2 צפייה בגלריה
בני גנץ בנימין נתניהו מירי רגב
בני גנץ בנימין נתניהו מירי רגב
בני גנץ ובנימין נתניהו
(צילום: הדר יואביאן, מרים אלסטר)

חרף דרישתו של יו"ר כחול לבן בני גנץ להסיר מסדר היום את הצעות החוק להסדרת "ההתיישבות הצעירה" (מאחזים בלתי חוקיים ביהודה ושומרון), ביטול חוק ההתנתקות ופסקת ההתגברות - העלו אותן בליכוד הערב (יום שני) להצבעה בקריאה טרומית. הצעות החוק אושרו בתמיכת המפלגות של גדעון סער, תקווה חדשה, וימינה של נפתלי בנט.
תחילה עלתה לדיון הצעת חוק פסקת ההתגברות שהגיש ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) שבה תמכו 41 חברי כנסת מול 30 מתנגדים. כעת תועבר ההצעה לוועדה המסדרת מאחר שטרם הוקמה ועדת חוקה. על-פי ההצעה, המהווה תיקון לחוק-יסוד: השפיטה - רק לבית המשפט העליון תהיה סמכות ייחודית לדון בתוקפם של חוקים ובהתאמתם לחוקי היסוד השונים. החלטה בעניינים אלה צריכה להתקבל בהרכב מלא של בית המשפט העליון ורק אם כל שופטי ההרכב הסכימו בבירור כי החוק הנדון סותר הוראה ששוריינה בחוק-יסוד.
2 צפייה בגלריה
תמכו בהעלאת הצעות החוק לטרומית. בנט וסער
תמכו בהעלאת הצעות החוק לטרומית. בנט וסער
תמכו בהעלאת הצעות החוק לטרומית. בנט וסער
( צילום: יואב דודקביץ', אלעד גוטמן, ירון ברנר)
עוד קובעת הצעת החוק כי הכנסת תוכל לחוקק חוק שלפיו בית המשפט לא יוכל לבטל או לשנות אותו, אם התקבל לגביו רוב ונקבע בו כי יהיה תקף על אף האמור בחוקי היסוד. הוראה כזו תהיה תקפה עד שנתיים מתחילת כהונת הכנסת שלאחר חקיקתה. הכנסת שלאחריה תוכל להחליט אם להאריך את ההוראה לתקופה בלתי מוגבלת.
לאחר מכן אושרה בטרומית הצעת החוק להסדרת "יישובים הנמצאים בתהליך הסדרה". הצעת החוק קובעת כי הליכי ההסדרה של רשימת יישובים ביהודה ושומרון, שתיקבע בהליך החקיקה, יושלמו תוך שנתיים מיום פרסום החוק.
עד אז, לפי ההצעה, אותם יישובים יקבלו את מלוא סל השירותים המוניציפליים, שירותי מים וחשמל, סיוע ותקצוב בהקמת תשתיות ומבנים ציבוריים וכן יותלו כל הליכי האכיפה והצווים המנהליים הקיימים לגבי היישובים שברשימה, ויינקטו פעולות אכיפה של המנהל האזרחי. יודגש כי פעולות אלה יבוצעו רק בהנחיה ישירה של ראש הממשלה או שר הביטחון ובאישור הקבינט המדיני-ביטחוני. שר האוצר מורשה לערוב להלוואות למימון רכישת דירות ביישובים הללו בתקופת הליכי ההסדרה.
כמו כן, עלתה להצבעה ואושרה בקריאה טרומית הצעת חוק יישום תכנית ההתנתקות שלפיה יבוטלו סעיפי הפינוי והחוק ישונה. בהצעה תמכו 42 חברי כנסת מול 29 שהתנגדו. על-פי ההצעה, שם החוק ישונה ל"חוק הפיצויים לנפגעי ההתנתקות" והסעיפים הנוגעים לביטול הזכויות בשטח המפונה ואלה הנוגעים לאיסור כניסה ושהייה בשטח זה – יבוטלו.
כל הצעות החוק עברו בקריאות טרומיות בלבד, כך שקידומן עדיין תלוי בהרכב הממשלה הבאה.