5 צפייה בגלריה
ילד שרכב על טרקטורון צעצוע נפצע קשה ברמלה
ילד שרכב על טרקטורון צעצוע נפצע קשה ברמלה
זירת תאונה שבה נהרג ילד שרכב על טרקטורון
(צילום: שמוליק דודפור)
17 בני נוער וילדים נהרגים בממוצע בחודשי הקיץ בכל שנה בתאונות דרכים, 16 נפצעים בממוצע בכל יום. הרשויות מתגאות בתוכניות שונות לצמצום הנפגעים בדרכים, אבל מספר ההרוגים והפצועים לא יורד באופן משמעותי.
דו"ח חדש של עמותת "אור ירוק", שמתפרסם כמה ימים לפני שילדי הגנים ותלמידי כיתות א'-ו' ייצאו גם הם לחופש הגדול, סוקר את היפגעות ילדים ובני נוער בתאונות דרכים בחודשי הקיץ (יוני, יולי ואוגוסט) בעשור האחרון.
בקיץ בשנה שעברה, שלווה בהגבלות תנועה מחוץ לבית בגלל התפשטות נגיף הקורונה, נהרגו בחודשי הקיץ 14 ילדים ובני נוער. עם זאת, למרות הסגרים וההימצאות הארוכה בסביבת הבית, קיץ 2020 היה מדמם יותר מחלק מהשנים שקדמו לו.
5 צפייה בגלריה
הרכב הפוגע בתאונת הדרכים בה נפצע הילד
הרכב הפוגע בתאונת הדרכים בה נפצע הילד
זירת תאונה שבה נפצע ילד בתאונת דרכים
(צילום: שלו שלום)
לפי הדו"ח, השנה המדממת ביותר בעשור האחרון הייתה 2019: במהלך שלושת חודשי הקיץ נהרגו בכבישים 26 ילדים ובני נוער - כמעט כיתה שלמה. מספר ההרוגים בחודשים יוני, יולי ואוגוסט בכל העשור האחרון הסתכם ב-169. כאמור מדובר על ממוצע של 17 הרוגים בכל קיץ.
עוד עולה מהנתונים כי 1,090 ילדים ובני נוער נפגעו בתאונות דרכים בחודשי הקיץ והחופש הגדול ב-2020, לעומת 1,425 בשנה שקדמה לה - ירידה של 20% בלבד בתקופת הקורונה. בסיכום של כל העשור נפגעו בתאונות דרכים בחודשים אלה 14,615 ילדים ובני נוער בתאונות דרכים. מדובר על ממוצע של 1,461 נפגעים בכל קיץ ו-16 בממוצע מדי יום.
לפי הדו"ח, שמבוסס על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), 63 מהילדים ובני הנוער שנהרגו בתאונות דרכים בחודשי הקיץ והחופש הגדול נסעו ברכב, 56 הלכו ברגל, 18 רכבו על אופנוע או קטנוע ו-17 נהגו בכלי רכב פרטיים.

הרוגים בחברה הערבית - פי שניים ויותר

עוד עולה מהדו"ח כי 91 ילדים ובני נוער מהחברה הערבית נהרגו בעשור האחרון בתאונות דרכים בחודשי הקיץ. אף על פי שחלקם נאמד בכ-25% מכלל הילדים ובני הנוער בחברה הישראלית, שיעור ההרוגים בקרבם של המשתייכים לחברה הערבית עומד על 54% - פי שניים ויותר מחלקם באוכלוסייה הכללית. מקרב החברה היהודית נהרגו בעשור האחרון בתאונות דרכים בחודשי הקיץ 65 ילדים ובני נוער.
מהדו"ח עולה כי מרבית ההיפגעויות (כמעט 60%) מתרחשות בעיר. "ערים שתוכננו למכוניות מהוות סכנה לילדים ובני נוער כהולכי רגל ורוכבי אופניים, ובימי החופש הגדול ילדים רבים מסתובבים ברחובות, במקומות הבילוי ובפארקים וחשופים יותר להיפגעות", צוין בדו"ח. "מהירות הנסיעה בערים בישראל נחשבת לגבוהה לנהיגה בעולם המערבי ורשויות מקומיות ממעטות למתן תנועה".
5 צפייה בגלריה
תאונת דרכים בקצין מוצקין
תאונת דרכים בקצין מוצקין
זירת תאונה שבה נהרג נער
(צילום: איחוד הצלה)

בעמותת "אור ירוק" ממליצים לפעול להגברת האכיפה באזורי סיכון שבהם יש ריבוי של ילדים ובני נוער ובעיקר באזורי בילוי, למתן את מהירות נסיעת כלי הרכב באזורי ריכוז גבוהים של ילדים, להגביר את החינוך לבטיחות בדרכים בקרב הילדים ובני הנוער לקראת חופשת הקיץ, לבצע הסברה ממוקדת וייעודית בתקופה זו אשר תופנה לילדים ובני הנוער במדיות שבהן הם עושים שימוש וכן לייחד הסברה ייעודית לשימוש באופניים וקורקינטים חשמליים.
הרשויות, כל אחת בתחומה, טוענות שהן מטפלות ברצינות בנתונים הקשים. ואולם, מהתוצאות בשטח ניכר שהן כנראה לא פועלות נכון - במרוצת השנים לא חלה מגמה בולטת של ירידה במספר ההרוגים והנפגעים בחודשי הקיץ והחופש הגדול. מהנתונים עולה כי בקיץ 2011 נפגעו בתאונות דרכים 1,681 ילדים ובני נוער, לעומת 1,364 בקיץ 2019. בין השנים האלה חלו עליות וירידות קטנות באופן יחסי.
במשטרת התנועה אמנם מבצעים אכיפה מגוונת בחודשי הקיץ, אבל לפי מחברי הדו"ח אין מספיק עיסוק ייחודי באוכלוסייה זו. במשרד החינוך טוענים שהפיצו חומר לבתי הספר לקראת החופש הגדול ושלתלמידים יש מערכים שונים לפי גיל הכוללים התנהלות עצמאית בשטח, שימוש באלכוהול בנהיגה ועוד. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) טוענת שהופקו תשדירים מתאימים וחולקו חומרי הסברה לרשויות המקומיות.
5 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי בריאיון באולפן
מרב מיכאלי בריאיון באולפן
שרת התחבורה מרב מיכאלי
(צילום: קובי קואנקס)
5 צפייה בגלריה
קארז בן קיטה מנכ"ל אור ירוק
קארז בן קיטה מנכ"ל אור ירוק
"רק שילוב זרועות יוכל להציל את הילד או הנער הבא". ארז קיטה
(צילום: מוטי קמחי)
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת "אור ירוק", אמר כי "ברור וידוע לכל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים שחודשי הקיץ והחופש הגדול הם תקופת זמן שבה הסכנה של ילדים ובני נוער להיפגע בתאונות דרכים הולכת וגוברת ועדיין, למרות הנתונים הקשים, המדינה ממשיכה להפקיר את הילדים של כולנו בכבישים. מדובר בנקודת תורפה שאפשר וצריך היה להיערך אליה בצורה מיטבית, לרכז את פעילות כל גורמי הבטיחות ביחד עם המשטרה והרשויות המקומיות לכדי עשייה אמיתית בשטח.
"בשל הקורונה, משפחות רבות יבלו השנה את החופש הגדול בארץ והחשש הגדול הוא שאנחנו בפתחו של קיץ מרובה נפגעים וקטלני. לכן, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב להיערך לכך שיותר ילדים יהיו ברחובות ובגני המשחקים מאשר בכל קיץ אחר. רק שילוב זרועות ופעולות משותפות של משרדי הממשלה והרשויות המקומיות יוכל להציל את חיי הילד או הנער הבא".

תגובות

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "אנו פונים להורי הילדים ובני הנוער, במטרה לעורר אצלם מודעות ואחריות בנושאים של חציית כבישים, רכיבה בטוחה על אופניים וכלים חשמליים, חבישת קסדה, חגירת חגורות בטיחות במושב האחורי ועוד.
"עם פתיחת חופשת הקיץ, מפעיל משרד התחבורה עשרות קווי לילה ברחבי הארץ במתכונת מתוגברת. קווי הלילה פועלים מחצות ועד ארבע לפנות בוקר מאזורי המגורים למוקדי הבילוי וחזרה, משרתים עשרות אלפי ילדים ובני נוער, ומאפשרים להם לצאת לבלות ולחזור הביתה בקלות ובבטחה".
מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים נמסר: "כמדי שנה, הרלב"ד מבצעת הסברה ממוקדת לקראת חופשת הקיץ ובמהלכה במגוון כלים הסברתיים בהם תשדירים בתחנות הרדיו הארציות וכן בתחנות רדיו המשדרות למגזר החרדי והערבי. התשדירים הפונים לנהגים עוסקים בנושא מהירות נסיעה בעיר ומתן זכות קדימה, ותשדירים להורים בנושא אחריות הורית בחציית כביש, רכיבה בטוחה על אופניים וכלים חשמליים, חגורות בטיחות ועוד.
"כמו כן, הרלב"ד מספקת חומרי הסברה בנושא בטיחות בדרכים עבור הרשויות המקומיות, בהם חומרי הסברה מודפסים וחומרי הסברה דיגיטליים לרשתות החברתיות. בנוסף, אגף חינוך ברלב"ד פועל בשיתוף פעולה עם אגפי החינוך ורכזי הקייטנות ברשויות המקומיות וכן מול בתי הספר של החופש הגדול ומספק מערכי שיעור בשלל נושאי בטיחות בדרכים עבור ילדים ובני נוער".
ממשרד החינוך נמסר: "המשרד מקדם שורה של פעילויות חינוך והסברה בתוך מוסדות החינוך. בכיתות א'-ב' נלמדת תוכנית לשיפור יכולת התנועה של התלמידים. הם לומדים לשכלל את היכולות הקוגניטיביות והרגשיות ולפתח להם תרבות של התנהגות בטוחה כמשתמשי דרך. בכיתות ה' נלמדת התוכנית 'עצמאים בשטח', שנועדה להכשיר את התלמיד הצעיר להתנהלות עצמאית בטוחה במרחב התעבורתי.
"בכיתות י' נלמדת התוכנית 'החינוך התעבורתי' שעוסקת, בין היתר, בשימוש באלכוהול בעת נהיגה והתמודדות עם לחץ חברתי. התלמידים מקבלים כלים לקבלת החלטות מושכלות במרחב התעבורתי כנהגים צעירים. בתום תהליך הלמידה התלמידים ניגשים בבית הספר לבחינת תיאוריה. לצד זה, ולאורך השנה, מקיימים בתי הספר ימי ושבועות שיא שעוסקים בנושאי בטיחות. לקראת חופשת הקיץ הפיץ המשרד למוסדות החינוך ולהורים, חומרי ההסברה הכוללים התייחסות לבטיחות התלמידים והנחיות כיצד להישמר במהלך חופשת הקיץ (בדרכים, בבית, בחצר, בטיולים, בים, בברכה ובשמש).
"בנוסף, במסגרת בית ספר של החופש הגדול פותחה תוכנית 'קיץ של ידידות בזה"ב'. התוכנית כוללת: לתלמידי בתי הספר היסודיים הונגשו משחקי מחשב ומשחקי חברה בנושא בטיחות וזהירות בדרכים, הנחיות לחציה בטוחה של מעבר חציה וכביש. לתלמידי חטיבת הביניים והחטיבה העליונה פותחו מערכים העוסקים בהתמודדות עם לחץ חברתי בקרב נהיגת צעירים והנחיות לרכיבה על אופניים וקורקינטים חשמליים".
ממשטרת ישראל נמסר כי "במסגרת המאמץ המתמשך במאבק בתאונות הדרכים, הגובות מחיר יקר בחיי אדם בכל שנה, אגף התנועה שם לו למטרה להגביר את האכיפה בעבירות מסכנות חיים הגורמות לתאונות דרכים. פעילות האכיפה נועדה לאכוף את השמירה והציות לחוקי התנועה, תוך שילוב אמצעים שונים, גלויים וסמויים כדי להרתיע נהגים פורעי חוק וזאת על מנת להגביר את הביטחון בקרב ציבור משתמשי הדרך. שוטרי אגף התנועה ימשיכו בפעילות אכיפה לאורך כל השנה בכל רחבי הארץ, במטרה לייצר הרתעה ולהגביר את סיכויי מבצעי העבירות להיתפס".