2 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
יפה בן דויד
(צילום: הדר יואביאן)
החופש הגדול רק מתחיל היום, אבל השאלה שמעסיקה כבר מיליוני הורים ואת משרדי החינוך והאוצר היא האם שנת הלימודים הבאה תיפתח כסדרה ב-1 בספטמבר. התשובה, כרגיל, נמצאת אצל מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד.
מאז ומתמיד עשו שרי החינוך השונים כמעט הכול כדי שחגיגת היום הראשון ללימודים לא תשתבש. שרת החינוך החדשה, יפעת שאשא-ביטון, יודעת שזה לא יהיה קל השנה. היא יכולה לצאת מנקודת הנחה שלפיה תעדיף בן דויד, שמגיעה עם רשימת דרישות למו"מ מול משרד החינוך, להמתין עם נשק יום הדין לאחר חודש החגים – שכולל 11 ימי לימוד בלבד. אבל בן דויד מסרבת להתחייב שחופשת הקיץ תסתיים ב-31 באוגוסט. הריאיון המלא מתפרסם הבוקר (ה') ב"ידיעות אחרונות".

"לא ניתן לפטר אף מורה"

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, אפתח ברשותך בחידה. מי אמרה למי: "אני מציעה לחברי הכנסת לעסוק בדברים מהותיים יותר, כגון צמצום מספר הילדים בגנים ובכיתות, במקום לעסוק דרך קבע ביוזמות פוגעניות ומסוכנות". "אני אמרתי את זה. אנסה להיזכר למי...".
רמז נוסף – אמרת גם: "גננות יקרות, אתן יכולות להיות רגועות. כפי שאמרתי שלא יקום ולא יהיה קיצוץ בחופשות עובדי ההוראה, כך גם לא יהיו מצלמות בתוך הגנים". "אמרתי את הדברים בעת ששרת החינוך יפעת שאשא-ביטון הייתה יו"ר הוועדה לזכויות הילד בכנסת, ורצתה להכניס מצלמות לגני הילדים בשל מקרי אלימות בגנים הפרטיים. אמרתי אז שעם כל הכבוד, זה לא יקרה. וזה לא קרה. בגנים הממלכתיים אין בעיות אלימות".
2 צפייה בגלריה
יפה בן דויד ויפעת שאשא ביטון
יפה בן דויד ויפעת שאשא ביטון
בן דויד ושרת החינוך שאשא-ביטון
(צילום: הדר יואביאן)
למה משרדי החינוך והאוצר מפחדים ממך? "אם תשאלו את אנשי האוצר שעובדים איתי הם יגידו: יפה מקצועית, ישרה, חיה את השטח ונלחמת עבור ציבור עובדי ההוראה, בלי שמעניין אותה מה יגידו או יחשבו עליה. מילה אצלה זו מילה. הם יודעים כי הם בדקו אותי. הם מעריכים את זה שאני מקצועית, לא יושבת במגדל השן ומנותקת מהשטח. הם יודעים שאני עקבית ולא הרפיתי במשך שלוש שנים עד שהמורים שפרשו קיבלו את מה שמגיע להם".
אבל הורים רבים כועסים עליה. הם התקוממו כאשר דרשה להכיר בלמידה בזום כהוראה פרונטלית לכל דבר ומנעה מפגשי ילדי גן וכיתות א' עם הגננות והמורות לפני פתיחת השנה, משום שלא קיבלו שכר נוסף. גולת הכותרת הייתה סירובה לשינוי מבנה שנת הלימודים וקיצור חופשת הקיץ.

"ההורים במצוקה משום שיש להם פחות ימי חופשה ממה שיש למורים, אבל המדינה צריכה לתת להם מענה באמצעות הכנסת בית הספר של החופש הגדול לבסיס התקציב עם תכנית מובנית, לא קייטנה. ולא לגרור עד לרגע האחרון", אומרת בן דויד.
"לא מתקנים עוול בגרימת עוול. ההורים מוציאים את התסכול על המורים. כנראה שיש אינטרס למדינה שחופשות המורים יישארו על שולחן הדיונים, ולהסית את ההורים במורים. נוח להם להפנות את הזעם כלפי המורים כדי לא לתת מענה לבעיות שמציקות לכלל העובדים, כמו שעות העבודה הרבות".
ובכל זאת, ההורים מאשימים אותך בכך שאת דואגת רק לחופשות ולשכר של המורים, וטובת הילדים אינה לנגד עינייך. "נבחרתי על ידי הציבור שלי, המורים. המורים נתנו בי אמון באופן מובהק ואמשיך להתנהל כמו שהתנהלתי עד כה. ברגע שלציבור עובדי ההוראה יהיה טוב, גם לתלמידים ולמערכת יהיה טוב. אחד משליך על השני. אנחנו לא בייביסיטר של אף אחד, לא היינו ולא נהיה. לא ניתן שתהיה פגיעה בחופשות עובדי הוראה. פגיעה בחופשות תגרום נזק לילדים, משום שזה המקצוע השוחק ביותר. ההורים העריכו את המורים בקורונה, אבל הציבור לא העריך, משום שהתסיסו נגדנו".
באוצר טוענים שיש אלפי מורים מיותרים, שחייבים לפטר ולצמצם את מקצועות הלימוד. "לא ניתן לפטר אף מורה. חד-משמעית, המורים לא צריכים לפחד. הם יכולים להיות רגועים. לא נסכים לפיטורי מורים. אין סיבה לפיטורי מורים. חסרים אלפי מורים בתל אביב, במרכז ובדרום, והאמירה של האוצר שיש עודף מורים היא קלישאה ריקה ללא אחיזה במציאות. פקידי האוצר אומרים הרבה דברים, הם מסמנים מטרה ואחר כך יורים את החץ. הם רוצים לצמצם מקצועות לימוד ואז יגידו שיש עודפי מורים. האוצר לא מבין בחינוך. כשם שאני לא מייעצת לאוצר ולבנק ישראל בגירעונות ואיך לנהוג באינפלציה, שלא יעסקו בחינוך. זו חוצפה. לאוצר יש אינטרס לטעון שחסרים מורים כדי לחסוך כסף".
שנת הלימודים תיפתח ב-1 בספטמבר? "מי יודע מה יילד יום".