המשלחות הדיפלומטיות מארצות הברית וסין נעלו אמש (שישי) שורת פגישות באלסקה שבהן דנו בשלל נושאים מדיניים וכלכליים שנמצאים במחלוקת, כשברקע היחסים המתוחים בין שתי המעצמות.
המשלחת הסינית עזבה את המלון שבו התקיימו הפגישות מבלי שהתייחסה לשאלות העיתונאים, והאמריקנים תיארו את האווירה בפגישות כ"מתוחה וישירה". מזכיר המדינה אנתוני בלינקן שהשיב יחד עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן לשאלות התקשורת אמר כי הוא לא הופתע מ"תשובות המתגוננות" של הסינים, כלשונו, בכל הנוגע להפרת זכויות אדם בטיבט, בהונג קונג ובמחוז שינג'יאנג, ובעניין מתקפות הסייבר והלחץ המדיני על טייוואן. בלינקן ציין כי בפגישות העלו גם נושאים בינלאומיים אחרים שבהם האינטרסים של שתי המדינות חופפים, דוגמת ההתמודדות עם איראן, צפון קוריאה, אפגניסטן ומשבר האקלים.
4 צפייה בגלריה
הפגישה בין נציגי ארה"ב לסין באלסקה
הפגישה בין נציגי ארה"ב לסין באלסקה
האמריקנים והסינים בחדר הפגישות
(AFP)
"אמרנו לעמיתינו שאנחנו בוחנים את המחלוקות הכלכליות בשיתוף פעולה עם הקונגרס ובעלות בריתנו, וכי בכוונתו לפעול למען האינטרסים של העסקים והעובדים האמריקניים", ציין בלינקן.
למרות השתיקה מול הכתבים הזרים, אחראי מדיניות החוץ במפלגה הקומוניסטית יאנג ג'יצ'י אמר לתקשורת הסינית כי השיחות התנהלו בצורה "בונה ומועילה" על אף המחלוקות. "שני הצדדים צריכים לדבוק במדיניות פייסנית ולפעול יחד לסלילת יחסים יציבים ובריאים", אמר. לפי הערוץ הסיני CGTN, היועץ המדיני של סין, וואנג יי, השתתף גם הוא בפגישות והפציר באמריקנים שלא לזלזל בנחישותה של סין להגן על ריבונותה.
עימות נוסף בין ארה"ב לסין נרשם בעצרת הכללית של האו"ם. השגרירה האמריקנית באו"ם, לינדה תומאס-גרינפלד, האשימה את סין ב"ביצוע פשעים נגד האנושות" ובג'נוסייד כלפי המוסלמים האויגורים וכלפי מיעוטים אחרים, בעוד הסינים האשימו את ארה"ב באפליה, בשנאה ואף ברציחות "פראיות" של אנשים ממוצא אפריקני או אסייתי.
4 צפייה בגלריה
לינדה תומאס גרינפלד השגרירה החדשה של ארה"ב ב או"ם ממשל ביידן
לינדה תומאס גרינפלד השגרירה החדשה של ארה"ב ב או"ם ממשל ביידן
לינדה תומאס-גרינפלד. האשימה את סין, שתקפה בחזרה
(צילום: AFP)
העימות בין סגן השגריר הסיני לשגרירה האמריקנית התרחש במסגרת ציון היום הבינלאומי נגד אפליה גזעית, והגיע בעקבות שורה בנאומה של תומאס-גרינפלד, שדיברה בין היתר גם על היותה בת משפחה לעבדים ועל חיים תחת גזענות.
היא ציינה כי עבדות הייתה קיימת בעבר בכל פינה ברחבי העולם, והוסיפה ש"היא עדיין קיימת היום", כמו גזענות, "שממשיכה להיות אתגר יומיומי", כלשונה. "עבור מיליונים, זה אפילו עולה בחיים - כולל במיאנמר או בסין", אמרה תומאס-גרינפלד. מנגד, סגן השגריר הסיני לאו"ם, דיי בינג, שלא היה ברשימת הדוברים, עלה לדוכן הנואמים לקראת סוף האירוע - והגדיר את דבריה של תומאס-גרינפלד "שקר חצוף". הוא האשים את ארה"ב בהתערבות בענייניה הפנימיים של סין, ואמר שמדובר בשקרים ושהאמת תיחשף בסופו של דבר, כלשונו.
4 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקין בפגישה בין ארה"ב לסין באלסקה
אנתוני בלינקין בפגישה בין ארה"ב לסין באלסקה
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן
(AP)
אחרי הכהונה הסוערת של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שהטיל מכסים על סחורות מסין, מדיניות החוץ של ביידן כלפי סין עדיין נמצאת בשלבי גיבוש והנשיא טרם הכריז אם יבטל את הצעדים של קודמו בתפקיד. עד כה, הממשל החדש התמקד בעיקר בטענות להפרת זכויות אדם בסין ובערכים דמוקרטיים. כשנשאל הבוקר על ההתקדמות בשיחות אמר ביידן כי הוא "גאה מאוד" במזכיר המדינה שמוביל אותן.
בשבועות האחרונים אפילו חברי המפלגה הרפובליקנית בקונגרס נתנו את הסכמתם למגעים עם סין למרות שטראמפ נודע במדיניות "אמריקה תחילה", לאור ההידרדרות ביחסים עם התפשטות נגיף הקורונה, אותו כינה "הנגיף הסיני".

פתיחה חורקת

כבר בדברי הפתיחה של הפגישות החליפו האמריקנים והסינים הערות עוקצניות, מה שהוביל לדחייה בלתי צפויה בלוח הזמנים של השיחות, כשכל צד הגיב לדבריו של הצד השני. בלינקן אמר בפתח דבריו כי "הצעדים של סין מאיימים על יציבות העולם", ויצא נגד היחס כלפי המיעוט המוסלמי.
4 צפייה בגלריה
הדיפלומט הסיני יאנג ג'יצ'י בפגישה בין ארה"ב לסין באלסקה ארה"ב לסין באלסקה
הדיפלומט הסיני יאנג ג'יצ'י בפגישה בין ארה"ב לסין באלסקה ארה"ב לסין באלסקה
יאנג ג'יצ'י
(רויטרס)
דבריו לא התקבלו בעין יפה אצל הנציגים הסינים, והפגישה הפכה מהר מאוד למתוחה. הסינים לא נשארו חייבים. "אפרו-אמריקנים נטבחים ברחבי ארה"ב, זכויות האדם שם נמצאות בנקודת שפל", אמר ג'יצ'י. הסינים האשימו את הנציגים האמריקנים כבר בהתחלה בכך שהם מדברים בנימה "מתנשאת", בעוד האמריקנים טענו שחברי המשלחת מבייג'ינג "ממוקדים בלהרשים את קהל הצופים".
פורסם לראשונה: 23:53, 19.03.21