3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
(צילום: רויטרס)
אנתוני בלינקן, שצפוי לכהן כמזכיר המדינה תחת נשיא ארה"ב הנכנס ג'ו ביידן, אישר אמש (שלישי) כי הממשל החדש מוכן לחזור למשא ומתן עם איראן על תוכנית הגרעין - בתנאי שטהרן תעמוד במחויבויותיה. יחד עם זאת הוא הבהיר: "זוהי חובתנו הדחופה למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני". בלינקן ציין כי הוא מתכוון להתייעץ עם ישראל ועם מדינות המפרץ על חזרה להסכם גרעין עם איראן.
בשימוע שנערך לו בסנאט לקראת אישור מינויו אמר בלינקן: "נשתמש בכך כנקודת פתיחה, עם בעלות בריתנו ושותפינו ששוב יהיו באותו צד כמונו, כדי לחתור להסכם חזק יותר שיחזיק מעמד". הוא ציין כי לפי דו"חות שפורסמו, "זמן הפריצה" של איראן לפצצה גרעינית ירד משנה, לשלושה-ארבעה חודשים.

3 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'ו ביידן נאום פרידה מ מדינת דלאוור בדרך ל הבית הלבן דמעה
ארה"ב ג'ו ביידן נאום פרידה מ מדינת דלאוור בדרך ל הבית הלבן דמעה
יממה להשבעה. ביידן
(צילום: AFP)
בהתייחסו לישראל אמר כי "הדרך להבטיח את עתידה של ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית ולתת לפלסטינים את המדינה שהם זכאים לה היא באמצעות פתרון שתי המדינות". עם זאת הוא הוסיף כי פתרון זה "מאוד מאותגר" לפי שעה, וקשה לראות סיכוי שהוא יתקדם בזמן הקרוב.
בלינקן ציין הלילה כי הממשל הדמוקרטי של ביידן לא ישנה את החלטתו של הנשיא היוצא דונלד טראמפ - וימשיך להכיר בירושלים כבירת ישראל. כפועל יוצא מכך, אמר בלינקן שגם השגרירות האמריקנית תישאר בירושלים ולא תוחזר לתל אביב, שם ממשיך לפעול סניף של השגרירות.
3 צפייה בגלריה
טקס פתיחת שגרירות ארה"ב בירושלים
טקס פתיחת שגרירות ארה"ב בירושלים
השגרירות שהעביר טראמפ תישאר בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
בלינקן, שנחשב מקורב לנשיא ביידן שיושבע מחר, הבטיח בדיון בוועדת החוץ כי ארה"ב תגביר את מעורבותה בזירה הבינלאומית. "כשאנחנו לא מעורבים, לא מובילים, אחד משני דברים קורה: או שמדינה אחרת מנסה לתפוס את מקומנו, אבל כנראה לא באופן המשרת את האינטרסים או הערכים שלנו. או שאף אחד לא עושה זאת, ואז יש כאוס". הוא הוסיף כי "בשני המקרים זה לא משרת את העם האמריקני".
בנושא סין אמר בלינקן כי ממשל טראמפ צדק בכך שנקט כלפיה קו נוקשה, אך אמר כי טעה בכך שהרחיק בעלות ברית של ארה"ב ולא עמד על הבטחת זכויות אדם ברחבי העולם. "אין ספק שסין מהווה האיום הגדול ביותר על ארה"ב יותר מכל מדינה אחרת", אמר.
פורסם לראשונה: 22:22, 19.01.21