לאחר שורה של הפגנות מול מעון ראש הממשלה שבסיומן השתמשה המשטרה במכת"זיות, כלי רכב לפיזור הפגנות המצויד בתותח מים ובפרשים, התכנסה בצהריים (יום ג') ועדת הפנים של הכנסת לדיון דחוף בשימוש המשטרה בכלים הללו בהפגנות.
במהלך הדיון נזפה יו"ר הוועדה מיקי חיימוביץ' בנציגת המשטרה תנ"צ סיגל בר צבי שסיפרה כי מפקד האירוע באחת ההפגנות שוחח איתה במהלך הדיון. חיימוביץ' זעמה: "את לא תספרי לי מה הוא אומר לך מאחורי הגב, שיבוא וידבר איתנו. את לא היית בשטח. פנינו לבכירי הפיקוד ואלה סירבו להגיע. שיכבדו את הכנסת".
במהלך הדיון נשמעו עדויות של מפגינים שהתלוננו על שימוש של המשטרה בכוח שהוביל לפגיעות חמורות. כמו כן, עדויות רבות התקבלו על כליאת מפגינים ודחיסתם לאזור מסוים על מנת להתיז עליהם זרם בכינון ישיר, התזה שגרמה נזקים גופניים לרבים מהם לפי המסמכים ששלחו לוועדה.
חיימוביץ' ריכזה בימים האחרונים את העדויות ומתכוונת לשלוח אותן באופן מרוכז לבדיקת המשרדים וגורמי האכיפה פתחה את הדיון: "המכת"זיות מוגדרות כלי אל-הרג אבל זה כלי מסוכן ויש נהלי עבודה ברורים ויש עדויות קשות בעולם מהשימוש בהם".
3 צפייה בגלריה
ועדת הפנים
ועדת הפנים
"התמונות לא פשוטות, המון סימני שאלה". יו"ר ועדת הפנים חיימוביץ'
( צילום: ערוץ הכנסת )

במהלך הדיון עלו שאלות דוגמת "האם המשטרה השתמשה בהם לפי הנהלים?" לדבריה, "התמונות מההפגנות לא פשוטות. זכות ההפגנה היא חשובה גם אם לא נוחה לתושבי השכונה ולשלטון". היא גם ציינה כי "יש לתקן את חוסר הצדק שנעשה בהפגנות בעבר והוא לא יכול להוות דוגמה להתנהגות בהווה".
יונתן קימל שנפגע מהתזת מכת"זית בפניו אמר בדיון: "איבדתי את ההכרה, אני לא זוכר כלום מהרגעים האלה. אחרי זה ממש חשבתי 'למה זה היה כל כך קיצוני?'. זה לא הרגיש כמו שוטר אחד שלא אהב את ההפגנה, אני חושב שזה הרצון להפחיד אותנו מלצאת שוב להפגין".
עוד טרם הדיון אמרה חיימוביץ': "אני מגנה בתוקף כל הסתה או פעולה שמטרתה לדכא את ההפגנות ולגרום לדה-לגיטימציה של המפגינים".
3 צפייה בגלריה
המפגינים עוברים למרכז העיר
המפגינים עוברים למרכז העיר
שימוש במכת"זית בהפגנה בירושלים
(צילום: עמית שאבי)

חיימוביץ' אף טענה כשהודיעה על כינוס הדיון כי "לא יכול להתקיים מצב שבו בחלק מההפגנה השוטרים שומרים על הסדר הציבורי, ובחלק אחר של ההפגנה, מגיעה הוראה שלא עומדת בקנה אחד עם ערכי הדמוקרטיה".
לדבריה, "העדויות מעלות סימני שאלה חמורים ביותר שאותם נבדוק. הזכות להפגין היא אחת מזכויות היסוד במדינת ישראל. על המדינה לדאוג למפגינים ולאפשר להם את חופש ההפגנה בצורה המיטבית".
במהלך הדיון טען ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה): "יש היתממות, שפתאום מפעילים במכת"זיות מדינת ישראל. אני מכיר מכת"זיות כבר עשרות שנים. שם זה גם היה בלי ריח, אולי בגלל שכונת המגורים".
פינדרוס ציין כי הוא מקבל פניות רבות מתושבים המתלוננים על ההפגנות: "אנשים סובלים בכיכר השבת, סובלים בכביש בר אילן, סובלים ברחביה מכך שמתקהלים להם מתחת לבית בשעות מאוחרות. בבלפור זה חדש, זה גם בלתי-חוקי להתקהל אחרי שהפגנה מסתיימת".
3 צפייה בגלריה
יצחק פינדרוס
יצחק פינדרוס
"היתממות בנוגע לשימוש במכת"זית". ח"כ פינדרוס
(צילום: ארכיון ידיעות אחרונות, דן בלילטי)
ח״כ משה ארבל (ש"ס) טען בדיון: "בית המשפט העליון מבקש תשובות על הטיפול במכת"זיות רק כאשר אוכלוסייה מסוימת מטופלת בכלי הזה. זה לא קרה כשאוכלוסייה חרדית או אתיופית טופלה כך".
בתוך כך, למרות הטענות של המפגינים ותגובתה של ח"כ מיקי חיימוביץ', גורם בכיר במשרד לביטחון פנים אמר ל-ynet כי דווקא הטיפול של המשטרה בהפגנות בבלפור, הכוללות איפוק והכלה לטענתו יכולות להוות כמעין מודל של המשטרה להפגנות הבאות במדינת ישראל.
בר צבי, נציגת המשטרה וראש חטיבת השיטור באגף המבצעים של המשטרה אמרה בדיון "לצערי הרב מאוד אנחנו לעיתים פוגשים בהתנהגויות המתאגרות אותנו". היא הבהירה: "המשטרה לא מונעת ולא תמנע חופש ביטוי, אבל ננהג באפס סבלנות כלפי מפגינים אלימים".
היא ציינה כי המכת"זית "מוכרת בעולם כולו ככלי יעיל בפיזור המון ולא פוגעני. הדבר הזה קורה לאחר הידברות ואזהרות אינספור".
כלנית שרוני שנפגעה אף היא ממכת"זית בהפגנה בשבוע שעבר אמרה כי ההתזה נעשתה ממרחק אפס. "מחאות הן הזכות שלנו בדמוקרטיה. אני הרגשתי שאני במשחק מחשב, הלכתי כמה צעדים והתחבאתי מאחורי רכב חונה. נפגעתי באוזן ואיבדתי שיווי משקל. צרחתי שייתנו לי ללכת. ניסיתי למצוא את הדרך לצאת מההפגנה וזה פתאום הגיע, לא עשיתי כלום", טענה.