נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הלילה (בין חמישי לשישי) בהתייחסו להסכם ההיסטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות כי נושא הסיפוח של שטחים ביהודה ושומרון "ירד מהשולחן": "לא שזה ירד מהשולחן, הם הסכימו לא לעשות זאת. אני מתכוון, יותר מאשר ירד מהשולחן, הם הסכימו לא לעשות זאת. ואני חושב שזה חשוב. זה ויתור גדול מצד ישראל, ואני חושב שזה ויתור חכם מצד ישראל".
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ מתייחס לסיפוח בתדרוך לעיתונאים
דונלד טראמפ מתייחס לסיפוח בתדרוך לעיתונאים
טראמפ בתדרוך לעיתונאים בבית הלבן
( Pool/ABACA)
נשיא ארה"ב נשאל במהלך התדרוך לעיתונאים בבית הלבן לכמה זמן התחייבה ישראל לדחות את הסיפוח. הוא השיב תחילה: "כרגע אני יכול לומר שהוא לא על השולחן. לכן אינני יכול לדבר על העתיד, זו הצהרה גדולה". בשלב זה נתן לשגריר האמריקני בישראל דיוויד פרידמן להסביר: "כן, המילה 'להשעות' נבחרה בקפידה על-ידי הצדדים. הכוונה היא לעצירה זמנית. זה ירד מהשולחן כעת, אבל לא באופן קבוע".


טראמפ התייחס להצהרה על פריצת הדרך: "חדשות מסעירות מאוד, חדשות גדולות בכל העולם. מדברים על זה בכל העולם. זה מדהים. גיבשנו הסכם שלום היסטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות. אחרי חצי מאה, ישראל ואיחוד האמירויות ינרמלו באופן מלא את יחסיהן הדיפלומטיים. איש לא חשב שזה דבר שיכול לקרות במשך זמן רב. זו פריצת הדרך הדיפלומטית החשובה ביותר מאז הסכם השלום בין מצרים לישראל שנחתם לפני יותר מ-40 שנה". טראמפ הוסיף כי "ההסכם שהושג ייאפשר למוסלמים יותר גישה לביקור אתרים היסטוריים בישראל ולהתפלל באופן שלו במסגד אל-אקצה שהוא חשוב מאוד עבורם. הם רצו לבקר בו במשך עשורים רבים".
טראמפ הגדיר את ההסכם כ"צעד אדיר" לקידום קשרים ושיתוף פעולה במזרח התיכון, "ואני חושב שעוד מדינות יצטרפו. אני יכול לומר לכם שהן רוצות להגיע להסכם. יהיה שלום במזרח התיכון. זה יהיה נהדר. ישראל גם משעה את ההתנחלויות בגדה המערבית, שזה עניין גדול – צעד אמיץ לעבר השגת שלום. ישראל ואיחוד האמירויות גם הסכימו להרחיב מיד את שיתוף הפעולה המדעי ולפתח טיפולים יעילים וחיסונים נגד הווירוס הסיני – ששתיהן נפגעו ממנו, כל המדינות נפגעו". טראמפ ביקש להודות לראש הממשלה בנימין נתניהו וליורש העצר מוחמד בן זייד, שאותם הגדיר שני אנשים נהדרים, "על החזון ועל המנהיגות. אני מצפה לארח אותם בבית הלבן בקרוב כדי לחתום רשמית על ההסכם".
הוא העריך כי מנהיגי ישראל ואיחוד האמירויות יגיע לוושינגטון לחתום על ההסכם בתוך כשלושה שבועות. "אנו מצפים לכך. זה דבר נהדר לארצנו ולעולם כולו", הוסיף.
על השאלה מה הוא רוצה שהפלסטינים ייקחו מההסכם המתגבש בין ישראל לאיחוד האמירויות, השיב הנשיא טראמפ: "הם נתמכים במידה רבה על ידי כמה מהמדינות שאנחנו מדברים עליהן, כולל זאת שחתמה, אבל אחרים יבואו בעקבותיה. אני חושב שהפלסטינים מאוד רוצים להיות חלק ממה שאנחנו עושים. בסופו של דבר אני רואה שלום בין ישראל לפלסטינים".
כשטראמפ נשאל אם הוא מאמין שניתן היה להגיע להסכם ללא הסכמת ישראל להשהות את הסיפוח באופן זמני, ביקש הנשיא האמריקני את התייחסותו של השגריר פרידמן. השגריר ענה: "אני חושב שאתה לא יכול לעשות את שני הדברים במקביל". פרידמן ציין עוד כי הוא לא ביקש מישראל לזנוח לצמיתות את סוגיית הסיפוח.

נתניהו: "טראמפ ביקש להמתין עם הריבונות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אמש לנושא הסיפוח במהלך מסיבת העיתונאים שבה הכריז על ההתחממות ביחסים בין ישראל ואיחוד האמירויות. נתניהו הצהיר שלא ויתר על סיפוח השטחים ביהודה ושומרון. לדבריו, "טראמפ ביקש להמתין עם הריבונות".
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ מתייחס לסיפוח בתדרוך לעיתונאים
דונלד טראמפ מתייחס לסיפוח בתדרוך לעיתונאים
"לא ירד לגמרי מהשולחן". השגריר פרידמן בתדרוך
( Pool/ABACA)

בתגובה לביקורת עליו מימין אמר ראש הממשלה: "אין שום שינוי בתכנית שלי להחיל את הריבונות שלנו ביהודה ושומרון, בתיאום מלא עם ארצות הברית. אני מחויב לכך, זה לא השתנה. אני שמתי את הריבונות על השולחן, עבדתי על כך שלוש שנים בשיחות עם צוותו של טראמפ והבאנו תוצאות. טראמפ הכניס על פי בקשתי את הריבונות לתכנית השלום שלו".
"מלכתחילה אמרתי שהריבונות תיעשה רק בתיאום עם ארה"ב", הוסיף ראש הממשלה. "הצהרת ריבונות בלי תמיכה אמריקנית תזיק מאוד להתיישבות ולישראל. טראמפ ביקש שישראל תמתין עם יישום הריבונות, וביקש תחילה להביא שלום בין ישראל לאמירויות ומדינות אחרות. לא הסרתי את עניין הריבונות מעל הפרק, ואביא גם את הריבונות".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
נתניהו הוסיף שתכנית השלום של טראמפ היא "התכנית הריאלית הראשונה מאז מלחמת ששת הימים, שענתה על דרישות רבות של ישראל ששום תכנית שלום עד היום לא התחשבה בה".
מי שבישל את המגעים בין ישראל לאיחוד האמירויות היה ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר וחתנו של נשיא ארצות הברית. יחד עם קושנר היו מעורבים עוד גורמים רבים, בהם ראש המוסד יוסי כהן שביקר לאחרונה באבו דאבי כמה פעמים וקיים קשרים הדוקים עם מנהיגי הנסיכות, וכן איש העסקים הישראלי חיים סבן שמקורב מאוד ליורש העצר מוחמד בן זייד.

התכנית האמריקנית, נכון לעכשיו, היא לזמן את נתניהו ואת יורש העצר לטקס חתימה על ההסכם בבית הלבן עוד לפני הבחירות לנשיאות ארצות הברית, וייתכן כאמור שתוך שבועות ספורים.
איש העסקים הישראלי חיים סבן שהיה בין הגורמים שתיווכו בין ישראל לאיחוד האמירויות לקראת ההסכם המתגבש לכינון היחסים, דחה אמש את דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין הסיפוח, לפיהם המהלך רק נדחה. "נושא הסיפוח היה חלום בהקיץ. אשליה", אמר סבן. "לא היה ולא נברא, זה רק עזר לפתח את מה שהתבשל במשך יותר משנה"