"משרד החינוך מונע מתלמידי החינוך המיוחד המיועדים לשילוב בבתי ספר רגילים לקבל טיפולים הנחוצים לתפקודם ולהשתלבותם, ובכך הוא דן אותם לכישלון" – כך טוענים הורים, וכן אנשי עמותת אלו"ט המטפלת בילדים ובוגרים עם אוטיזם.
2 צפייה בגלריה
חנה ובנה הראל
חנה ובנה הראל
"המדינה מקשה". חנה פישר ובנה הראל
2 צפייה בגלריה
ליאורה באוורס ובתה ק'
ליאורה באוורס ובתה ק'
"כדי להצליח היא צריכה סייעת". ליאורה באוורס ובתה ק'
החוק קובע כי יש להתאים את שירותי החינוך המיוחד לצורכי הילד. אולם לטענת ההורים הכל נקבע בלחיצת כפתור אחת במערכת הממוחשבת של ועדת "זכאות ואפיון", שתפקידה לקבוע את רמת התפקוד של כל ילד אשר זכאי לקבל שירותי חינוך מיוחד בעודו לומד בחינוך "הרגיל". לדבריהם, המערכת לא מאפשרת להזין שעות תמיכה לילדים מעבר למינימום שנקבע במערכת באופן אוטומטי – כנראה בניסיון לחסוך כסף.
עו"ד מיכאל זץ, מנהל אגף קידום זכויות באלו"ט, אמר כי מדובר במחדל מתמשך הפוגע באלפי ילדים על הרצף האוטיסטי. "הוועדה אינה מתייחסת לכל מקרה בצורה פרטנית, כמתחייב לפי החוק. סל השירותים נקבע באופן אוטומטי ברגע שמוזנת למערכת רמת התפקוד. התוצאה היא שתלמידים ותלמידות רבים עם מוגבלויות לא מקבלים את המענה הדרוש להם בהתאם למוגבלות הספציפית שלהם, מה שפוגע אנושות בסיכוי שלהם להשתלב כראוי בחינוך הרגיל. לא נקבע סל אישי בהתאם לצרכים האמיתיים, ובכך יישום החוק סותר את מטרתו".
לדבריו, מאחר ש"סל" התמיכות הניתן לילדים אינו נותן מענה לצרכים האמיתיים, הורים רבים מעדיפים להשאיר אותם בחינוך המיוחד, כיוון ששם הם יקבלו את מלוא הטיפולים והתמיכה, אך זה פוגע בסיכוייהם להשתלב בחברה.
כך, לדוגמה, ק' בת השש מירושלים, שנמצאת על הרצף האוטיסטי, סווגה בוועדה ברמה 3, המעניקה לה 6.6 שעות סיוע שבועיות. אמה, ליאורה באוורס, אומרת ש"הבת שלנו צפויה ללכת בשנה הבאה לבית ספר רגיל, וכדי להצליח היא צריכה סייעת. בכמות הסיוע שנקבעה לה היא לא תוכל להישאר בצהרון, ניאלץ לשאת בנטל כספי כבד לטיפולים שלא תקבל בבית הספר, וסביר שגם נוזעק ללא הפסקה לבית הספר כדי לטפל בה או לקחת אותה. זה לא ישים".
גם הראל פישר בן הארבע מרמלה, שמאובחן על הרצף האוטיסטי, סווג ברמה 3. הוא לומד כיום במעון שיקומי, צפוי לעבור לגן תקשורת, אך הוריו חוששים מירידה בתפקוד שלו בגלל מיעוט שעות הסיוע והטיפול.
"אני לא יכולה לשלוח אותו במצבו לגן רגיל בלי שילוב, אך המדינה מקשה על השילוב", אומרת אימו חנה, "הסל שהתקבל עבורו מגוחך, מונע מאיתנו את הזכות לשלב אותו בגן רגיל ומפלה אותו. אני לא יכולה לוותר על טיפולים כמו ריפוי בעיסוק, פסיכולוגית, קלינאית תקשורת, טיפול רגשי ומנתחת התנהגות, דברים שיימנעו ממנו בגן רגיל בגלל הסל המצומצם. כל טיפול כזה עולה 350-300 שקל בשבוע, סכומים שלא נוכל לעמוד בהם".
ממשרד החינוך נמסר כי "מדובר במערכת נתונים ממוחשבת, המאפשרת להזין גם את השעות הניתנות כתוספת, מעבר לשעות הניתנות לתלמיד בהתאם לחוק. לוועדה יש שיקול דעת למתן תוספת שעות".