צעירה בריטית, שברחה בגיל 15 לסוריה כדי להצטרף לדאעש, לא רשאית לחזור למולדתה - מכיוון שהיא מהווה סכנה לביטחון הלאומי. כך פסק אתמול בית המשפט העליון בבריטניה.
שמימה בגום ברחה מלונדון ב-2015, כשדאעש היה בשיא כוחו. היא נסעה עם שתי חברות לטורקיה, ומשם המשיכה לסוריה. סיפורן של שלוש התלמידות זעזע את בריטניה. בגום התחתנה עם לוחם של דאעש, והשניים הביאו לעולם שלושה ילדים - שלושתם כבר מתים. לפי הדיווחים בעלה של בגום נמצא בכלא בסוריה. בגום סיפרה שהוא הולנדי שהתאסלם.

4 צפייה בגלריה
שמימה בגום נערה בריטית כיום בת 19 ברחה ל דאעש ילדה תינוק רוצה לחזור
שמימה בגום נערה בריטית כיום בת 19 ברחה ל דאעש ילדה תינוק רוצה לחזור
שמימה בגום בראיון לתקשורת הבריטית
בגום איבדה את האזרחות הבריטית שלה ב-2019, אחרי שנקבע שהיא מהווה סכנה לביטחון הלאומי. בגרדיאן נכתב שלפי גורמים בריטיים בגום הייתה חברה במשטרת המוסר של דאעש והרכיבה את חגורות הנפץ על גופם של המחבלים המתאבדים.
בית משפט לערעורים פסק בשנה שעברה ששמימה בגום רשאית לחזור למולדתה, כדי שתוכל לנהל את המאבק המשפטי על האזרחות שלה. שופטי העליון דחו אתמול פה אחד את החלטת בית המשפט לערעורים. רוברט ריד, נשיא בית המשפט העליון, אמר: "הזכות לשימוע הוגן לא גוברת על כל השיקולים האחרים, כמו ביטחון הציבור". ריד אמר שאם האינטרס הציבורי לא מאפשר לדון בתיק בצורה הוגנת, אז בית המשפט לא יכול לדון בו. הוא הודה שלא מדובר ב"פתרון מושלם", אך הוסיף: "אין פתרון מושלם לדילמה מהסוג הזה". ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בירך על ההחלטה שלא לאפשר לבגום לשוב למולדתה.

4 צפייה בגלריה
 בגום וחברותיה ב-2015
 בגום וחברותיה ב-2015
בגום וחברותיה ב-2015
(צילום: AP, Metropolitan Police)
4 צפייה בגלריה
(צילום: AFP, Metropolitan Police)
כשבגום הגיעה לסוריה היא חיה בעיר א-רקה - שהייתה בירת דאעש. בגום, כיום בת 21, התגוררה בעיר א-רקה במשך ארבע שנים - והתגלתה בפברואר 2019 על ידי כתב בריטי במחנה פליטים בסוריה. בגום אמרה שהיא לא מתחרטת שנסעה לסוריה, וסיפרה שהיא "לא הזדעזעה" כשראתה ראש כרות. היא נמצאת במחנה אל-רוז', שנמצא בשליטת הכוחות הכורדיים. מומחים של האו"ם לזכויות אדם אמרו החודש שהתנאים במחנה לא אנושיים.
שאלת חזרתה של בגום עוררה דיון סוער בבריטניה: חלק טענו שהיא בחרה לוותר על הזכות לאזרחות כשהצטרפה לדאעש, אחרים יצאו להגנתה ואמרו שבריטניה לא יכולה להשאיר את בגום במעמד של "חסרת מדינה". ארגוני זכויות אדם טענו שעל בריטניה מוטלת האחריות להחזיר את בגום ואזרחים במצב דומה - ואז להחליט אם להעמיד אותם לדין. לפי הארגונים האפשרות של חזרה למולדת והעמדה לדין עדיפה על הישארות במחנות הפליטים בסוריה.