבא"א רפאל גרוסי
נשיא איראן רוחאני מארח את ראש סבא"א, אשתקד
(צילום: AP, Iranian Presidency Office)
פרשננו רון בן ישי מסביר כי ההחלטה של האיראנים לייצר מתכת אורניום פירושה שהם נמצאים כבר בשלב מתקדם לקראת שימוש מעשי באורניום שהעשירו – בין שכדי למקם חומר בקיע בראש קרב גרעיני או פצצה ובין שכדי לייצר מוטות דלק בכור לייצור חשמל.
הייצור של מתכת אורניום נעשה על-ידי "ערבוב" בין אבקת אורניום שהועשר לדרגה הרצויה לבין סגסוגת של מתכת. המטרה היא לקבל בסוף תהליך הייצור גוף של חומר מוצק מתכתי המכיל כמות של כמה קילוגרמים אורניום מועשר. את הגוש הזה יוצקים מראש לצורה של חצי כדור (כשמדובר בפצצה) או לצורה של גליל ארוך (כשמדובר במוט דלק). בצורה זו אפשר לשלוט בתזמון ובעוצמה של הריאקציה הגרעינית בין שני חצאי כדור של מתכת אורניום (בפצצה) או כמה מוטות דלק ב"כוורת" של כור גרעיני לייצור חשמל. מידת ומשך החשיפה של גופי האורניום זה לזה קובעת את עוצמת החום המשתחרר, בין שבצורת פיצוץ ובין שבצורת חימום מבוקר של אדי מים המייצר קיטור לייצור חשמל.

התקדמות לפצצה בצל המתיחות במפרץ

איראן, נזכיר, מתירה בשנה וחצי האחרונות בהדרגה עוד ועוד מההתחייבויות שנתנה במסגרת הסכם הגרעין עם המערב ב-2015, וזאת בתגובה על החלטת ארה"ב, בראשות הנשיא דונלד טראמפ, לפרוש מההסכם לפני שנתיים וחצי. קודם לכן החודש חידשה איראן את ההעשרה של אורניום לרמה של 20% במתקן הגרעין פורדו התת-קרקעי שלה.
4 צפייה בגלריה
המתקן הגרעיני בבושאר
המתקן הגרעיני בבושאר
מתקן הגרעין בבושהר. תקיפה לפני ההשבעה?
(צילום: EPA)
בשבועות האחרונים גברה מאוד הכוננות במזרח התיכון לקראת האפשרות שבימיו האחרונים בתפקיד יורה טראמפ לצבא האמריקני לתקוף באיראן, לפני שג'ו ביידן יתמנה לנשיא ארה"ב ביום רביעי הבא. כתוצאה מכך גברה מאוד המתיחות במפרץ.
הערב הודיע משרד האוצר האמריקני על הטלת סנקציות על עוד שלושה אישים ו-16 מוסדות הקשורים למשטר האיראני. הסנקציות הוטלו בין השאר על שני מוסדות הנשלטים על-ידי המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ועל שלוחות שלהם. לדברי ארה"ב, המוסדות האלה אפשרו לאליטה האיראנית לתחזק מערכת "מושחתת" של בעלות על חלקים גדולים בכלכלה האיראנית. הסנקציות כוללות הקפאת נכסים ואיסור על אמריקנים לקיים עסקים עם אותם מוסדות ואנשים.