הוועדה המסדרת כבר מזמן הפכה למוקד שבו נרשמים הדיונים כי סוערים בכנסת, וגם הבוקר (רביעי) נרשמו בדיון צעקות ומחאות רבות. חברים בוועדה המסדרת, בעיקר מהאופוזיציה, מחו נגד הקואליציה ונגד בית הנשיא - והורחקו בכעס.
3 צפייה בגלריה
יעקב אשר מורחק מהוועדה המסדרת
יעקב אשר מורחק מהוועדה המסדרת
ח"כ אשר מורחק מהוועדה
(צילום: ערוץ כנסת )
3 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
"בית הנשיא עושה מכם צחוק". ח"כ קרעי
(צילום: ערוץ כנסת )
הסערה החלה אחרי דיון סוער ממילא, שבו תקפו ח"כים מהאופוזיציה את הקואליציה על ההחלטה שלא יוגשו הצעות חוק פרטיות במשך חודש. ויכוח נוסף סבב סביב בית הנשיא. הסיבה - הח"כים התבקשו להצביע על מועד להצהרת אמונים של הנשיא הנבחר יצחק הרצוג, אך עוד לפני שהגיעו להסכמה על התאריך הוציאה לשכת הנשיא הודעה על המועד. בהודעת של לשכת בית הנשיא נכתב כי "נשיא המדינה יצחק הרצוג יושבע בכנסת ביום רביעי, כ"ז בתמוז, 7 ביולי, בשעות אחר הצהריים".
חלק מחברי הוועדה זעמו על ההתנהלות של בית הנשיא, שלדבריהם מייתרת את עבודת הכנסת. חבר הכנסת שלמה קרעי מהליכוד אמר ליו"ר הוועדה המסדרת עידית סילמן מימינה: "את יודעת שדוברות בית הנשיא הוציאה הודעה שההשבעה תתקיים ביום שאנחנו אמורים להצביע עליו? בית הנשיא עושה מכם צחוק". בהמשך אמר קרעי דברים ברוח דומה למי שהחליף זמנית את סילמן, ח"כ בועז טופורובסקי - והורחק. הדבר הוביל למהומה שבמהלכה הרחיק טופורובסקי ח"כים נוספים.
במהלך הדיון חברי הוועדה תקפו גם את החלטת הקואליציה שלא לאפשר הצעות חוק פרטיות בחודש הקרוב. ח"כ מיכאל מלכיאלי מש"ס אמר: "אתמול התקבלה החלטה שהכנסת לא תחוקק עד הפגרה, ואנחנו נצטרך להתרגל שההוא שנהיה ראש ממשלה והרמאויות הם חלק מהשגרה של מדינת ישראל. להשבית אותנו מהגשה של הצעות חוק זו סתימת פיות והרס הדמוקרטיה".
3 צפייה בגלריה
ישיבת סיעת הליכוד
ישיבת סיעת הליכוד
מחמאות ליאיר לפיד. ח"כ זוהר
(צילום: ערוץ כנסת)
חבר הכנסת מיקי זוהר מהליכוד תקף את הממשלה החדשה ואת חברי מפלגת ימינה ותקווה חדשה. "אני רואה בממשלה ממשלת שמאל עם עלה תאנה ימני", אמר. "יש עתיד דיברה נגד ממשלה מנופחת ואמרה שתהיה פה ממשלה של מקסימום 18 שרים, ואף אחד לא מדבר. זה לגיטימי פתאום, כי יש עתיד מקימה ממשלה. ביקרתם אותנו על החוק הנורווגי ולא עשיתם חוק נורווגי, עשיתם חוק שוודי - ואף אחד לא מדבר. מכינים תוכנית למחוק את הקיום שלנו - האופוזיציה - ואף אחד לא מדבר".
"אתם מונעים חקיקה לחודש שלם באופן אנטי-דמוקרטי, וכל זה נעשה ברמייה ובשקר של הציבור, כי הרי אין ציבור מאחורי הקואליציה הזו", אמר. "אני מדבר על בנט וסער - אם מחר הם מתמודדים, הם לא עוברים את אחוז החסימה. התקשורת שותקת, היועצים המשפטיים לא רק שותקים אלא גם מגבים את ההחלטות האלה. הפיליבסטר שנעשה פה יהיה מהגיהנום".
זוהר הוסיף: "אתם עכשיו יהירים וקצת שחצנים, אבל אני מדבר בעיקר לתקווה חדשה ולימינה, משום שליאיר לפיד אני צריך לפרגן. לפיד ניצח את כולם. הוא ראש מחנה השמאל. בני גנץ בחיים לא יהיה ראש ממשלה. אז שאפו ליאיר לפיד".
חברי כנסת נוספים מהאופוזיציה חזרו על מסרים ברוח דומה, וחלקם - כמו קרעי - כיוונו את המתקפות נגד יו"ר הוועדה סילמן. חבר הכנסת אבי מעוז מהציונות הדתית אף אמר לה: "מאחל לך הצלחה בתפקיד, ושהוא יהיה קצר ימים".
בשל הסערה, ח"כ טופורובסקי - שהחליף את סילמן שיצאה לוועדת חוץ וביטחון - הוציא בזה אחר זה חברי כנסת רבים, ובהם את יעקב אשר, יצחק פינדרוס, קטי שיטרית, גלית דיסטל אטבריאן ואורית סטרוק. ח"כ אשר תקף את טופורובסקי: "היום זו הייתה הפעם הראשונה בכל שמונה השנים שאני פה שהוציאו אותי מהוועדה. אם זה אתה, אז תחשוב. התיישבת על הכיסא כמו לא יודע מה. תתבייש לך".
גם ח"כ אחמד טיבי זעם על טופורובסקי, אחרי שנקרא לסדר בפעם ראשונה: "אני רוצה להבין למה. תתנצל שקראת אותי לסדר. איזו חוצפה זו?".
מבית הנשיא נמסר בתגובה: "מהות ההודעה הייתה באשר לטקס ההחלפה שייערך בבית הנשיא לראשונה בתולדות המדינה. ההודעה יצאה בהמשך להודעת הכנסת שיצאה כבר לפני כמה ימים, על ההחלפה שתיערך במועד שנקבע על ידי הכנסת, ובהמשך לשאלות רבות שהופנו בנושא. לבית הנשיא לא הייתה כל כוונה לפגוע במי מחברי הכנסת שחש שהצבעתו מתייתרת בשל ההודעה".