5 צפייה בגלריה
בחינות הבגרות בהיסטוריה בבית ספר בליך
בחינות הבגרות בהיסטוריה בבית ספר בליך
בחינות בגרות. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי )
תלמידי תיכון מתלוננים על צפיפות בחינות הבגרות הממתינות להם בסוף השנה: אלה שהתגברו על קשיי הלמידה מרחוק והסגרים בשנת הקורונה, וייגשו ליותר משני מבחנים במקצועות מדעיים, טוענים שהם ייאלצו להיבחן יום אחר יום. כעת פתחו תלמידים מכיתות י"א-י"ב במאבק במטרה לרווח את מועדי הבחינות.
בהתאם להחלטת משרד החינוך, במסגרת ההתאמות שנועדו להקל על התלמידים השנה, הם מחויבים לגשת רק לבחינה מורחבת חיצונית אחת ופנימית אחת במדעים. בשנה רגילה לא ניתן לערוך מבחנים יום אחרי יום, אבל הפעם ייאלצו אלה שהחליטו לגשת ליותר משני מבחנים ברמה מורחבת במקצועות מדעיים, להיבחן פעמיים תוך יומיים.
"פניותינו למשרד החינוך נענו בכך שיש חובת היבחנות במקצוע אחד מורחב, ומי שעושה יותר משניים יסתדר וימצא פתרון", סיפרה שחר זך, תלמידת כיתה י"ב' בתיכון שקמה דרכא ביד מרדכי. "אני צפויה לגשת הקיץ לבחינות בגרות בכימיה ובפיזיקה יום אחר יום. אני צריכה להתכונן המון וזה הופך את הסיטואציה לבלתי אפשרית".
5 צפייה בגלריה
שחר זך תלמידת כיתה י"ב' בתיכון שקמה דרכא ביד מרדכי
שחר זך תלמידת כיתה י"ב' בתיכון שקמה דרכא ביד מרדכי
שחר זך.
("להיכלא בתבנית בסיסית")
היא הוסיפה כי "משרד החינוך דחף אותי כל חיי להצטיינות ועכשיו אני מקבלת את הרושם שבמקום למקסם את היכולות שלנו, עלינו להיכלא לתבנית הבסיסית שמשרד החינוך בנה לתלמידיו. כלומר, המינימום הנדרש. למעשה, אנחנו מרגישים שכל ההשקעה שלנו יורדת לטמיון".
גל שטיינברג, תלמידת כיתה י"ב בתיכון אורט רחובות, צפויה להיבחן בבחינות הבגרות בביולוגיה, פיזיקה וכימיה: "הבחינות מתקיימות יום אחר יום. אני תלמידה ששואפת למצוינות, תמיד מתאמצת לקבל את הציונים הכי גבוהים. העובדה שעליי להיבחן בשלושת המקצועות יום אחרי יום מלחיצה אותי מאוד. אני לא מתכוונת לוותר על אחד מהם רק כי משרד החינוך לא נותן לי".
5 צפייה בגלריה
 גל שטיינברג תלמידת כיתה י"ב' בבית הספר התיכון אורט רחובות
 גל שטיינברג תלמידת כיתה י"ב' בבית הספר התיכון אורט רחובות
גל שטיינברג. לו"ז מלחיץ
5 צפייה בגלריה
 יובל פרידל תלמידת י"ב באורט רחובות צפויה להיבחן בביולוגיה כימיה ופיזיקה
 יובל פרידל תלמידת י"ב באורט רחובות צפויה להיבחן בביולוגיה כימיה ופיזיקה
יובל פרידל. "אמרו לי 'בעיה שלך'"
יובל פרידל תלמידת י"ב' באורט רחובות צפויה להיבחן בביולוגיה כימיה ופיזיקה: "לביולוגיה אני ניגשת בצורה פנימית, אבל לפיזיקה וכימיה אני ניגשת בצורה חיצונית, יום אחרי יום. אני שואפת להיות רופאה כשאהיה גדולה ולכן כל שלושת המקצועות הללו חשובים לי מאוד, ויותר חשוב - אני צריכה להצטיין בשלושתם. העובדה שאני ניגשת לשני מקצועות יום אחרי יום מלחיצה אותי מאוד. ניסיתי לפנות לכמה גורמים, ואמרו לי 'בעיה שלך שהרחבת כל כך הרבה'".
יואב חן, תלמיד י"א במגמת הנדסת תוכנה בתיכון מקיף ג' בראשון לציון, צפוי להיבחן בהפרש של יומיים בפיזיקה ומדעי המחשב. חלק מתלמידי כיתתו ייבחנו תוך יומיים בכימיה ובמדעי המחשב. "משרד החינוך לא מתחשב במצב של הרבה תלמידים", הוא אומר. "לתלמידים הוצע לגשת למועד 'נבצרים', אבל זה לא נותן מענה בגלל צפיפות המבחנים ומועדי גיוס".
5 צפייה בגלריה
יואב חן תלמיד כיתה י״א במגמת הנדסת תוכנה בתיכון מקיף ג' בראשון לציון
יואב חן תלמיד כיתה י״א במגמת הנדסת תוכנה בתיכון מקיף ג' בראשון לציון
יואב חן. "אין מענה"
בנוסף, אלה המבקשים לשפר ציוני בגרות – על פי רוב חיילים משוחררים - הופתעו לגלות בלוח הבגרויות ברמה מורחבת כמה בחינות באותו יום, חלקן אפילו באותן שעות.
ב-23 ביוני צפויה להתקיים בחינה ברמה מורחבת בתנ"ך במקביל למבחן בהיסטוריה. באותו יום יתקיימו גם בחינות בגרות בגיאוגרפיה, כלכלה ופסיכולוגיה. למחרת יתקיים המבחן בספרות.
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד קבע מועדי בחינות נוספים כדי לרווח ביניהן. מועדים אלה נועדו לסייע גם לתלמידים שלומדים מספר מקצועות מוגברים".
באשר למבחנים המתקיימים באותו יום נמסר: "נוכח הסמיכות הקיימת בין מועדי הבחינות במקצועות ההגבר בהומניסטיקה, אנו מאפשרים לנבחני משנה ואקסטרנים הניגשים לבחינות במקצועות אלו לגשת למועד היבחנות נוסף, המיועד לתלמידים חולים או לתלמידים מבודדים בלבד (מועד נבצרים)".