במהלך ימי החג, הימים הראשונים של הסגר השני, הכבישים ברחבי הארץ היו שוממים. אבל לאחר צאת החג התנועה כבר לא הייתה כל כך דלילה, וכנראה היו לא מעטים שניסו - ולעתים אף הצליחו - לשוב לבתיהם אחרי שהעבירו את ראש השנה במקום אחר.
"כולם פתאום אנשי צוות רפואי או שיש להם סבתא זקנה שצריכה עזרה", סיכמו בחיוך אנשי משטרה שאיישו את המחסומים ביציאות מקריית שמונה. התנועה באזור גברה אמש (א'), ונהגיהם של כמה מכלי הרכב נדרשו לחזור על עקבותיהם לעיר, לאחר שניסו להפר את הסגר ללא סיבה מוצדקת.

3 צפייה בגלריה
האוטובוסים
האוטובוסים
מעקף לסגר. "הסעה להפגנה"
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
הפגנה בבני ברק  נגד הסגר עם צאת החג
הפגנה בבני ברק  נגד הסגר עם צאת החג
עימותים במחאת החרדים בבני ברק
(צילום: מוטי קמחי)
בבני ברק, שם התקיימה אמש הפגנה, אמר תושב העיר מפורשות כי ניצל את אותה מחאה על מנת לעקוף את תקנות הסגר. "החוקים פוגעים בחרדים, ואם לחילונים מותר לנסוע ממקום למקום כדי להפגין - גם לנו מותר", אמר יהודה, שחזר עם אשתו לבני ברק, לאחר שהעביר בירושלים את החג.
הוא סיפר כי בדרך לא עצרו אותם במחסומים: "לפני כניסת החג יצאתי עם המשפחה אל המשפחה שלנו בירושלים כשזה היה מותר, וכעת אני חוזר לבני ברק להפגנה וזה מותר. אין שום בעיה, וכמוני יש עוד רבים בציבור החרדי".
העובדה שהאירוע שאורגן על ידי פלג קיצוני הוגדר כהפגנה אפשרה לתושבי העיר לחזור מהמקומות שבהם חגגו את ראש השנה, לכאורה במטרה לממש את זכותם להפגין, ובכך להימנע מעיכובם על ידי המשטרה בצירי התנועה הראשיים ובכניסה לבני ברק.

3 צפייה בגלריה
מפת החסימות ברחבי הארץ
מפת החסימות ברחבי הארץ
מפת החסימות ברחבי הארץ. ייתכנו שינויים במיקום המחסומים
(צילום: דוברות המשטרה )
במהלך המחאה בבני ברק הוצתו פחי אשפה ונשמעו קריאות "נאצים" לעבר שוטרים. גם באירוע אחר שהוגדר כהפגנה, בכיכר השבת בירושלים, נכחו עשרות. אירועים אחרים שהוגדרו כהפגנות התקיימו בין היתר בבית שמש ובאלעד, ואוטובוסים שעליהם שלטים המכוונים כביכול להפגנות ביישובים אחרים הסיעו תושבים בין הערים כדי שיוכלו לחזור לבתיהם.
כאמור, החרדים לא היו היחידים שניצלו את הפרצות. רס"מ תימור טראבשה, ממשטרת קריית שמונה, תיאר מקרים שבהם אנשים נתנו תירוצים שונים לסיבות לצאת מהעיר. "יש אנשים שאמרו שהם רוצים ללכת לתדלק דווקא בתחנה שמחוץ לעיר כשבתוך העיר יש ארבע תחנות. אנשים שמספרים שהם הולכים לעבודה ואין להם אישורים מתאימים ועוד", סיפר.
לדבריו, המשטרה פועלת לאכוף את צו הקורונה קודם כל בצורה של הסברה. "הקמנו את המחסומים בתחילת הסגר, ביום שישי ב-14:00. עד היום לא היו בעיות. תנועה דלילה יחסית, אנשים ממושמעים ובסך הכל לא היו אירועים חריגים. היינו צריכים לתת לפעמים דו"חות, אבל זו לא המטרה שלנו. מטרתנו היא לאכוף את הנחיות הקורונה אבל כשלא הייתה ברירה אז נתנו דו"חות".

אחד מאלה שעברו ללא בעיה היה שחף לייבוביץ' מחיפה, שסייע לידידה, בחודש התשיעי להריונה, לחזור לביתה בקריית שמונה לאחר בדיקה בבית החולים. "אני לא מאמין בסגר הזה, בעיקר משום שלא באמת מדובר בסגר. אפילו בדרך לכאן ראינו מפגינים בצומת גומא. הסגר הזה זה איזשהו פלסטר שהממשלה שמה אבל אי אפשר להשבית כלכלה ומדינה שלמה רק בגלל שיש פה 600 חולים במצב קשה".
היום ייתכנו פקקים בדרך לעבודה, ביום החול הראשון של הסגר. בתום הערכת מצב שקיימה המשטרה הוחלט כי 38 מחסומים יישארו במרחב הבינעירוני, וימשיכו לפעול במתכונת של "מחסום נושם", תוך בידוק אקראי. המשמעות היא שהעובדים הרבים שייצאו לעבודה, בעקבות ההחרגות הרבות מהסגר, עשויים לעמוד בפקקים עקב הבידוק במחסומים השונים.
במשטרה אמרו כי במבצע "אחריות מנצחת" עיקר הפעילות תתמקד בפיקוח ואכיפת התקנות בדגש על התקהלויות אסורות והגבלות התנועה בכל רחבי הארץ, ולצד זאת המשטרה תמשיך לאכוף גם את חובת הבידוד, חובת עטיית המסיכות במרחב הציבורי וקיום התקנות בבתי עסק.
מ"מ המפכ"ל ניצב מוטי כהן אמר בהערכת המצב באגף התנועה: "כשאני מסתכל על שלושת הימים האחרונים. הציבור בגדול שמר על תקנות הסגר. בימים הקרובים מצפה לנו אתגר לא פשוט. אלפי שוטרים ימשיכו לפעול בערים ובצירים על מנת לאכוף את החלטת הדרג המדיני".
פורסם לראשונה: 23:58, 20.09.20